“In technologiestart-ups draait het om de mensen”

Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

In het start-uplandschap wordt er vaak gehamerd op het belang van een ‘sterk team’. Alleen zitten tig ondernemers nog met vraagtekens over de invulling daarvan.

Start it @KBC wilde met haar ‘team day’ – als onderdeel van driedaagse inspiratiekuur ‘Start it @kbSEA’ – start-ups antwoorden bieden en hen behoeden voor veelvoorkomende addertjes onder het gras. Ondernemers uit alle hoeken van België zakten af naar het Kursaal van Oostende om hun licht bij elkaar op te steken over de teamfactor in een startend bedrijf. “Als accelerator zien we het als onze taak om aan matchmaking te doen”, licht Start it @KBC-medeoprichter Lode Uytterschaut toe. “Door ondernemers uit hun vertrouwde plek te halen en hen te connecteren met andere experts ontstaat er een mooie synergie.”

één oprichtersteam, één golflengte

Het verhaal van Bart Van der Roost, die begin 2017 zijn rol als ceo van neo-Scores inruilde voor een managementpositie bij Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen, is misschien wel het meest inspirerende van de dag. “In ons oprichtersteam waren de drijfveren eigenlijk te verschillend”, vertelt Van der Roost. “En toch geloof ik nog altijd dat wij het beste drietal waren om het probleem van traditionele muziekpartituren op te lossen. Hoewel ik nog in de raad van bestuur van neoScores zit, geeft het me vandaag een speciaal gevoel om te zien hoe goed dat bedrijf zonder mijn operationele aanwezigheid draait.”

“Bart lijkt met zijn team alle mogelijke shit te hebben gehad die iemand zich kan inbeelden”, gelooft Dieter Dehaemers, een van de aanwezige ondernemers. “Als start-up kan je enorm veel vertraging oplopen door je eenvoudigweg te laten omringen door de foute raadgevers. Maar eerst en vooral moet het oprichtersteam goed zitten. Dat is het fundament van elk succesvol bedrijf.”

“Daarom hebben wij jammer genoeg afscheid moeten nemen van één van onze co-founders”, beaamt CatchFlip-medeoprichter Frederik Malesevic. Strategisch zaten we niet op dezelfde golflengte. Ik heb aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het is om ‘I disagree’ te zeggen tegen je medeoprichter. Als ondernemer besef je goed genoeg dat het dan de verkeerde richting kan uitgaan.”

Om ervoor te zorgen dat alle neuzen van de oprichters in dezelfde richting staan, is er wel transparantie nodig. En dat is, zoals Malesevic aangeeft, in de praktijk soms een uitdaging van formaat. Thomas Joos, creatieve leiderschapscoach, vertelt: “Ik zie veel oprichters die te gefocust zijn op wat zij willen en hoe het bedrijfje er nu moet uitzien. Ze beseffen niet altijd dat het niet louter een kwestie is van te vertellen hoe zij de dingen graag zouden zien. Als medeoprichter van een bedrijf moet je net zo goed kunnen vertellen wat je niet wilt. Pas dan kan je op constructieve manier vooruitgang boeken.” Volgens Thomas Geusens, het brein achter de ’employee empowerment’ start-up Revolv, hoeven de oprichters van een bedrijf heus niet alles te weten. “Ik vind dat een succesvol bedrijf draait rond het creëren van een gemeenschappelijk hoger doel”, geeft hij aan. Daarom geloof ik ook in employee empowerment: als founder loop je immers bijzonder snel tegen je eigen limieten aan. Het belang van een team te kunnen aansturen mag je dus niet onderschatten. Je moet beseffen dat sommige beslissingen nu eenmaal beter worden genomen door je team.”

Waardegedrevenheid

Bert Van Wassenhove, investeerder en start-up coach bij Cronos – een van de partners van Start it @KBC – stelt dat een goed team staat of valt met de waardegedrevenheid van een organisatie. Meer nog, het is een belangrijk criterium waarop hij als investeerder al dan niet met een startersbedrijf in zee gaat. “Ja, in technologiestart-ups staan nog altijd de mensen centraal”, weet hij. “Een team kan enkel fungeren als motor van een start-up als die laatste een goede cultuur met bijbehorende waarden heeft. Als investeerdersvehikel zoeken we dus bewust naar ondernemers met dezelfde waarden als wij. Ondernemers die niet gericht zijn op ‘make a lot of money fast’, maar op impact maken. En dat moet een drijfveer zijn van het hele team.”

Magali De Reu

“Als medeoprichter van een bedrijf moet je net zo goed kunnen vertellen wat je niet wilt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content