Hoe Veeam volgend jaar een miljardenbedrijf wordt
Jaar na jaar groeit softwareleverancier Veeam met meer dan 30 procent. Het resultaat: volgend jaar komt de symbolische kaap van 1 miljard omzet in zicht. En het bedrijf weet duivels goed hoe het die kaap gaat ronden.
Ongeveer 91 procent van de Belgische bedrijven maakt gebruik van back-up software. Twee leveranciers steken duidelijk boven de anderen uit: Symantec/Veritas en Veeam. Het in 2006 opgerichte Veeam is de nummer 2 in ons land en blijft stevig doorgroeien: het bedrijf klokt nu al af op 30 procent. Vorig jaar was dat nog 23 procent, zo blijkt uit cijfers van Computer Profile die u vorige maand nog in Data News kon lezen. Ter vergelijking: in 2013 gaf slechts 3 procent van de ondervraagde Belgische bedrijven aan dat ze back-up software van Veeam gebruiken.
“België is inderdaad een sterk land voor Veeam”, zegt de Belg Mike Resseler die bij Veeam aan de slag is als director product management en die we ontmoeten op de VeeamON conferentie in New Orleans. “Ons verhaal slaat goed aan op de Belgische markt, en dan vooral het back-updeel van onze producten. Het bredere Availability-verhaal nog in mindere mate maar ik maak me geen zorgen: de Belgische it’er is nu eenmaal conservatiever maar hij stapt wel mee in een technologie van zodra die meer matuur is”, zegt Resseler.
Zeg niet back-up, maar availability
U bleef haperen bij de term ‘Availability’? Wel, die markt is zowat gecreëerd door Veeam. Traditionele back-upsystemen en -oplossingen mogen dan wel alsmaar meer verdwijnen: de nood aan systemen, software, toepassingen en data die continu beschikbaar moeten zijn wordt alleen maar groter – of dat nu in de cloud of op ‘on premise’ infrastructuur is. Zorgen dat applicaties en services altijd en overal zoveel mogelijk beschikbaar zijn dus, in welke cloud of op welke server ze ook staan: dat is waar de aankondigingen van Veeam op hun conferentie om draaien. Vergeet met andere woorden de traditionele back-up en denk aan quasi realtime databeveiliging en toepassingen die nauwelijks nog plat gaan. En als het onvermijdelijke toch gebeurt: ‘disaster recovery’ inschakelen zodat alles in een mum van tijd – ja, in seconden zelfs – opnieuw up & running is.
“Onze missie is eenvoudig: always-on mogelijkheden voor onze klanten realiseren ongeacht het type dienst en ongeacht in welke cloud of infrastructuur. Wij kunnen als leverancier zorgen dat kritieke applicaties altijd beschikbaar blijven voor de eindgebruiker, en dat is wat bedrijven nodig hebben die een digitale transformatie willen realiseren”, vat co-ceo Peter McKay het samen.
Op naar het miljard
Dit jaar verwacht Veeam af te klokken op een omzet van 800 miljoen dollar. “We hebben er 10 jaar over gedaan om tot 700 à 800 miljoen omzet te komen. Salesforce en Workday deden er elk 9 jaar over. ServiceNow deed het in 11 jaar.” McKay maakt in zijn keynote duidelijk in welke klasse hij wil spelen. Volgend jaar is de verwachting dat de kaap van 1 miljard dollar gerond wordt: een symbolische mijlpaal waarmee het bedrijf definitief door de scale-up fase is en zich onder de grote jongens mag rekenen.
Geen analist die er ook maar aan twijfelt of het Veeam gaat lukken. Het succes en de indrukwekkende groei spruit voort uit slimme technologische keuzes. Het bedrijf sprong al vroeg op de virtualisatietrein: de naam Veeam verwijst bijvoorbeeld naar vm, de afkorting van virtual machines.
“Toen virtualisatie begon, was dat met fysieke servers. Onze oprichters zagen de mogelijkheid om virtualisatie te gebruiken voor iets totaal anders. Het is ongelofelijk om te zien welke services we ondertussen allemaal al kunnen bieden op virtuele machines”, vertelt Mike Resseler die ‘gebruiksgemak’ en ‘eenvoud’ naar voor schuift als verklaring voor het succes. De Net Promotor score voor klantenloyaliteit – dubbel zo veel als het marktgemiddelde – moet die stelling ondersteunen.
Wat ook een rol speelt, is dat Veeam begonnen is met software voor de kmo-markt: kleine en middelgrote bedrijven. Het is pas sinds de laatste paar jaar dat Veeam ook de enterprisemarkt in het vizier neemt. Heel wat it-concurrenten doen het omgekeerd en dalen vanuit het grote segment later af naar de kleinere ondernemingen. “Veeam is in kmo begonnen omdat de oprichters daar echt een gat zagen en omdat we iets wilden maken dat zo simpel mogelijk was om die problemen op te lossen. De laatste twee jaar is ons enterprisesegment wel fors aan het groeien maar het is niet zo dat we de kmo-markt gaan verlaten”, aldus Resseler.
‘Hybrid is here to stay’
De opmars van het hybride model – een mix van publieke en private cloud en traditionele ‘on premise’ infrastructuur – bij de eindklanten, helpt Veeam in het realiseren van verdere groei. Naarmate de mix bij de eindklant toeneemt, groeit ook de nood aan een speler die met één overkoepelende softwaresuite alles beheert en zorgt dat downtime geen probleem meer is.
Voor Resseler schuilt hier ook een grote opportuniteit in voor de lokale service providers. “Belgische klanten hebben graag een face-to-face contact. Een lokale speler kan ook voor specifieke services zorgen op maat van de klant en lokale markt. Dáár gaat volgens mij het grote verschil gemaakt worden in de komende jaren”, besluit Resseler.
Kristof Van der Stadt
De afgelopen twee jaar groeide Veeam stevig in het enterprisesegment
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier