Bogend op haar competenties op het vlak van outsourcing, wil Getronics in de cloud een rol spelen van dienstenaggregator. Een natuurlijke
en tegelijk gedwongen evolutie…
Getronics wil haar visie op cloud meteen al definiëren: een model van dienstenlevering dat zeer evolutief is, zowel omhoog als omlaag. Diensten die betrekking kunnen hebben op hardware, opslag, toepassingen, maar die transparant zijn voor de gebruiker en die gefactureerd worden volgens het utility model (vaste prijs per gebruiker, maand, capaciteit, enz.). Met steeds internet en ip als grondslagen, terwijl de infrastructuur niet noodzakelijk gedeeld moet worden (privé of publieke cloud). “Het komt erop aan om een laag te creëren om de complexiteit voor de eindgebruiker te verbergen”, preciseert Benny Corvers, marketingdirecteur van Getronics Belux. Niet verwonderlijk dat virtualisatie een logische stap is.
Specifiek
Getronics ziet drie domeinen waarop de invoering van de cloud versneld zou moeten worden en waar haar competenties in het bijzonder tot hun recht moeten komen: de werkpost en zijn instrumenten (met name samenwerkingstools), de connectiviteit in de brede zin van het woord (op het niveau van de desktop of de onderneming, maar ook met de commerciële partners) en het datacenter (systeem, beveiliging en beschikbaarheid). Met transversaal een consultancycomponent.
De firma blijft weliswaar focussen op diensten voor het beheer van de infrastructuur en de werkposten, maar wil ook “in eerste instantie een adviseur worden, en vervolgens een aggregator van cloud-diensten” om het met de woorden van Ivan Cols, marketing manager ICT Consulting & Business Development, te zeggen. Overigens biedt Getronics reeds verschillende clouddiensten aan, met name voor e-mail, url-filtering, e-hosting, ip-telefonie, beveiliging, authentificatie of webservices. Met bepaalde personalisatieniveaus van het aanbod, al is het duidelijk dat het schaaleffect een van de argumenten is die voor cloud pleiten.
“En dankzij onze interne task force en een eigen methodologie kunnen we de klant helpen om een roadmap richting cloud op te stellen. In voorkomend geval kunnen we vóór het project een proof of concept voorzien.”
Evenzo gaat het Belgische filiaal (naar het voorbeeld van wat reeds in Nederland gebeurt in partnership met haar moederhuis KPN) investeren in een online shop waar alle clouddiensten aangeboden zullen worden.
Uitdagingen
Maar Getronics beschouwt de cloud niet als de enige evolutieweg van de it, want in de meeste bedrijven zullen over 5 à 10 jaar cloud, non-cloud en hybride modellen naast elkaar bestaan. Evenzo zal het erop aankomen om ecosystemen in te voeren, aangezien meer gepersonaliseerde benaderingen voor specifieke doelgroepen aangeboden zullen moeten worden, met privé clouds, gedeelde clouds en/of publieke clouds in het kader van gemengde strategieën. Getronics is nog van mening dat de invoering van de cloud sneller zal gebeuren in de organisaties van het type “web-intensive” waar de werknemers en klanten al in grote mate gebruikmaken van webtechnologieën. Maar de onderneming zegt zich ervan bewust te zijn dat met de invoering van de cloudtechnologieën het ict-departement weer in vraag gesteld zal moeten worden in termen van resources, investeringen en kostenmodellen.
Dat gezegd zijnde, voor Getronics zelf blijft de evolutie richting cloud niet zonder gevolgen voor haar activiteiten. Want een outsourcer leeft (met name) van de hosting van de applicaties en systemen van zijn klant. En heeft er geen baat bij die platformen te zien verdwijnen in de cloud. Tot bewijs hiervan: de meeste dienstenfirma’s hebben hun cloudstrategie onthuld. “Onze traditionele business dreigt op losse schroeven gezet te worden, net als overigens de klassieke activiteit van de it-afdeling”, erkent Benny Corvers nog. Maar “in de toekomst zal er een cloud-alternatief zijn voor haast elke dienst, ook al gaat het om een geleidelijke evolutie.”
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier