Krijgt Facebook eindelijk een concurrent die naam waardig? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Wat nu al vaststaat, is dat Google+ het meest geslaagde sociale experiment is van de internetgigant so far. En dat Mark Zuckerberg al enkele slapeloze nachten achter de rug heeft.
Google+ kon op enkele weken tijd 25 miljoen geïnteresseerden aantrekken. Dat is nog steeds klein bier in vergelijking met de 750 miljoen (!) gebruikers van Facebook, maar het platform van Larry Page verhit toch de gemoederen ten huize Zuckerberg. Zeker nu ook Google+ Social Games beschikbaar is, mét een fel gesmaakte versie van de megahit ‘Angry Birds’.
Google+ lijkt ook erg positief onthaald te worden door de internetgemeenschap. Heel wat voorname bloggers melden te pas en te onpas dat ze nu al verhangen zijn aan het netwerk (ook in België trouwens), en dat het platform een perfect werkbare en gebruiksvriendelijke kruising is tussen Facebook en Twitter.
Dat de jongens en meisjes van Facebook stilaan nerveus worden, bleek onlangs op een game-event in de VS. Gevraagd naar waarom Google+ ‘slechts’ vijf procent van de inkomsten van game-ontwikkelaars afroomt, en Facebook 30 procent, antwoordde gamesdirecteur Sean Ryan van Facebook gepikeerd “omdat Google+ nauwelijks gebruikers heeft.”
In één adem vergeleek Ryan Google met McDonalds, dat “even origineel was toen het Starbucks aanviel met een eigen reeks koffiehuizen.” De directeur vervolgde dat “Google+ het gros van zijn functionaliteiten heeft afgekeken van Facebook”, en dat hij daar “jammer genoeg weinig aan kon doen.” Overigens lijken de games op Google+ niet de enige bekommernis van de Facebook-clan. Het gerucht gaat dat uitnodigingen voor het sociale netwerk van Google die gepost worden op Facebookpagina’s, onzichtbaar zijn voor de gebruikers. Gezien de spanningen tussen beide bedrijven rond hete hangijzers zoals het exporteren van contactgegevens, groeit het vermoeden dat Facebook die links gewoon blokkeert.
Of Google+ een volwaardige concurrent wordt van Facebook, zal nog moeten blijken. De webgigant heeft alvast aangekondigd dat de lancering van zijn gamesplatform nog maar het tipje van de ijsberg is. De introductie van een dienst om foto’s te delen zou de volgende stap zijn in de oorlog met Zuckerberg, die zijn platform intussen zag uitgroeien tot ‘s werelds grootste fotohostingdienst.
Inspanningen
Dat er ook kanttekeningen geplaatst worden bij de nieuwe boreling, ligt voor de hand. Zo vergt het onderverdelen van contacten in ‘kringen’ (zie kadertje) soms meer inspanning dan je op het eerste zicht zou denken. Niet alleen moeten gebruikers de juiste kringen aanmaken, ze moeten ook nog eens bepalen wie waar komt te zitten. En dat zorgt wel eens voor twijfelmomenten: is dat nu een vriend of een collega? En welke kring mag mijn bericht zien en welke niet?
Daar komt nog bij dat je tot op heden vooral de usual suspects terugvindt op Google+, als daar zijn de early adopters, de journalisten, de bloggers, pr-boys en technologiefreaks. De kans dat je grootouders, je buren of je collega’s binnenkort en masse de overstap maken, lijkt momenteel nog relatief klein.
Frederik Tibau
De introductie van een dienst om foto’s te delen zou de volgende stap zijn in de oorlog met Zuckerberg.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier