De alomtegenwoordige sticker ‘Intel inside’ maakt altijd meteen duidelijk in welke servers, desktops en notebooks een Intel-processor schuilt. Maar Intel is daarnaast ook in de onzichtbare wereld present.
Met de ‘onzichtbare’ wereld van ict bedoelen we onder meer ingebedde systemen, zeg maar computers die voor hun werking geen of althans geen gebruikelijke ‘human interface’ nodig hebben. Op het Intel Developer Forum 2009 in San Francisco versterkte Intel zijn presentie op die markt en kondigde het een nieuwe processorfamilie aan, ‘Jasper Forest’. Ook hier wordt een beroep gedaan op de Nehalem architectuur, gecombineerd met een laag stroomverbruik en bijkomende voorzieningen (zoals geïntegreerde PCI, I/O virtualisering en Raid 6). Naast toepassingen in de communicatiewereld, en in militaire en lucht- en ruimtevaartsystemen, mikt Intel met deze familie op de groeiende markt voor geïntegreerde opslagsystemen. Begin 2010 wordt die beschikbaar.
De Atom-processor (en SoC’s) zijn eveneens thuis op de ingebedde markt, met meer dan 460 ‘design wins’, van medische apparatuur tot accessoires voor de autowereld. Zo gaat Harman International de volgende generatie van ‘infotainment’ systemen in auto’s (BMW en Mercedes) ontwikkelen op basis van de Atom.
Consumentenelektronica
Consumentenelektronica (CE) moet voor Intel een belangrijke groeipool worden, met op deze IDF de introductie van de CE4100, een Atom-gesteunde SoC in de familie van mediaprocessors. Televisietoestellen vormen nog steeds het belangrijkste segment in de CE-markt en moeten zich inpassen in een meer interactieve, internetgerichte informatiestroom, die zowel sociale netwerken, 3D-spelletjes als meer klassieke video omvat, onderstreept Eric Kim, general manager van de Digital Home Group. Dat uit zich in meer verwerkingsvermogen in de toestellen, onder meer met het oog op vlottere gebruikersinterfaces en krachtiger zoekfuncties (zoals een 3D-zoekinterface voor videocontent). Momenteel wordt ook Adobe’s Flash Player 10 overgezet naar de mediaprocessoren en dat is het gevolg van het groeiende belang van toepassingen op basis van de Flash Player. Voorts ontwikkelen de netwerken en andere distribiteurs van inhoud ‘TV widgets’, kleine internettoepas-singen waarmee de kijker zijn zoektocht naar videomateriaal (en ander) kan personaliseren. Interessant is dat Intel dit ook combineert met een wereldwijd onderzoek naar culturele en andere elementen die hierbij een rol kunnen spelen. Hiervoor heeft het trouwens een rits sociale wetenschappers in dienst. In de wereld van media en ingebedde systemen blijkt er voorts ook ruimte voor platformen als vPro (dat allicht toch meer als een enterprise client platform wordt gezien). De mogelijkheden van vPro inzake het beheer van systemen op afstand blijken evenwel ook gegeerd voor toepassingen als digitale informatieborden, ‘intelligente’ reklameborden (bijvoorbeeld met boodschappen aangepast aan mannelijke of vrouwelijke passanten) en herprogrammeerbare spelsystemen (zoals goksystemen in casino’s) en dies meer.
Hoe breed Intel zijn aanwezigheid in de ingebedde wereld ziet, mocht tevens blijken uit de aandacht die aan ‘smart grids’ (‘slimme’ nutsvoorzieningen) werd besteed, tot en met het slim beheer van het stroomverbruik in huizen.
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier