Van een industriële economie overschakelen naar een kenniseconomie: de afgelopen maanden heeft de provincie Henegouwen talloze initiatieven genomen om de regionale economie te stimuleren via ict.

Crystal Computing doet dit jaar zijn intrede aan de top van het klassement van de informaticabedrijven van de provincie Henegouwen. Het symbool bij uitstek van een beleid dat Elio di Rupo, burgemeester van Bergen, samenvat in dit concept: Digital Innovation Valley.

Google Datacenter

Achter Crystal Computing schuilt het datacenter van Google, dat in Saint Ghislain gevestigd is. De aankondiging kreeg zoals verwacht veel weerklank voor het imago van de regio. En daarmee stopte de dynamiek niet. Enkele maanden later kondigde Micrososoft de inplanting aan van zijn Microsoft Innovation Center in het park Initialis te Bergen. Het partnership tussen Microsoft en het Waalse Gewest moet de ontluiking van start-ups bevorderen en een brug slaan tussen de stagiairs van de ict-opleidingscentra (Technofutur TIC, Technocité) en de werkgevers. De plechtige opening begin 2010 van het Euro Green IT Innovation Center, een ander publiekprivaat partnership, is eens te meer een sterk signaal van deze strategie die de groepering van internationale en regionale ondernemingen onder één gemeenschappelijk uithangbord beoogt, evenals de oprichting van meer start-ups in de ruime ict-sfeer.

Lokale informatica

Dit informatica-uithangbord, met als orgelpunt het bezoek van Koning Albert II aan ‘Digital Innovation Valley’ op 16 juni vorig jaar, gaat hand in hand met ‘lokale’ informatica. Zo is er de eerbiedwaardige onderneming Davin, al meer dan 30 jaar lang specialist in reprografie in de provincie. Er is ook nog Adam’s Computer, een van de zeldzame lokale pc-monteurs die nog onder eigen naam opereert. En uiteraard het logistieke centrum van Systemat-Sud te Jumet, goed voor 7.000 vierkante meter opslagruimte.

Crisisniches

Zoals overal heeft de crisis heel wat verwoestingen aangericht en de distributeurs steunen op niches om het hoofd boven water te houden. Zoals de komst van touchscreens bij de gsm- en gps-verdeler Alpha’in, of de Iphones en Ipods bij Dies Distribution. Selligent heeft een voorliefde voor de groeimarkten. In 2008 fuseerde uitgever Selligent met Optizen, Hasseltse specialist in interactieve marketing. Ceo André Lejeune: “Deze overname kaderde in een logica van renovatie van onze crm-suite. Uiteindelijk zal dit uitmonden in een strategische herpositionering van de onderneming, met grote gevolgen voor haar organisatie. We sluiten een heel goed jaar 2009 af, met 18,6 miljoen euro inkomsten en een brutowinst van 28%.” Een mooie strategische transformatie dus. Een voorbode voor die van de hele provincie?

Jean-Luc Manise

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content