Sinds begin dit jaar heeft hij zijn eigen bierwinkel in de Tiensestraat, in het centrum van Leuven. In zijn ‘Belgian Beer Shop’ heeft hij 650 verschillende bieren staan afkomstig van zo’n 120 brouwerijen. Jos Vinckx vindt hier zijn derde adem en vooral zijn passie na 25 jaar loopbaan als it-distributeur.
De verkoop zit in zijn dna, als jonge tiener verkocht hij al bloemen aan de buren in de buurt van Rillaar. En zijn carrière is ook atypisch. Hij heeft geen it-opleiding, volgde tuinbouwschool in Leuven, maar de arbeiderszoon werkte eerst 16 jaar bij Renault in Vilvoorde. Midden jaren ’80 kocht hij een computer om de aan- en verkoop van postzegels in goede banen te leiden. En zo begon Jos Vinckx in 1987 zijn eerste computerwinkel ‘Computers Tielt-Winge’. In april 1990 richtte hij Tornado Belgium op. “Ik legde me toe op telecomproducten, vooral ook modems. We beschikten over de eerste Bulletin Board Systems (BBS), de voorlopers van het internet, maar we verdienden er geen frank aan.” Daar kwam verandering in toen hij in 1994 van start ging als een van de eerste internetdienstenleveranciers. “Ik heb in Aarschot internet geïntroduceerd”, vertelt hij nog altijd een beetje trots. “Je had wel in elke zone een inbelknooppunt nodig. Via mijn distributiekanalen had ik in iets meer dan zes maanden al 30 van de 35 inbelpunten.” Na twee jaar had hij al 48 huurlijnklanten en liefst 8.000 abonnees. Eind ’97 werden de internetactiviteiten verkocht aan EUnet. Jos Vinckx die ongeveer de helft van de aandelen had, verdient er een mooie cent aan.
TOENEMENDE CONSOLIDATIE
In de zomer van 2005 verkoopt hij zijn distributie-activiteiten aan het Nederlandse McDos. “Als kleine distributeur konden we geen toegevoegde waarde meer bieden. Er kwam een consolidatiegolf op gang. In juni 2008 werd McDos overgenomen door het eveneens Nederlandse Copaco. Jos Vinckx wordt door het ook al Nederlandse BNS gevraagd om hun distributie en de logistiek voor zijn rekening te nemen. BNS verdeelde toen de modems van Scarlet en kon de sterke vraag nauwelijks aan. Twee jaar later neemt BNS de activiteiten van Tornado over. Tot afgelopen lente bood Jos Vinckx trouwens nog hand- en spandiensten aan BNS maar nu is hij definitief uit de it-distributiewereld gestapt. “De verkoop gaat volledig online, via bol.com of Amazon.com. Je verdient er geen geld meer aan…”
BNS verzorgde wel de back office en de logistiek voor webshops en “tussen pot en pint raakte ik aan de praat met de eigenaar van een bierwebwinkel die er de brui aangaf.” Jos Vinckx had op z’n 55ste zijn passie te pakken en doopte zijn website met de makkelijk te vinden naam ‘www.bestbeersfrombelgium.eu’. Dat was twee jaar geleden. “Toen ging 80 procent van de verkoop naar het buitenland. Vandaag is de vraag vanuit België zelf enorm toegenomen en is 70 % van de online verkoop voor eigen land.”
De opening van zijn nieuwe winkel begin dit jaar boostte de verkoop en zorgt voor een kruisbestuiving. De bierwinkel haalt nu bijna evenveel omzet als de online activiteiten. “En het is opvallend, lacht hij, bijna acht van de tien mensen die hier de winkel binnenstappen hebben altijd wel ergens een link met it. Blijkbaar klikt het wel.” En het feit dat Heineken nu van Affligem-bier een wereldmerk wil maken sterkt bij hem de gedachte dat hij de juiste keuze gemaakt heeft. “Mijn buikgevoel zat alweer goed”, aldus Jos Vinckx.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier