Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De opsplitsing van HP in HP Inc en Hewlett Packard Enterprise is géén opdeling in een consumer- en een enterprise- bedrijf. “Ook wij investeren voornamelijk in de bedrijvenmarkt”, verduidelijkt Dirk Slachmuylder die HP Inc aanstuurt in ons land.

Sinds 1 november is de opsplitsing van HP officieel een feit, ook in ons land. De aparte ingangen in het HP-gebouw zijn illustrerend. Alles wat infrastructuur, servers en storage betreft hoort sindsdien bij het bedrijf Hewlett Packard Enterprise – al eens HPE genoemd, maar dat wil men bij HP Inc liever niet horen om verwarring te vermijden. HP Inc mocht het oude HP-logo behouden en heeft een duidelijke focus op pc- en printingproducten. “Maar het is een misvatting die ontstaan is dat dit enkel een consumer-bedrijf zou zijn, wel integendeel”, gooit Dirk Slachmuylder, general manager HP Inc Belux, me voor de voeten. “Zowat een derde van onze omzet halen we uit consumentenproducten. Tweederde komt uit b2b, en dat is waar we in België in investeren”, zegt Slachmuylder.

Onder de slogan ‘printing reinvented’ stelde HP Inc pas nog een compleet vernieuwd portfolio aan printingproducten voor. Het schetst hoe het bedrijf met de baseline ‘HP keeps reinventing’ op zoek gaat naar een nieuwe identiteit en zichzelf wil heruitvinden. “We zijn veel kleiner geworden en kunnen daardoor sneller reageren op de markt. Dat voordeel moeten we proberen uit te spelen”, zegt Slachmuylder. “HP Inc moet opnieuw een trendsetter worden, een cool brand. Dat waren we onderweg een stukje verloren.”

INNOVATIE IN DRIE GOLVEN

Vandaag is HP Inc nummer 1 in alle markten die het bedrijf bedient. Op zich nog steeds een sterke prestatie, maar het bedrijf mikt hoger. “We zijn dan wel slanker, maar aan de innovatiebudgetten werd niet geraakt. We blijven op innovatie inzetten zoals we eigenlijk al 75 jaar doen”, zegt Slachmuylder. Driekwart van de innovatiebudgetten proberen op korte termijn – 2 à 3 kwartalen – te kapitaliseren op de bestaande core-technologie. 15 procent gaat naar projecten waarin het bedrijf groei verwacht. De resterende 10 procent gaat op aan ‘future business’ : zeg maar de innovatie op lange termijn.

CONSOLIDATIE IN PRINTING LIJKT ONVERMIJDELIJK

Dat HP Inc in Lissabon een compleet vernieuwde portfolio aankondigde rond laser-, inkt- en PageWide-printingtechnologie is geen toeval. “In de thuismarkt hebben we een heel hoog marktaandeel te verdedigen. In het high end deel van de zakelijke markt hebben we maar 7 procent en valt er voor ons nog veel te rapen”, dixit Slachmuylder.

“De printingmarkt is bijzonder competitief”, zegt ook Vincent Claus die in ons land verantwoordelijk is voor dat segment. “Kijk maar eens naar laserprinters waar je nog zeker 10 tot 15 spelers hebt. Daar moet wel consolidatie van komen”, zegt Claus. “Bij die spelers is HP trouwens de enige met een it-achtergrond. Dat moeten we toch kunnen uitspelen bijvoorbeeld naar security toe”, maakt Slachmuylder zich sterk.

Op langere termijn wil HP zeker naar het A3-segment gaan. Onder meer in de PageWide-reeks – dat zijn de toestellen met een vaste, paginabrede inktprintkop waarbij alleen het papier beweegt – komt er volgend jaar ook een A3-toestel. Ook rond workflow management ziet Slachmuylder nog wel wat potentieel. En uiteraard komt daar zoals bekend later dit jaar ook 3D-printing bij.

‘ALLES WAT DE CIO WIL, MAAR HET MAG SEXY ZIJN’

Wat personal systems betreft, blijft HP Inc een multi-OS strategie hanteren. “In b2b stijgen we jaar-op-jaar met 1 procent. Dat willen we vasthouden. We leveren alles wat de cio wil qua bijvoorbeeld security, maar we willen het tegelijkertijd ook sexy maken. Bijvoorbeeld in de 2-in-1 markt, waar volgens mij de markt nog echt moet losbarsten.”

“Heel het high-end segment wordt nu ingepalmd door Apple. Daar willen we zeker potten gaan breken door toestellen aan te bieden die de Microsoft Surface Pro verder verbeteren.”

Maar om het tot slot toch nog even over de opsplitsing te hebben. “Onze klanten en partners hebben er echt bijna niks gemerkt. Operationeel verandert er ook weinig. Voor 99,9 procent waren het al gescheiden contactpersonen. Enkel de vijf grootste klanten hadden één globale account manager”, besluit Slachmuylder.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content