‘Gedreven, koppig en hardwerkend’, dat typeert Martine Tempels: “Als vrouw moet je meer dan ooit overtuigd zijn van je project, anders word je pletgewalst door de testosteron.” Een vrouw moet dus eigenlijk ook best zelf een flinke dosis testosteron hebben, vindt de ICT Woman of the Year 2012.
Martine Tempels leidt sinds drie jaar Telenet for Business, vandaag met een 300-tal werknemers goed voor een omzet van zo’n 300 miljoen euro. De integratie van Hostbasket en C-Cure is inmiddels achter de rug. De zogenaamde ‘soho’-klanten maken nu ook deel uit van haar divisie. De 51-jarige filosofe van opleiding die ook nog economie studeerde aan de Brusselse VUB, kreeg de ict-microbe zeker niet van thuis mee. Vader was beroepsmilitair, moeder huisvrouw. “Ik wist aanvankelijk eigenlijk ook niet goed wat ik zou gaan studeren. It bestond toen nog amper.” Na haar studies twijfelde ze tussen de bouw- en de ict-sector, maar via een rekruteringsevenement op de campus koos Tempels dan toch in ’87 voor NCR. “Het leek me een sector die gaat voor langdurige relaties en investeringsprojecten. Ik heb er eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat je toen als vrouw in een bijna uitsluitend door mannen gedomineerde business terecht kwam.”
Old boys club
Bij AT&T (dat toen fuseerde met NCR, achteraf de grootste fusieflop uit de ict-geschiedenis) groeit ze door tot verkoopsdirecteur. De moeder van drie kinderen, een meisje van 19 en twee jongens van 15 en 16, werkt er hard en leert dat je in ‘the old boys club’ ook je interne politiek moet verzorgen: “Je moet weten waar de powerbasis zich bevindt. Als je die nodig hebt, dan moet je er voor zorgen dat je erbij bent.”
In april 1996 stapt Martine Tempels over naar it-dienstenleverancier EDS waar ze als client executive director doorgroeit naar een internationale functie, in Noord- en Centraal-Europa verantwoordelijk voor de ontwikkeling van toepassingen in de financiële sector. “Om een it-job uit te voeren heb je niet noodzakelijk een it-achtergrond nodig. Er zijn nog heel wat andere domeinen zoals analyst, project- of change manager. EDS verkoos zelfs niet-it’ers op te leiden. De nadruk lag ook op creativiteit en visie.”
Harde tante
In 2002 beseft Martine Tempels dat ze te hard van stapel loopt: ze doet bij EDS drie jobs tegelijk, staat ‘s nachts op om haar e-mails te lezen, doet amper nog aan sport en ontspanning en heeft last van een hoge bloeddruk. “Dat zat niet lekker. Je moet prioriteiten stellen, voor jezelf en voor je omgeving. Mijn zoontje vroeg wel eens waarom ik geen normale moeder kan zijn, zoals alle anderen, en vooral eens op tijd thuis kan zijn.” Op cruciale momenten staat ze er echter wel. Op vakantie leest ze nog wel e-mails, maar ‘conf calls’ laat ze aan zich voorbij gaan.
Een jaar na de overname door HP in 2008, werd Martine Tempels aangeklampt door een headhunter om Telenet for Business te leiden. Na een gesprek met ceo Duco Sickinghe weet ze dat dit het bedrijf is waar ze wil voor gaan. “Ik zet graag nieuwe dingen op de kaart, zoals dit jaar, cloud computing, video en mobile”. Is ze een harde tante? “Misschien soms wel. Maar ik ga uit van een fair principe. Doelstellingen en verwachtingen worden op voorhand vastgelegd. Ik hou geen handjes vast, medewerkers kunnen gerust thuiswerken, maar als het niet lukt in de job, dan kan er beter een einde aan gemaakt worden. Anders schaad je het team.”
Positieve discriminatie
“Ik heb er lang over nagedacht,” fronst Martine Tempels, “maar positieve discriminatie is een goede zaak. Dat geldt voor de raden van bestuur maar ook voor de directie. Dit thema is immers vanuit de top gedreven.” Volgens haar is er “te weinig diversiteit en zijn er dus te weinig vrouwelijke rolmodellen. Mensen waarvan je denkt ‘hoe zou die gereageerd hebben in die situatie’.”
Als de nieuwe ICT Woman of the Year wil ze het ‘IT is Cool’-project van Saskia Van Uffelen verder zetten. “Ik wil er wel ‘ICT is Cool’ van maken. De ‘C’ maakt het immers sexyer. Het gaat om sociale media, internet en connectiviteit. Martine Tempels streeft daarbij een dubbel doel na: “We moeten jongeren naar ict trekken, maar we moeten ook een kloof dichten en ict naar kansarme jongeren brengen. Die kunnen dan op hun beurt in de ict-sector aan de slag.”
En hoe maak je ict sexyer? Er zijn al een aantal initiatieven, zoals van Agoria en het Ministerie van Onderwijs. Die moeten we ondersteunen, met alle kracht. Ik zet er alvast mijn schouders onder: ‘ICT is Cool’.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier