Op korte termijn is de erfenis van de Alcatel-bedrijfsoplossingen naar China en naar Japan verhuisd. Alcatel-Lucent Enterprise wordt overgenomen door Huaxin en NextiraOne door NTT.
Alcatel was decennialang in België samen met Siemens de absolute heerser van de telefoonoplossingen voor bedrijven. Beiden wisselden trouwens telkens het voorzitterschap van de FIT, de Belgische Federatie van installateurs van telefoonsystemen. Tot 2000 waren de enige grote concurrenten het Nederlandse Philips, het Franse Matra (nu Aastra) en het Duitse Telenorma-Bosch (nu Avaya). Pas jaren later zouden Cisco en Mitel doordringen met hun voip-oplossingen. Alcatel-Lucent was bijzonder sterk met zijn 4.000 telefoonoplossingen. Vandaag pakt het vooral uit met zijn OmniTouch ip-systemen die het met behoorlijk succes verdeelt via partners zoals Nextel en Quantum ICT.
Twaalf jaar geleden, in de lente van 2002, besliste Alcatel om zijn e-business solutions afdeling te verkopen aan venture capitalist Plantinum Equity en werd de naam gewijzigd in het zo goed als onuitspreekbare NextiraOne. Het ging toen vooral om de integratie-activiteiten, inclusief de directe verkoop van de private switchingoplossingen van Alcatel. Alcatel (dat in 2006 fuseerde met Lucent) behield wel de ontwikkeling van de bedrijfsoplossingen in eigen huis. Deze afdeling wordt nu echter verkocht aan China Huaxin Post & Telecommunication Economy Development Center, kortweg Huaxin (spreek uit ‘washing’). Alcatel behoudt een 15 procent aandeel in de afdeling die zo’n 2.800 werknemers telt. “We behouden dit minderheidsaandeel om de overgang in de beste omstandigheden te laten verlopen”, zegt Alcatel-woordvoerder Simon Porter. Eerst moet de regelgeving de verkoop nog goedkeuren, “maar we verwachten geen problemen.” Hoeveel omzet de enterprise-afdeling vandaag haalt, is niet duidelijk: “We geven geen precieze cijfers. Deze afdeling valt in de omzetcijfers onder ‘others’, wat in 2013 voor in totaal 900 miljoen euro stond.” Volgens Porter is de afdeling winstgevend en groeit het nog wat. Huaxin legde 201 miljoen euro op tafel. Twee jaar geleden, in de herfst van 2012 had Alcatel-Lucent reeds zijn contact center-oplossingen van Genesys verpatst aan investeringsbedrijf Primera voor 1 miljard euro.
NextiraOne is begin dit jaar verkocht aan Dimension Data, dochterafdeling van NTT. De 1.850 medewerkers van NextiraOne (Frankrijk en Italië zijn er voorlopig niet bij) komen dus in Japanse handen terecht. In België wordt Didata daarmee een powerhouse met 650 werknemers, goed voor 1.100 klanten en een omzet van 240 miljoen euro. Alle klanten zijn inmiddels gebrieft. “Veel overlap is er niet. Bij onze 100 grootste klanten maakt 21 % ook gebruik van de diensten van NextiraOne”, zegt Pierre Dumont, managing director van Didata. In tegenstelling tot Didata is NextiraOne is ook erg actief in de kmo-sector. “We zullen nog sterker inzetten tegen Alcatel-integratoren en concurrenten zoals Nextel en Quantum ICT.”
De werknemers van NextiraOne blijven in het gebouw in Diegem waar Didata nu wel gebruik kan maken van het ‘network operations center’. Ontslagen vallen er amper, “want we hebben een tekort aan personeel.” De overname kon ook goed voorbereid worden. De gesprekken lopen al sinds maart 2012. Tegen mei moeten alle managementposities bepaald zijn en zou de integratie helemaal rond moeten zijn. Er zal ook nog enig cultuurverschil overwonnen moeten worden. Didata wordt immers centraal en erg procesmatig geleid, terwijl de landenorganisaties bij NextiraOne een grote vorm van autonomie hadden. Daar komt nu een einde aan.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier