HTML5 – de nieuwste versie van de webstandaard – heeft de ambitie om heel wat plugins voor browsers compleet overbodig te maken. Flash lijkt bijvoorbeeld het eerste slachtoffer te zullen worden.
Versie 4 van de Hypertext Markup Language (HTML) dateert al uit het vorige millennium. In 1999 werd de versie nog licht bijgesteld (4.01) waarna plotseling XHTML naar voor geschoven werd. Zoveel jaar en zoveel discussies later, is iedereen het er ondertussen wel over eens dat XHTML niet geworden is wat er van verwacht werd omdat bijvoorbeeld de ontwikkeling te traag liep. Ook het W3C (World Wide Web Consortium), het controleorgaan dat zich bezig houdt met de specificaties van webstandaarden, heeft zich daar bij neergelegd.
Ondertussen is het internet danig blijven evolueren tot het web 2.0 zoals we het nu kennen, en is de aard van het beestje danig veranderd. Even werd gevreesd voor een wildgroei aan plugins die het gebruik van browseroverschrijdende code in de praktijk bijzonder moeilijk zouden maken. En dit is waar HTML5 in het verhaal opduikt.
Flash ten dode opgeschreven?
De nieuwe standaard in HTML zal heel wat meer tags toevoegen voor bijvoorbeeld audio en video. Een webontwikkelaar die deze aangepaste tags gebruikt voor beeld- en geluidsfragmenten, elimineert daarbij de noodzaak aan aangepaste code voor externe plugins. Het doel? Het gebruik van plugins als Flash (Adobe), JavaFX (Sun) en Silverlight (Microsoft) overbodig maken zonder aan interactieve of multimediale ontwikkelmogelijkheden in te boeten. YouTube was de eerste grote videospeler die aankondigde dat het HTML5 omarmt, waarna even later ook concurrent Vimeo hetzelfde aankondigde. Toen nadien ook Apple bekend maakte dat het Flash helemaal schrapt op de iPhone en de iPad, en in de plaats HTML5 zal ondersteunen, leek het lot van Flash volgens sommige analisten zelfs al bezegeld. Afwachten of het ook echt zo’n vaart zal lopen, want een eventuele massale overstap naar HTML5 zal niet van de ene op de andere dag gebeuren. De browser van de eindgebruiker moet namelijk ook compatibel zijn, en daar wringt het schoentje nog. Enkel browsers van de nieuwste generaties (Chrome 5, Safari, Firefox 3.6) zijn nu al compatibel met sommige van de HTML5-mogelijkheden. Ook Microsoft heeft ondertussen al laten weten dat het in versie 9 van Internet Explorer ondersteuning voor HTML5 zal inbouwen. Oude browsers als IE6, 7 en zelfs 8 kun je in theorie ombouwen tot een deels compatibele browser via Chrome Frame.
Modernere taal
HTML5 zal heel wat meer kunnen dan de huidige standaarden: denk aan toepassingen rond geolocalisatie (de browser geeft dan je huidige locatie door), het semantische web, klik-en-sleepmogelijkheden, rijke interactie tot zelfs 3D-games toe met WebGL-rendering, maar even goed ook aan snellere laadtijden (want minder achterliggende code).
Kort door de bocht kan je stellen dat HTML5 alles van de klassieke HTML-standaard omvat, aangevuld met functionaliteit uit CSS (Cascade Styling Sheets) en Javascript API’s. HTML5 heeft de ambitie om een moderne standaard te worden, die helemaal mee is met zijn tijd en dus ook met trends als cloud computing en het mobiele web (gsm, smartphone, pda, e-reader,…). Zo zal de standaard ook veel makkelijker toe laten om verder ‘offline’ te kunnen werken in webapplicaties als Google Docs of Office Web Apps wanneer het netwerk het bijvoorbeeld onverhoopt even laat afweten. Webapplicaties die in HTML5 opgebouwd zijn, zouden bovendien zowel geschikt zijn voor mobiele toepassingen als ‘desktop’-gebruik. En dat opent perspectieven voor een speler als bijvoorbeeld Jolicloud die een alternatief besturingssysteem voor netbooks aanbiedt.
“HTML5 zal ons toe laten om in Jolicloud een desktop mode te voorzien die uitsluitend opgebouwd is uit HTML5-applicaties. Het voordeel is dat zo’n applicaties niet langer gecompileerd moeten worden”, zei Tariq Krim, ceo van Jolicloud tijdens het Plugg-event in Brussel. Het is op die conferentie dat ook Onno Bakker van het instant messaging product eBuddy openlijk de hoop uitdrukte dat HTML5 een oplossing kan zijn voor de wildgroei aan mobiele platformen zoals Blackberry, Android, iPhone, Maemo, Symbian, Bada of Java. “Het wordt alsmaar moeilijker om op ieder mobiel platform aanwezig te zijn want om een applicatie te laten werken hebben we 3 à 4 ontwikkelaars nodig per platform. En zelfs in een platform als Java zijn er dan ook nog eens heel veel verschillen .We hopen dat HTML5 voor een oplossing kan zorgen”, aldus Onno Bakker.
Al waarschuwen experts ook al voor een mogelijk nadeel. Net omdat de grens tussen web en desktop in HTML5 vervaagt, zou dit voor de makers van malware weleens nieuwe mogelijkheden kunnen bieden.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier