F.L.E.U.R. t
F.L.E.U.R. is een groothandel van bloemen, planten en tuinaccessoires uit het West-Vlaamse Beselare. Klanten zijn onder meer tuincentra en bedrijven die actief zijn rond tuinaanleg. “Onze activiteiten zijn sterk seizoensgebonden”, zegt Pieter Boddin, directielid en projectverantwoordelijke voor erp bij F.L.E.U.R. “Met name het voorjaar is erg druk.” Dat gegeven speelde mee tijdens de erp-implementatie die F.L.E.U.R. uitvoerde. “Ondanks de grote drukte zijn we de implementatie toch dit voorjaar gestart. Dat moet ons toelaten om voldoende ervaring op te bouwen met de oplossing tijdens het kalmere najaar, om daarna helemaal klaar te zijn tegen volgend voorjaar.”
De introductie van erp kwam er bij F.L.E.U.R. als vervanging van een stuk maatwerk dat uit de jaren tachtig dateerde. De voorbije jaren groeide het bedrijf heel snel. Daardoor hikte de maatwerkoplossing almaar duidelijker tegen haar plafond aan. Bovendien was er voor het maatwerk nauwelijks nog support te krijgen. “We wilden een systeem dat onze verdere groei zou ondersteunen”, aldus Pieter Boddin. “Twee processen staan centraal: de cash & carry voor business-to-business en de exportactiviteiten op basis van cross-docking in het magazijn.”
Snelle inloopfase
F.L.E.U.R. koos voor SAP Business All-in-One, met Ctac als implementatiepartner. Belangrijk argument daarbij was het feit dat Ctac over een template beschikt voor de processen van een groothandel in de bloemen- en plantensector. Die template zorgde voor een snelle inloopfase. Daarna vulde Ctac de implementatie aan met meer specifieke functionaliteit, onder meer voor de rf-gestuurde track & trace op de werkvloer en de koppeling met het transportpakket WinRoute. Na zes maanden was de implementatie rond.
De implementatie van SAP heeft bij F.L.E.U.R. voor een hogere leverbetrouwbaarheid gezorgd. “We hebben in het systeem een duidelijk zicht op de status van de orders”, zegt Pieter Boddin. “Vroeger moesten we letterlijk in het magazijn gaan kijken. Wanneer een klant vandaag opbelt, kunnen we onmiddellijk zeggen of de gevraagde planten al binnen zijn.” Het erp-systeem draagt zo bij tot de klantentevredenheid. Belangrijk is verder dat F.L.E.U.R. over een systeem beschikt dat de verdere groei van het bedrijf aankan. “Het laat ons toe meer toekomstgericht te werken. Zo willen we in het najaar werk maken van een webshop, met de data uit het erp-systeem als basis.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier