Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Een jaar geleden kreeg het bedrijf een nieuwe country manager voor de Benelux, en een maand geleden kwam er ook een salesmanager. Information Builders wil weer meespelen.

Een jaar geleden nam Carl Dave Kemme de teugels van het Benelux-filiaal van Information Builders in handen. En sinds kort leidt Gerrit Denayer de activiteiten in ons land. Die nieuwe gezichten moeten het tij bij de BI- en integratiespecialist doen keren. De voorbije jaren werd de achterstand op de concurrentie immers gestaag groter. En de consolidatieslag herschikte de markt inmiddels compleet. Denk maar aan de overname van Cognos door IBM, van BusinessObjects door SAP en van Bea door Oracle (uitgevers die nog meer plannen hebben om hun productlijnen verder te harmoniseren). Niet-beursgenoteerde bedrijven (zoals Information Builders en SAS) kunnen in deze financieel sombere tijden echter een nieuw argument voorleggen: “Wij kunnen een visie doordrukken zonder voortdurend te moeten vrezen voor kwartaalresultaten”, stelt Carl Dave Kemme.

Argumenten

Tot de troeven van het Information Builders-aanbod rekent Kemme het feit dat zijn bedrijf niet alleen het aspect business intelligence dekt, maar ook integratie en ETL kan aanbieden, met de iWay- en vooral de WebFocus-reeksen. Daarnaast vindt Kemme “dat iederéén in een bedrijf beslissingen moet nemen, niet alleen de analisten” en “dat de tools daarom voor iedereen toegankelijk moeten zijn”. Dit eist verregaande gebruiksvriendelijkheid en korte leertrajecten. En dan is er ook nog de betere return-on-investment. “Wij vinden dat BI voortaan procesgericht en steeds meer real-time moet zijn.”

Information Builders heeft zijn aanbod onlangs overigens verrijkt met een Performance Management Framework (PMF) dat de aspecten van prestatiebeheer end-to-end dekt dankzij KPI’s, ‘balanced scorecard’-tools, tools voor identificatie van doelstellingen en een oplossing voor financiële consolidatie, gekoppeld aan een analyse- en simulatietool (van het ‘what if?’-type). Dit PMF-aanbod vloeit voort uit het partnershipakkoord van begin dit jaar met Tagetik.

Specifiek voor Information Builders blijft – steeds volgens Kemme – de autonomie. “Veel klanten willen zich niet meer aan één leverancier binden, zeker als die leverancier zijn focus kwijt is na een overname”, sneert de Benelux-baas impliciet naar Cognos, BO of Bea. De bescheidener omvang van het bedrijf kan geen minpunt zijn, wel integendeel: “Business intelligence is onze kerncompetentie”, benadrukt hij. Zelfs de grote markt-analisten, genre Gartner en IDC, hebben nu Information Builders ontdekt. Al blijven de marketinginspanningen van het technologiebedrijf beperkt.

Belux

In eigen land wil Gerrit Denayer focussen op twee grote verticale sectoren: transport en logistiek, en gezondheidszorg. De Benelux-afdeling telt bijna 60 mensen, voor België zijn een vijftiental medewerkers voorzien. “Het potentieel is er, en we zijn steeds meer betrokken bij offerteaanvragen. We hebben de ambitie sneller te groeien dan de markt”, vat Denayer samen. Referenties als Hesse Noord Natie, ICO en Indaver zijn dan nuttig.

In België werkt het bedrijf met implementatiepartners als Keyrus, Laco en i.Know, maar nog niet met grote integratoren zoals Atos of Capgemini, wat in Nederland wel gebeurt. “Er is geen sprake van opdrijven van het aantal partnerships”, benadrukt Denayer die rotsvast gelooft in zijn teams hoewel hij erkent dat het in België de voorbije jaren maar dunnetjes was. “De economische crisis moet bedrijven aansporen om efficiënter te werken. Welnu, it kan hun een betere kijk op hun prestaties bezorgen en helpen hun rendement te verbeteren.” Nu nog deze blijde boodschap verspreiden…

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content