Informatie en zoeken naar informatie: Olivier Verbeke weet er ongeveer alles over. Eind vorige eeuw richtte hij het bedrijfje Web-diggers op. Zijn team van een dertigtal medewerkers was gespecialiseerd in het zoeken, onderscheppen en structureren van informatie voor derden en in opleidingen voor zoeken en analyseren van informatie. Web-diggers werd echter een van de vele slachtoffers van de internetzeepbel.”We hebben die activiteiten stopgezet zónder schulden achter te laten” , benadrukt Olivier Verbeke.
Bedrijvenweb
Zijn ervaring bleef niet onopgemerkt: Olivier Verbeke werd door een groot consultancybedrijf aangezocht om een knowledgecenter op te richten. In die context ontwikkelde hij, samen met enkele getrouwen uit de Web-diggersperiode, een intelligente informatieopsporingstool.”Gezien de explosie van het web hebben we een toepassing voor het zoeken van informatie en het delen van kennis uitgewerkt.” En dan rijst de vraag: voortwerken ‘als een goede huisvader’, of risico’s nemen?
Na rondvraag bij potentiële investeerders beslisten Verbeke en zijn partners om zich tot twee privé-investeerders te wenden en in mei 2007 Whatever op te richten.”Onze tool Knowledge Plaza staat borg voor zoeken, indexeren en delen van documenten én e-mails. Wij maken ook het delen van contacten en van expertise mogelijk.” Dat alles werd gekoppeld aan een gesofistikeerde navigeertool waarmee zowel browsing als de klassieke ‘search’ mogelijk is. Knowledge Plaza ondersteunt bovendien RSS-alerts en -feeds evenals ‘push’- en ‘pull’-functies voor de informatie.
Evolutie
Knowledge Plaza wil niet gezien worden als vervanger voor ‘search’-tools of ‘wikis’ maar als een”optionele laag om die verschillende benaderingen coherenter te maken.” Whatever mikt op 6 markten: consultancy, farma, advocatenbureaus, zakenbanken, communicatie en openbare sector.”Wij streven ernaar om nog voor het eind van het jaar in elk van die sectoren een referentie te hebben.”
De omzet zou van 1 miljoen euro in 2008 moeten stijgen naar 7,5 miljoen euro in 2010. Dat komt overeen met ongeveer 90 klanten en gemiddeld 150 gebruikers per klant. Naast de verkoop van licenties (eventueel een ‘Software as a Service’-model voor de kleinere groepen), rekent het bedrijf op consultancy en opleiding. En nu al wordt naar het buitenland gelonkt, met name naar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier