Touchscreens zijn veel intuïtiever dan doorsnee-pc’s: dat was het beginpunt voor Cubigo. Dat is een interne spin-off van Aristoco, een Hasseltse ontwikkelaar van innovatieve multimedia- en touchscreenoplossingen. “Maar het internet zoals het er vandaag uitziet, is niet gemaakt voor aanraakschermen en dus onhandig”, zegt managing director Geert Houben. Enter Cubigo, een platform dat een reeks handige apps verzamelt: een agenda, domoticatoepassingen, specifieke informatie die uit internet wordt geplukt (het weer, recepten, de reisinformatie van De Lijn, informatie over restaurants, …), … “Je kan het vergelijken met de apps voor Apple- of Android-toestellen”, zegt Houben. “Maar wij hanteren een consistente look, daar waar die andere apps sterk kunnen verschillen omdat ze door verschillende bedrijven gemaakt worden.” Cubigo is ontwikkeld in Silverlight – lees: voor Windows-pc’s, -touchscreens en -tablets – maar er is ook een Android- en Apple-app ontwikkeling.

De grote meerwaarde, zo weet Houben, is de lokale content die Cubigo zal bieden. “Mensen betalen nu eenmaal niet om gewoon een handig dashboard te kunnen hebben. Er zit een heel sterk community-aspect aan Cubigo. De lokale bakker kan zich aansluiten, zodat je vanuit je keuken je bestelling kunt doorgeven. Of de mutualiteiten, om terugbetalingen te regelen.” Het businessmodel is zo opgezet dat die lokale partners een som per jaar betalen om aanwezig te zijn op Cubigo en de gebruikers te kunnen bereiken. Voor de gewone consument is het gebruik van Cubigo gratis.

Houben ziet in Cubigo ook een ideale oplossing om senioren op een eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot bruikbare informatie van het internet of om aan telemedecine te gaan doen. “Maar je mag ons niet positioneren als een seniorenplatform, want dan sluiten we een belangrijke doelgroep uit.”

Cubigo bestaat iets meer dan een half jaar en heeft voorlopig enkel gemikt op een rustige, virale verspreiding van het product. “Vooral in Nederland gaat het nu al hard. Daar hebben we al projecten lopen met enkele grote gemeenten die met Cubigo een ‘virtueel dorpsplein’ willen creëren. Lokale handelaars zijn er heel geïnteresseerd.” Houben hoopt er dit jaar nog te kunnen afklokken op 30.000 Cubigo-gebruikers. Voor België rekent hij dit jaar op 20.000 gebruikers. “In België zijn we begonnen in Limburg en zijn we nu eerst een consortium van partners aan het creëren die de content kunnen leveren.” Het platform wordt momenteel besnuffeld door domoticaspelers als Crestron of telco’s als Belgacom.

[STG]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content