IMI Cornelius Europe, leverancier van drankautomaten en koelsystemen, heeft zijn it voor het Europese vasteland gecentraliseerd in Duitsland. Vervolgens werd IBS aangezocht voor zijn ‘disaster recovery’-oplossing, terwijl Zaventem werd gekozen als DRP-site.
Tot halfweg de jaren 90 had IMI Cornelius in zowat elk land een grotendeels specifieke it-infrastructuur met eigen machines, eigen erp-oplossing etc. Het bedrijf besliste vervolgens om al die infrastructuur te centraliseren in het Duitse Langenfeld waar overigens al een productie-afdeling gevestigd was. De centralisering gebeurde op een IBM iSeries 810 (ex-AS/400) waarop de modules ASW Financials (boekhouding en financieel beheer) en ASW Distribution (beheer van aankopen, verkopen en winkels) van de ASW-ERP-suite (nu IBS Enterprise) geïnstalleerd werden. Alle vestigingen zijn gelinkt met dit centrale systeem via een datanetwerk, gekoppeld aan vpn-lijnen. Het beheer is in handen van de Duitse serviceprovider Nicos AG.
Disaster recovery
Tegelijk werd duidelijk dat centralisering ook een risico inhield wat continuïteit van de activiteit aangaat.”We hebben vastgesteld dat we niet voortkonden zonder een disaster recovery oplossing. Voor ons is dat een soort levensverzekering”, verduidelijkt Ive Verschuren, it-manager voor het Europese vasteland.
Gezien de bestaande bevoorrechte relaties wendde IMI Cornelius zich spontaan tot IBS dat een disaster recovery plan moest voorstellen. Dat omvat een back-updienst voor het centrale it-platform met, zodra een ernstig incident alles zou lamleggen, herstart op de site van IBS in Zaventem met behulp van back-uptapes. Deze back-up vindt dagelijks plaats in een ultrabeveiligde omgeving. In de praktijk wordt een dubbel setje tapes (één uit Duitsland, het andere uit Brasschaat) naar de DRP-site van IBS vervoerd.”In principe kan de herstart binnen de 8 uur plaatsvinden: 4 uur om de machine af te stellen, 4 om de data te laden. En dit bedrijf zal heus wel 24 uur overleven zonder informatietechnologie”, verklaart Ive Verschuren.
Praktische tests
Bij een panne wordt de centrale helpdesk van IBS op de hoogte gebracht waarna de DRP-procedure start. Na recuperatie van de back-ups werkt het personeel dus op basis van de infrastructuur van IBS (dat beschikbaarheid garandeert van een infrastructuur die sterk op die in Duitsland lijkt).”IBS biedt ons ‘one-stop shopping’. En het is interessanter de volledige infrastructuur te laten beheren door één en dezelfde leverancier”, oordeelt Verschuren.
Om de optimale werking van de DRP-oplossing te garanderen wordt elk jaar een test van 1 à 2 dagen uitgevoerd waarbij een crash wordt gesimuleerd. Daarna worden twee tapes met de ‘eind van de maand’- en de ‘eind van de dag’-data verstuurd. Deze twee tapes worden vervolgens op het systeem van IBS opgeladen.”Bij elke test formuleren we opmerkingen om de procedures nog te verbeteren. Ik moet echter erkennen dat de oplossing zeer stabiel is. Wij kunnen ons dus concentreren op onze eigen business.”
Het contract tussen IMI Cornelius en IBS heeft een looptijd van 5 jaar en zou in 2009 aflopen, maar zal vermoedelijk stilzwijgend worden verlengd.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier