Tegen 2017 zal 1 op de 4 ondernemingen een enterprise app store hebben uitgerold, voorspelt Gartner. Wie gebruik maakt van zo’n ‘bedrijfseigen winkel’, kan de apps die werknemers gebruiken op hun mobiele toestellen beter controleren.
Heel wat ondernemingen bouwen dezer dagen een bedrijfseigen applicatiewinkel om beter te kunnen inspelen op de bring your own device (byod) en bring your own apps (byoa) trends. Bij Essilor International bijvoorbeeld, de bekende Franse lenzenproducent, downloaden de verkopers apps voor hun iPad vanuit de Essi Store, de enterprise app store van het bedrijf die gebouwd werd met de technologie van mobile device management (mdm)-specialist Airwatch.
Wat er zoal te vinden is in die store? Uiteraard een digitale catalogus met de lenzen van Essilor, maar even goed een toepassing met geanimeerde presentaties die moet helpen met het ‘vermarkten’ van de producten en de intern ontwikkelde crm-toepassing Teranga.
“Via Teranga krijgen onze verkopers toegang tot informatie over hun leads en over hun klanten, en kunnen ze voorbeeldcontracten opvragen”, verduidelijkt it-projectmanager voor Essilor Mathieu Ngo. “Vanuit de backend kan onze it-afdeling volgen hoe vaak een app gedownload wordt, en kunnen we updates of nieuwe toepassingen pushen naar de tablets.”
NO-BRAINER
Voor het it-departement van een onderneming is zo’n manier van werken uiteraard een no-brainer, al was het maar omdat de afdeling een beter zicht krijgt op wie juist wat gebruikt. En wanneer werknemers goedgekeurde en beveiligde apps uit de enterprise store naar hun persoonlijke toestellen downloaden, hoeft de cio zich ook minder zorgen te maken over security-inbreuken.
“Maar it krijgt wel pas meer controle als de interne app store écht aanvaard en gebruikt wordt door de werknemers”, waarschuwt analist Ian Finley van Gartner. “Dat is pas het geval wanneer het aanbod de moeite waard is. Je moet als bedrijf met apps komen die bijna even gebruiksvriendelijk zijn als hun equivalenten uit de stores voor consumenten.”
Daar knelt het schoentje soms. Omdat de vraag naar apps vaak groter is dan verwacht, en omdat de werknemers torenhoge verwachtingen koesteren, kan het it-departement onder zware druk komen te staan. Waardoor het gevaar bestaat dat er half werk geleverd wordt, en alle moeite voor niets is geweest.
SOORTEN
Grofweg vallen er een tweetal soorten apps te onderscheiden in de applicatiewinkels voor bedrijven. “Enerzijds heb je de toepassingen die binnen de onderneming zelf werden ontwikkeld en die enkel beschikbaar zijn voor de medewerkers”, geeft algemeen directeur Ulrik Van Schepdael van de Belgische mdm-specialist Mobco een woordje uitleg.
“Dat kunnen eenvoudige apps zijn voor de vakantieregeling, voor het beheer van je onkostennota’s of voor het boeken van een meeting-room. Er zijn ook instellingen die keynote-presentaties in hun store gooien, of lijstjes met telefoonnummers, maar anderen gaan veel verder en maken ook erp en crm toegankelijk. Sommige klanten hebben zelfs een product manager op de interne store gezet, met een heel ontwikkelingsteam achter zich.”
Anderzijds kunnen er ook commerciële Android-, iOS of Windows-apps worden toegevoegd. “Als we Apple mogen geloven zijn iOS-apps straks zelfs ‘configureerbaar’, en kan de look en feel van het bedrijf in kwestie probleemloos worden toegevoegd”, gaat Van Schepdael verder. “Bovendien krijg je als bedrijf ook meer mogelijkheden om de apps te controleren (van op afstand wissen, instellen username, data wordt geen deel van privé back-up, …).”
“De ssl vpn-client Junos Pulse van Juniper bijvoorbeeld, is een toepassing die we standaard leveren bij de enterprise app stores uit onze portfolio. Maar onder die naam kan je in de gangbare stores wel 100 referenties terugvinden. Enkel en alleen al de authenticiteit kunnen checken is dus een pluspunt.”
Intussen zijn er al heel wat bedrijven die enterprise app stores installeren voor hun klanten. Daar zijn gevestigde waarden bij zoals SAP (Afaria), Salesforce.com, Citrix, Symantec en IBM, maar ook heel wat nieuwkomers zoals MobileIron, Airwatch, BoxTone en Zenprise. In de meeste gevallen maakt de app store deel uit van een bredere oplossing voor het beheer en de beveiliging van mobiele apparaten (mobile device management).
PROOF OF CONCEPT
Bij GlaxoSmithKline in Waver hebben ze de oplossing van Afaria (SAP) uitgerold, en daar werd onder meer de app van het weekblad The Economist toegevoegd, net als een toepassing met een uitgebreid plan van de site én enkele rapporteringstools voor de managers.
“Bij GSK is de store intussen al goed ingeburgerd”, knikt projectverantwoordelijke Pieter-Jan Deraedt. “Ook bij Barco heb ik zo’n Afaria-winkel geïnstalleerd, maar daar was het eerder een proof of concept. Benieuwd of de beeldspecialist zijn winkel ook daadwerkelijk gebruikt.”
Volgens Van Schepdael groeit de interesse voor het fenomeen sowieso, ook in België. Zijn bedrijf heeft intussen al een 60-tal implementaties op het actief. “Bijna alle banken in ons land zijn klant en hebben een mdm-oplossing mét enterprise app store uitgerold”, klinkt het. “En ook de Europese Commissie heeft al een eigen winkel, al wordt er daarin vooral gelinkt naar interessante applicaties van derden.”
APPALOOSA
Ook op internationaal vlak zijn het de financiële instellingen die het voortouw nemen in het entreprise app store-verhaal, net als de telco’s. Hallo Belgacom? “Wij gebruiken inderdaad een EAS om testversies van onze nieuwe apps te verspreiden”, bevestigt product manager mobile apps Werner Pandelaere van Belgacom. “Meer bepaald gaat het om de Appaloosa-winkel van de Belgische it-consultant OCTO Technology.”
“Via Appaloosa kunnen we onze mensen op een eenvoudige manier de meest recente versies bezorgen van onze nieuwe toepassingen, zonder dat ze meteen beschikbaar zijn voor het grote publiek”, klinkt het nog. “Verder wordt er ook gedacht aan apps voor de verkopers in de Belgacom stores die via een intern platform verdeeld zouden kunnen worden, maar concreet zijn die plannen nog niet.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier