Outsourcing, managed services en shared services behoorden al tot het HP-vocabularium. Nu voegt het bedrijf er nog ‘Infrastructure as a Service’ aan toe, in de eerste plaats voor zijn bestaande klanten.

HP blijft zijn dienstencatalogus beetje bij beetje stofferen. Met de ambitie alle fasen van strategische definitie, conceptie, transitie en ‘constante operationele verbetering’ te dekken. Het bedrijf wil zich overigens niet meer beperken tot beheer van een infrastructuur, een systeel of een netwerk. Naast diensten als consolidatie en virtualisatie van het datacenter (identificatie van activa, oplossing voor geautomatiseerd beheer van gevirtualiseerde omgevingen,…) biedt HP – sinds de overname van EYP Mission Critical Facilities – nu ook advies rond het ontwerp, de bouw en het beheer van datacenters. HP buigt zich desgewenst ook over de energie-eisen, de afstemming op reglementaire bepalingen, optimalisering van bedrijfskosten, selectie van vestigingsplaatsen, evaluatie van energie-efficiëntie (op korte en lange termijn), infrastructuurtests…

Wat consolidatie betreft, stelt HP een nieuwe behoefte vast bij de klanten:”Vroeger kozen bedrijven ervoor een nieuwe site te bouwen en te verhuizen. Vandaag is er niet noodzakelijk sprake van complete verhuizing, maar veeleer van transformatie van het bestaande, beperking van het aantal applicaties, zich ontdoen van legacy, evolueren naar standaardprocessen.”

Vandaar het idee om bestaande diensten als outsourcing, ‘flexible computing’ en ‘utility shared services’ (cf. kaderstukje) aan te vullen met een ‘AIaaS’-aanbod (Adaptive Infrastructure as a Service).

AIaaS: tijdelijk huurcontract?

Infrastructure as a Service wordt voorgesteld als nieuwe vorm van outsourcing, namelijk het ter beschikking stellen van een ‘genormaliseerde en geoptimaliseerde’ infrastructuur die bijvoorbeeld als veilige haven kan dienen tijdens een applicatiemigratie of bij een ingreep ter versterking of modernisering van de infrastructuur bij de klant, om ontwikkelingsprojecten te herbergen, of als buffer tussen het verouderde datacenter van de klant en de gerenoveerde ruimte in opbouw.

HP wil op die manier het beheer en het updaten van genormaliseerde infrastructuur (standaard servers, blades, opslagsysteem) voor zijn rekening nemen en de OS-omgeving (Windows, HP-UX, Linux Red Hat of SuSE) van zijn klanten, hun communicatieoplossing (MS Exchange) of de functies van de SAP-infrastructuur beheren. Echt applicatiebeheer is echter een stap te ver: HP beperkt zich tot vooraf omschreven diensten zoals prestatiecontrole, beheer van gebruikers, nieuwe mailboxen, schijfruimte, patch-applicatie, SLA-reporting, capaciteitsbeheer…

Voor HP past dit initiatief in zijn ‘next generation data center’, diensten die uitsluitend worden aangeboden op infrastructuur van de nieuwste generatie, OS inbegrepen.”We ondersteunen alléén de recentste versies. Wij staan niet te wachten op verouderde versies die uiteindelijk geen enkel nut hebben voor de klant”, stelt Christian Meersman, marketingdirecteur Infrastructure and Information Management voor HP Emea.”Bedoeling is de klant een platform aan te bieden dat innovatie en rationalisatie mogelijk maakt”, bevestigt Benoît Van Hove, marketingdirecteur Technology Solutions Group. Een andere reden is natuurlijk de eigen ontwikkeling van HP en de ervaring die het opdeed met het consolideren en virtualiseren van de eigen datacenters. De te hosten en te managen applicatieomgeving moet dan ook in staat zijn profijt te halen uit de virtualisatie- en automatiseringsfuncties.

Een verkoopargument bij uitstek is de snelle realisatie (de infrastructuur is er en de oplossing van de klant werd vooraf geoptimaliseerd of is van recente datum) en de flexibiliteit van de ter beschikking gestelde resources (stijging van het aantal servers, blades, software-instanties…).

De diensten worden dan wel gedeeld, de hardware niet (of niet noodzakelijk): elke klant kan over zijn specifieke servers en blades beschikken, met gepersonaliseerde SLA.

Met dit AIaaS-aanbod lijkt HP de strijd te willen aangaan met hostingbedrijven. Het Belgische filiaal beweert zich echter te willen differentiëren en vooral te mikken op grote ondernemingen, vaak van internationaal kaliber. HP pakt hierbij uit met agressieve tarieven. (De kostprijs wordt bijvoorbeeld berekend op basis van het maandelijks beheerde aantal mailboxen.) Contractduur: minimum één jaar.

In een eerste fase mikt HP met deze AIaaS-diensten op een deel van zijn bestaand cliënteel dat al een beroep doet op zijn outsourcingdiensten. Een eerste Europese AIaaS-centrum opent dit jaar nog zijn deuren in l’Isle d’Abeau bij Lyon. Op termijn zouden er 5 of 6 andere bijkomen.

Brigitte doucet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content