35 procent van het netwerkverkeer op de website van Data News verloopt via mobiele toestellen : smartphones en tablets. Die laatste categorie is goed voor 10 procent van die koek. Dat is niet bijster veel en belangrijker nog : dat is exact even ‘veel’ als vorig jaar. Het is tekenend voor de situatie waarin de tablet verkeert.
De tabletmarkt kromp het afgelopen jaar al bijna met een vijfde en groei lijkt er niet meer in te zitten. Dat schreven we pas nog op onze website op basis van cijfers die we bij onderzoeksbureau GfK opvroegen. Kennelijk kopen we geen tablets meer omdat we er geen behoefte meer aan hebben, er is nauwelijks een vervangingsmarkt. Anders gezegd : ze gaan niet snel genoeg stuk en een gebrek aan spectaculaire, écht vernieuwende technologische innovatie doet de consument onvoldoende watertanden om zomaar een nieuw model aan te schaffen. Maar er is meer aan de hand : de netto-aangroei van nieuwe gebruikers lijkt ook te stokken.
Marktonderzoeker Strategy Analytics sprak op het einde van de zomer zelfs over een met 8 procent krimpende tabletmarkt. Het lijkt er op dat de verzamelde pc-industrie – denk onder meer aan Asus, Acer, Lenovo en HP – een afdoend alternatief gevonden heeft voor de tabletproducten van Apple en Samsung. 2-in-1’s – of convertibles, zo u wilt – is de categorie die het volgens Strategy Analytics wél goed doet. Het gaat dan om tablets die een afkoppelbaar toetsenbord hebben en waar vaak ook nog een trackpad in voorzien is. De behuizing voorziet bovendien ook in usb-poorten en andere aansluitingen. Zo’n tablets met toetsenbord zien er in hun werkopstelling dus de facto zowat uit als… een pc. Zo lijkt de lancering van Windows 10 deze zomer ineens op een perfect tijdstip te komen, want de meerderheid van zulke toestellen draait onder dit besturingssysteem of kan bijgewerkt worden naar versie 10. Met de Surface 3 zet Microsoft ook een eigen rolmodel in de etalage van hoe zo’n 2-in-1 er kan uitzien.
De kracht van een pc gecombineerd met de draagbaarheid van een tablet : het zijn argumenten waar ook bedrijven wel oren naar hebben. Want als er iets is wat de eerste generaties tablets bewezen hebben, dan wel dat ze niét voor de vervanging van pc’s gezorgd hebben. En dat voor gemakkelijke ‘input’-mogelijkheden (lees : productiviteit) een toetsenbord een must is. Als de 2-in-1 categorie echt blijft doorgroeien aan het tempo dat Strategy Analytics voorspelt – 91 procent de komende 5 jaar – dan verstevigt Microsoft toch maar weer mooi zijn greep op de totale computermarkt. Een op mobiel vlak geklopt gewaande speler als Intel verschijnt dan toch weer op de kaart : geen toeval dat datzelfde Intel later dit jaar met de Skylake-processors voor Windows-tablets komt waarmee de prijskloof met Android-tablets flink verkleind wordt.
Voor Android-gebaseerde tablets én voor de iPad bestaan er heel wat verschillende ‘smart covers’ en optionele toetsenbord-hoesjes of oplossingen om van de tablet een nuttig instrument te maken. En kijk, welk wit konijn zagen we Apple-ceo Tim Cook pas nog uit zijn magische toverhoed halen ? De iPad Pro. Een snellere tablet met een groter scherm (12,9 inch) die bedoeld is voor mensen die iets productiefs willen doen. Met een optioneel accessoire : het smart keyboard. Zoals de Surface en die andere 2-in-1’s dus : een pc – maar dan met een Apple-logo en -besturingssysteem erop. Of hoe het mij nu helemaal duidelijk is : de opvolger van de tablet is… de pc. Tenzij er toch nog een wit konijn in een hoed verstopt zit.
KRISTOF VAN DER STADT
“De opvolger van de tablet is… de pc”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier