Virtualis is niet zomaar een vennootschap, maar eerder, zoals Pascal Keiser, een van de twee afgevaardigde bestuurders zegt, “een geëvolueerde cluster die bestaat uit 11 gespecialiseerde bedrijven, die er ook de aandeelhouders en bezielers van zijn.” Binnenkort zouden er nog drie andere bedrijven bij komen. Virtualis is een naamloze vennootschap en “actief als integrator van technologische projecten op maat. Door gespecialiseerde complementaire actoren bijeen te brengen in één enkele structuur, zijn we in staat om de opvolging van complexe projecten op te zetten en te verzekeren, met een sterke go to market-geest. De nieuwe werkwijze is uiterst actief en proactief. Met onze formule kunnen we een aanzienlijke hoeveelheid know how genereren zonder dat hiervoor een groot R&D-team voor moet worden samengesteld, terwijl we zeker zijn van een snelle toegang tot alle nodige hulpmiddelen.” De kern (commercieel beheer, projectbeheer) bestaat uit 5 mensen. Voor grote projecten kan deze kern gemakkelijk veel groter worden. Zo groeide hij bijvoorbeeld uit tot 45 via de onderaanneming van partners en door externe mensen in te schakelen voor de oprichting en het beheer van het virtuele Belgische paviljoen op de Wereldtentoonstelling van Sjanghai. De huidige leden van deze ‘club van 11’ zijn zowel afkomstig uit Brussel als uit Wallonië: Victor 3D, NeuroTV, BizzDev, No-Télé, Media Res, Acapela, Triptyk, Dame Blanche, Tecteo/Voo, K2 Filmproduction, Acic. Indien nodig worden er “externe leden” voor welbepaalde zaken bijgehaald, naargelang de behoeften en projecten.
Rode draad: de wereld van digitalisering, distributie en valorisatie – lees: aanmunting van multimediacontent. Onder de technologische vaardigheden van de partners noemen we meer bepaald de special effects in 2- en 3D, de creatie en animatie van virtuele decors, digital signage and context, de postproductie van beelden, intelligente videobewaking, videoanalyse in real time, virtuele spelletjes (waaronder serious gaming), beeldherkenning…
Naast de uitvoering van geïntegreerde projecten is Virtualis ook actief op het vlak van audience engagement in het kader van sportevenementen, museologie en de uitvoering van evenementen. Onder de projecten die op korte termijn vaste vorm zouden moeten krijgen: een studioproject ‘cross media’ (film, internet en gaming) voor France Télévisions en projecten voor musea en digitale scenografie waarbij zowel 2D als 3D-reliëftechnologie gebruikt wordt, gaming en mobiliteit, “waarvoor de knoop begin 2011 moet worden doorgehakt”. De cross media ontwikkelingsteams worden ondergebracht bij MIC.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier