Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Alain Guillemyn, it-manager van International Car Operators, kreeg een serieuze klus voorgeschoteld: hoe leid je een stroom van twee miljoen auto’s per jaar in goede banen?

België kan nog steeds zijn centrale ligging in Europa verzilveren, dank zij de havens van Zeebrugge en Antwerpen. Dat is ook de conclusie van de Japanse rederij NYK, die van Zeebrugge één van zijn belangrijkste diepzee-hubs voor roro-verkeer wil maken. En roll-on/roll-off moet je hier wel erg letterlijk nemen, want NYK’s dochterbedrijf in Zeebrugge is ICO, alias International Car Operators, dat de afhandeling van auto’s verzorgt.

In Zeebrugge en Antwerpen, waar ICO een tweede vestiging heeft op de linkeroever, neemt het bedrijf naast verschepings- en dedouaneringsdiensten ook een rits toegevoegde waardediensten voor de autoproducenten voor zijn rekening. “We maken de auto’s klaar voor verdere verscheping, desgewenst tot bij de dealer, en we zijn in staat in ons vehicle processing center kleine schades aan auto’s te herstellen, accessoires en opties te installeren en bijvoorbeeld de handleidingen in de juiste taal in de auto te plaatsen,” somt Guillemyn bondig op.

Toen het Antwerpse havenoverslagbedrijf PSA HNN zijn roro-terminalactiviteiten verkocht aan NYK, was er in Zeebrugge en Antwerpen snel nood aan een it die de bedrijfsprocessen terdege kon ondersteunen. In een eerste fase leidde dat tot het uitbouwen van een nieuwe ict-infrastructuur, op basis van een IBM 525 (met OS/400, AIX en Linux) en met de nodige software, inclusief service level agreements. Daarnaast werden ook redundante draadloze 100Mbps-verbindingen tussen de twee kaaien in Zeebrugge opgezet, gekoppeld aan een volledige wifi-dekking op de kaaien. Zo’n wifi-dekking bleek niet van een leien dakje te lopen door de vele storingen van radar- en satellietsystemen aan boord van schepen.

Hoog debiet en slimme posities

Nog meer impact heeft de ict-infrastructuur die voor een maximale doorstroming van de voertuigen doorheen de terminal moet zorgen. Jaarlijks worden meer dan 2 miljoen voertuigen verwerkt, met niet minder dan 60.000 standplaatsen voor voertuigen op de terminal. Die plaatsen zo efficiënt mogelijk benutten, met zo kort mogelijk ritten van de auto’s, is een aartsmoeilijke goocheltoer. Bovendien mag het systeem nadien ook niet ‘vergeten’ waar een bepaald type wagen zich bevindt.

Dat leidde tot twee – nog lopende – projecten die hierop een antwoord moeten bieden. Het ‘Terminal Operations System’ voorziet in een ‘Intelligent Berth’-planning, evenals een ‘Intelligent Yard’-planning. Het ‘Berth’-deel moet het schip op de best mogelijke plek aan de kade zien af te meren, en doet hiervoor een beroep op elektronische datauitwisseling (EDI) om informatie over de lading binnen te halen. In functie van de hoeveelheid en het type werk werk dat nog in het processingcenter moet worden uitgevoerd op de aangevoerde auto’s, wordt dan de aanlegplek gekozen. Nadien bepaalt het ‘Yard’-programma de locatie op de kaai zelf waar het voertuig zal worden geplaatst, tot het verder wordt verscheept.

Om die locatie precies te bepalen, werkt ICO nu ook aan het RFID-RTLS project, dat een maximale precisie met een minimale kost nastreeft. Ideaal zou immers zijn alle 60.000 auto’s te voorzien van een actieve rfid-chip, maar a rato van 20 à 30 euro per stuk zou dat veel te duur uitkomen. Daarom heeft ICO, in samenwerking met de onderzoeksafdeling van NYK en Koreaanse producenten een slimme combinatie van een passieve en actieve rfid bedacht. Elke auto krijgt een (veel goedkopere) passieve rfid-tag, waaraan evenwel tijdens het transport op de kaai de actieve rfid van een chauffeur wordt vastgehecht. Zo wordt de passieve chip tijdelijk het equivalent van een actieve rfid. In combinatie met een gps-systeem wordt op die manier de plek waar de chauffeur de auto achterlaat, exact bepaald (tot op minder dan een meter). Op een zelfde wijze kan worden opgevolgd wanneer en hoe lang een auto in het processing centrum onder handen wordt genomen.

Het resultaat van dat alles is dat Alain Guillemyn en zijn ploeg op korte tijd een omgeving heeft gecreëerd die de ambitie van ICO kan waarmaken: “de grootste roro-terminal worden!”

Guy Kindermans

“ICO heeft samen met de onderzoeksafdeling van NYK een slimme combinatie van een passieve en actieve rfid bedacht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content