Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Gedoneerde pc’s klaarstomen voor een tweede leven, bijvoorbeeld in het kader van een Close the Gap project : het is een stiel op zich. Financieel directeur Carl Altena van Arrow Value Recovery schetst de bijzondere marktomstandigheden waarin een ‘refurbisher’ werkt.

Afgeschreven computers doneren aan een non-profit organisatie als Close the Gap is één zaak. Die computers opnieuw geschikt maken voor hergebruik een andere. Close the Gap werkt daarvoor met een partner als Arrow Value Recovery. Tot 2014 was die ‘refurbisher’ nog gekend onder de naam Flection International, maar overnemer Arrow Electronics Inc besliste twee jaar na de acquisitie om toch de eigen merknaam door te duwen.

Arrow maakt de aan Close the Gap gedoneerde pc’s helemaal schoon, verwijdert alle data en vervangt indien nodig enkele onderdelen. Componenten die niet meer nodig zijn, of die onherroepelijk stuk zijn, worden in de recyclageketen gestopt.

SCHAALGROOTTE ZOEKEN

De samenwerking tussen Arrow Value Recovery en Close the Gap begon meer dan tien jaar geleden. Samen bevoorraden ze scholen, ziekenhuizen en microkredietprojecten in ontwikkelingslanden met it-apparatuur, klaargemaakt voor hergebruik. Arrow Value Recovery sponsorde trouwens de eerste Digitruck om it-vaardigheden bij te brengen aan wezen in landelijk Tanzania.

In België is Arrow marktleider in tweedehands ict-materiaal en ook internationaal doet de groep het goed. “Jaar na jaar staan we in het felbegeerde leaders-hokje van het Gartner Magic Quadrant”, zegt financieel directeur Carl Altena van Arrow Value Recovery.

“Dit jaar verwacht ik opnieuw groei. 10 tot 20 procent moet zeker haalbaar zijn”, klinkt het vastberaden. Veel spelers zijn er trouwens niet (meer) in de refurbishment markt : een 5-tal grote. Arrow telt vooral bedrijven met minstens 100 werknemers als klant, maar ook de bedrijven met meer dan 500 werknemers staan op de radar.

“In onze business hebben we vooral schaal nodig”, zegt Altena, die ons het verschil tussen out- en inbound uitlegt. “De outbound van apparatuur is één zaak. De ‘remarketing’ er van is relatief eenvoudig. Maar daarnaast is er ook de inbound sales. Wij verkopen immers een dienst rond de eigenlijke inzameling. Wij komen ter plaatse alles ophalen en gaan er vervolgens verder aan de slag mee”, legt hij het proces uit.

PRIJS VOLGENS KLASSIFICATIE

In de Belgische vestiging in Mechelen telt Arrow Value Recovery 14 werknemers. Het eigenlijke refurbishment-werk gebeurt immers lokaal. Plannen om naar één refurbishment-center te gaan zijn er niet. “Belgische scholen doen het liefst zaken met Belgische ondernemingen”, weet Altena.

‘Inbound’ pc-materiaal wordt eerst fysiek gecontroleerd. Werkt alles nog ? Is het toestel compleet ? Die checklist bepaalt voor een stuk de prijs die je betaalt voor een refurbished exemplaar. Arrow werkt met classificaties gaande van ‘zo goed als nieuw’, over gebruikssporen of kleine barsten tot ‘teardown’.

“Daarmee bedoelen we dat een toestel niet meer hergebruikt kan worden. Zo’n toestel halen we uit elkaar, en de meeste componenten gaan richting Recupel. Sommige nog werkende componenten stockeren we zelf voor hergebruik”, legt Altena uit. Een en ander wordt trouwens geauditeerd door Dell.

Cruciaal is de ‘data wipe’. Om alle data onherroepelijk te verwijderen, doet Arrow beroep op de gespecialiseerde software Blancco. De vernieuwde toestellen gaan vervolgens ‘outbound’ naar bedrijven, scholen, ngo’s als Close the Gap, maar ook naar verkopers van tweedehands materiaal.

Een belangrijke inbound klant is Proximus : een uitloper van de belangrijke tabletdeal die het bedrijf in 2014 sloot met Samsung. Heel wat scholen zitten aan het outbound-stuk en schaffen zo relatief goedkoop tablets aan.

“Die tablets zijn nog altijd maar goed voor 10 procent van alle opgehaalde devices”, zegt Altena, die het over een vertragend effect heeft. “Five Years Out is onze bedrijfsslogan. Wij moeten nu al weten waar de markt over vijf jaar behoefte zal aan hebben en nu voorbereidingen treffen.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content