Binnen enkele jaren zullen minder actieven voor meer ouderen moeten zorgen. Met het Senior Comfort project wil Digipolis bekijken in hoeverre technologie daarbij hulp kan bieden in rusthuizen en serviceflats. De eerste resultaten stemmen hoopvol, en volgens Dimitri De Rooze kan de investering vrij snel terugverdiend worden.

‘Als ict-bedrijf dacht Digipolis dat de tijd rijp was om een proefproject op te zetten om te zien in hoeverre technologie het zorgproces zou kunnen ondersteunen,’ zegt Dimitri De Rooze, klantencoördinator bij Digipolis, het ict-bedrijf van de steden Antwerpen en Gent. Senior Comfort loopt in twee fasen. De eerste fase, die net afgelopen is, diende vooral om alles technologisch in orde te krijgen. ‘Dat was een moeizaam proces,’ geeft Dimitri De Rooze aan. ‘Er bestaan al wel veel oplossingen voor bepaalde problemen of aspecten, maar alles op elkaar afstemmen was niet eenvoudig.’ Volgens Dimitri De Rooze is Senior Comfort ook het eerste project in Europa dat op een dergelijk grote schaal werkt.

Sociaal isolement doorbreken

De totaaloplossing oogt dan ook bepaald indrukwekkend. In het project heeft men 200 service flats voorzien van een grote portie technologie met vijf hoofdbrokken. Als eerste is er een actief alarmsysteem, dat in feite een moderne gsm met een alarmknop is. In het toestel zit ook een inactiviteitsmeter en een functie die een val detecteert en alarm geeft. Daarnaast zit er ook gps-technologie ingebouwd, om bij een probleem de senior te kunnen lokaliseren. Als tweede is er het passief alarmsysteem, dat bestaat uit detectoren voor onder meer bewegingen, gas, vochtigheid en temperatuur. Vervolgens is er een systeem om de deuren van op afstand te kunnen bedienen. Als vierde zijn er een aantal toestellen die de gezondheid van de senior opmeten: een weegschaal met extra functies, glucosemeter, enzovoort. Ook deze gegevens kunnen draadloos doorgestuurd worden naar de centrale, en eventueel naar de huisarts. Als laatste brok is er de communicatietechnologie, die vooral via het televisietoestel loopt. Via dit toestel met webcam kunnen de bewoners contact leggen met de alarmcentrale, maar ook met familie, kinderen en de andere bewoners. ‘Zo kunnen we het sociaal isolement doorbreken,’ legt Dimitri De Rooze uit. ‘Het unieke aan dit project is verder dat verschillende bestaande technologieën worden geïntegreerd binnen één project en binnen één portaal dat – rekening houdend met privacy – gebruikt kan worden door de verpleegkundige, huisarts, alarmcentrale, enzovoort.’

Teamgeest

Nu alles geïnstalleerd is, vangt de evaluatiefase aan. Maar de eerste indrukken zijn zeker positief, zegt Dimitri De Rooze: ‘De bewoners gebruiken de technologie en voelen zich veiliger. Hun kinderen appreciëren het systeem zo mogelijk nog meer. Als hun moeder uitschuift in bad, gaat het geen drie dagen duren eer men daar achter komt. Ook de videoconferencing tool begint al goed ingeburgerd te raken. Niet alleen om contact te leggen met hun kinderen en kleinkinderen. Omdat ze binnen hun blok zien wie er aangemeld is, communiceren ze ook meer met de andere bewoners waardoor we een echte teamgeest krijgen binnen de serviceflats.’

De volgende twee jaar zal ook het financiële plaatje bestudeerd worden, maar Dimitri De Rooze is er gerust in dat dit positief zal uitdraaien: ‘De prijs om de technologie in te bouwen bedraagt momenteel ongeveer 6000 euro per flat. Dat lijkt veel, maar iemand die twee maanden in een rusthuis zit, kost ook enorm veel.’

Bruno Koninckx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content