‘Straks weer elke dag naar kantoor? Dat hoeft voor mij niet.’ Voor Arnaud Bacros, general manager bij Dell Technologies, moet u op kantoor niet komen doen wat u thuis ook kan.
Op maandag 9 maart 2020 namen de medewerkers van Dell Technologies hun intrek in hun nieuwe kantoor in Wemmel. “Dat was een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf”, zegt Arnaud Bacros. “Het was een logische stap in het fusietraject van Dell en EMC.” Op donderdag 12 maart volgde de persconferentie van de veiligheidsraad, die vanaf maandag 16 maart thuiswerk algemeen verplichtte. “Het feestje dat we die maandag hadden voorzien, hebben we moeten uitstellen.”
“We zijn meteen op thuiswerk overgeschakeld”, vervolgt Bacros. “Alleen medewerkers die instaan voor installaties en levering mochten nog op locatie werken.” De stap naar thuiswerk bleek voor Dell in de praktijk niet zo heel groot. “We boden onze medewerkers al ruim twee jaar de mogelijkheid om twee dagen per week thuis te werken. De helft van de Belgische bedienden maakte al gebruik van dat programma.”
Meer productiviteit
Dell organiseerde momenten waarop medewerkers – uiteraard in alle veiligheid – naar kantoor konden komen om een groot scherm op te halen, een bureaustoel en wat kleinere accessoires, zoals een headset of een toetsenbord. “Het thuiswerk zorgde voor een positief gevoel. In het begin merkten we een duidelijke toename in de productiviteit. Thuiswerk bleek veel meer flexibiliteit te bieden. Medewerkers genoten ervan om ‘s middags thuis te eten met de kinderen, bijvoorbeeld. We zagen ook de positieve impact op het milieu. Er waren veel minder auto’s op straat.”
Na de eerste lockdown besliste Dell om geleidelijk weer medewerkers naar kantoor te laten komen. “We hadden het heel bewust over ‘return to site’, niet ‘return to work’.” Dell wilde daarmee vermijden dat de term ‘workplace’ de medewerkers op het verkeerde been zou zetten. Tijdens de zomer van 2020 liet Dell maximaal vijftig medewerkers toe op kantoor. Sinds de start van de tweede lockdown op 2 november werkt iedereen thuis, tot op vandaag.
Online kerstfeest
“De gemiddelde productiviteit is zeker niet afgenomen”, zegt Bacros, “al hangt dat af van persoon tot persoon.” Bij medewerkers in een klein huis zonder tuin en met jonge kinderen die niet naar school mochten, was er wellicht niet altijd evenveel focus. “We missen vooral het sociale contact met collega’s.” Dell probeerde daar online een alternatief voor te bieden. “Zo hebben we een online kerstfeestje georganiseerd. De medewerkers kregen thuis alle ingrediënten voor een cake toegestuurd, waarna ze met de online assistentie van een kok thuis aan de slag gingen – samen met hun kinderen. Zo slaagden we erin toch wat sfeer te brengen.”
Na meer dan een jaar van overwegend thuiswerk, rijst de vraag hoe het straks verder moet, eenmaal het grootste coronagevaar geweken is. “Het is niet de bedoeling dat iedereen weer elke dag naar kantoor komt”, zegt Bacros. Toch is hij ervan overtuigd dat het zinvol is om gedeeltelijk weer op kantoor te werken. “Al is het maar één dag per week: op kantoor krijg je een boost.” Dat blijkt ook uit de bevraging die Dell onder zijn medewerkers hield. De meesten gaven aan dat ze één of twee dagen per week op kantoor willen werken.
Opleiding en coaching
“Naar kantoor komen om iets te doen dat ook perfect thuis kan, heeft niet zoveel zin. Ik zie het kantoor veel meer als een plaats om te brainstormen, opleiding en training te volgen, een plaats voor coaching en begeleiding.” Veel bedrijven vragen zich af hoeveel werkplekken ze in het post-coronatijdperk nog op de beschikbare kantoorruimte kunnen inrichten. “Maar het gaat om veel meer dan dat. We moeten vooral nadenken over hoe we onze kantoren willen gebruiken.” Zelf wil Arnaud Bacros maximaal twee keer per week naar het nieuwe kantoor in Wemmel gaan. “Ik mis de file niet.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier