Hoe Signify zijn zakenmodel heeft aangepast: ‘U koopt geen armaturen meer, u koopt licht’

© istock
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De impact van licht op mensen is groot. Signify – het vroegere Philips Lighting – ziet heel wat mogelijke lichttoepassingen in de privé-wereld, maar evengoed ook in een zakelijke context of in onze maatschappij.

Sinds 16 mei is de naamswijziging een feit, nadat de banden met Philips helemaal doorgeknipt werden: Signify is de nieuwe naam voor Philips Lighting. Toch blijft de naam Philips nog even plakken op bijvoorbeeld de Hue-consumentenlampen (een slim verlichtingssysteem dat zich via een app laat bedienen, nvdr.): een overgangsperiode waarin Signify een licentierecht aan Royal Philips betaalt. Aan B2B-kant is Interact het merk waarmee Signify naar de bedrijven trekt. Maar het bedrijf is ook actief in de publieke sector.

Sinds ruim twee jaar is Gert Roeckx country manager voor de BeLux-afdeling. “Heel wat openbare verlichting op de nationale snelwegen en de gewestwegen in zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië leveren wij. Ook steden en gemeenten die bezig zijn met de omvorming naar LED-verlichting en die experimenteren met smart cities toepassingen, weten ons ondertussen wel te vinden”, aldus Roeckx. Grote kantoren en de industrie bedient Signify rechtstreeks, terwijl voor kmo’s eerder een indirect model geldt waarbij installateurs de producten via de groothandel aankopen.

Licht heeft invloed op productiviteit

De impact van licht wordt nog altijd schromelijk onderschat bij heel wat bedrijven. In een te donker kantoor worden mensen sneller moe. Met warme kleuren komen mensen dan weer tot rust. Het juiste licht – dat ook rekening houdt met het tijdstip van de dag en het buitenlicht – verhoogt de concentratie én het welbehagen. “Je laat de natuur haar werk doen”, aldus Roeckx. Dat geldt in een kantoor, maar evengoed ook in pakweg een ziekenhuis of bejaardentehuis. “In heel wat tenders wordt nog te vaak gefocust op de totale lichtopbrengst (uitgedrukt in lux, nvdr.), en te weinig op de beleving. Een ruimte die nu dienst doet als kantoor, moet volgend jaar misschien dienst doen als stockageruimte mét andere lichtvereisten. Die toekomstgerichtheid inbouwen loont”, aldus Roeckx.

Light-as-a-Service

LED lijdt onder massaproductie, met prijserosie tot gevolg. “We zijn duurder en kwalitatief beter, maar dat krijg je moeilijk uitgelegd aan een klant. Wél als je meteen ook het zakenmodel aanpast. We zetten daarom in op ‘Light-as-a-Service’ waarbij we van een product naar een volledige, geconnecteerde service evolueren. U koopt geen armaturen meer, u koopt licht”, zegt Roeckx. Dat laat ook onderhoud vanop afstand en upgrades toe – bijvoorbeeld naar Light Fidelity (LiFi). Signify is een van de drijvende krachten achter LiFi: draadloos internet via het licht. Vergelijk het met wifi, maar in plaats van radiogolven sturen lichtgolven de data door.

“Geconnecteerd licht laat heel wat koppelingen toe. Met een alarmsysteem bijvoorbeeld. Of denk aan een niet-geboekte vergaderzaal die daarom de verlichting uitzet. Of ja, zelfs het automatisch dimmen van de lichten op een moment dat de electriciteitsprijs stijgt. En uiteraard rond smart cities”, besluit Roeckx:”Uiteindelijk komt het er op neer dat we bedrijven en organisaties duidelijk moeten maken dat er waarde uit licht te halen valt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content