[STG]
Het jonge Brusselse softwarebedrijf Adlogix is op zoek naar vers geld. Doel is om het product dat ze de voorbije 4 jaar hebben uitgewerkt, volop internationaal in de markt te kunnen zetten.
Adlogix is ontstaan als een soort van spin-off van online reclameregie HypeVertising. “Daar werd het ons duidelijk dat het heel inefficiënt was om dat hele proces van aankoop en verkoop van online premium display advertenties – de omzetdriver bij uitstek van online producten van uitgeverijen – te beheren via Excel-bestanden”, vertelt ons Allan Segebart, managing partner van Adlogix. “Dat gebeurt zelfs vandaag nog bij veel bedrijven, maar dat is onduidelijk en niet schaalbaar. Omdat we toen ook een webbedrijf hadden, hebben we hen ingeschakeld om een applicatie uit te werken die dat proces kan beheren, automatiseren en optimaliseren.”
Die toepassing bleek ook in de smaak te vallen bij mediabuyers. “Zij merkten dat wij erg snel konden antwoorden op aanvragen en weinig of geen problemen kenden met inventory management (lees: opvolging van beschikbare slots, impressies, omzet, …), terwijl dat wel het typische probleem op de markt was.” Daarenboven waren er niet echt spelers op de markt die iets vergelijkbaars deden. “Er zijn wel Franse en Amerikaanse bedrijven die een soort ‘contractmanagementsystemen’ aanbieden, maar die bieden maar toegevoegde waarde na de verkoop. Onze focus ligt op dat inventory management. Onze applicatie is als het ware businesslaag tussen de ad server en de verschillende departementen die te maken hebben met online sales.”
Zo ontstond in 2007, met steun van enkele business angels, Adlogix. “We waren, door het beperkte aantal potentiële klanten in België, natuurlijk onmiddellijk verplicht om ons internationaal te positioneren. Bij een eerste klant, internetregie Pebble Media, hebben we veel kunnen leren, maar nu zijn we ook in Nederland, Frankrijk en Italië actief. Grote referenties zijn onder meer Rossel, Groupe Express (Roularta) en RCS Mediagroup. “Nu is het tijd voor schaalvergroting”, stelt Segebarth. “Onze internationale verkoop moet uitgebouwd worden, onze ontwikkelcapaciteit moet omhoog, … Daarvoor willen we weer geld ophalen. Bij de eerste kapitaalverhoging was de opdracht: ‘maak een product’. Dat product hebben we, nu volgt het bedrijf.” De doelstelling is om met Adlogix binnen 3 jaar in 6 Europese landen – België, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland – marktleider te zijn.[STG]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier