Zowat een jaar geleden besliste Toshiba zijn tv- en videodivisie samen te voegen met de pc-afdeling. Een geslaagde ingreep, zo blijkt, want niet alleen versnelt de groei van het bedrijf maar de kruisbestuiving is ook duidelijk te merken in een rist nieuwe producten, waaronder de grootste tablet die momenteel op de markt is.
Alan Thompson, president van Toshiba Europe, komt er naar aanleiding van de Toshiba World 2012 conferentie in Bonn rond voor uit: vorig jaar rond deze tijd had Toshiba het wat moeilijk, ondermeer door de aardbeving in Japan en de daaropvolgende problemen met de stroomvoorziening. In emea lagen vooral de financiële crisis en de herschikking van de 42 landen in grote regio’s aan de basis van de problemen. “Maar we hebben ons flink herpakt en zitten nu weer duidelijk in de lift”, beklemtoont hij. “De samensmelting van onze tv- en pc-business in april 2011 was een erg logische stap aangezien de technologieën van beide divisies steeds meer overlapten en ook de distributiekanalen vaak gemeenschappelijk waren. De bedoeling was niet alleen efficiënter te werken maar ook een aantal synergieën te creëren die hun weg zouden vinden naar nieuwe producten. Zoals onze nieuwe tablet.”
Een uniek product, die AT330-tablet, want met zijn scherm van 13,3 inch is het de grootste tablet die je kan vinden. Dat formaat maakt dat er ook full-size poorten op zitten (sd-geheugenkaarten, sim, hdmi), twee camera’s, en een tv-tuner met een wegklapbare antenne. Toshiba toonde op de conferentie ook een werkend prototype van een 7 inch tablet met een oled-scherm, iets voor later dit jaar.
Intel gaat voor ultrabooks
Een nieuwe ultrabook trok ook veel aandacht, vooral omwille van het formaat, het geringe gewicht en de lange batterijduur. De Portégé Z380 is dan ook, volgens Peter Gleissner, afgevaardigd bestuurder bij Intel GmbH, een uitstekend voorbeeld van de nieuwe generatie ultrabooks die Intel mee op de markt wil brengen – dun, licht (1,1 kg), energiezuinig (volle dag werken, stand-by meer dan een week), goed beveiligd (dankzij de in de cpu ingebakken McAfee-software), en niet te duur. “Het is voor dit soort apparaten dat Intel zijn roadmap helemaal hertekend heeft om er zijn top marketingprioriteit voor 2012 van te maken”, stelde Gleissner. “Onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat consumenten bereid zijn tot 230 dollar meer te betalen voor een ultrabook in vergelijking met een standaard notebook, precies omwille van al die voordelen.”
Smart grid en 3D
Toshiba gaf op de conferentie ook toelichting bij de overname vorig jaar van Landis+Gyr, de Zwitserse leverancier van oplossingen voor energiebeheer die onder meer elektriciteitsmeters bouwt waarmee draadloos in real-time informatie over energieverbruik kan uitgewisseld worden tussen nutsbedrijven, hun klanten en de meters. “Deze overname past perfect in onze plannen voor de ‘smart grid’, het netwerk dat de distributie van elektriciteit moet verbeteren en de energieverliezen tot een minimum moet beperken”, zegt marketingdirecteur Sascha Lange. “Met meer dan 8.000 klanten over heel de wereld heeft Landis+Gyr een onschatbare kennis opgebouwd in smart metering, netwerking en diensten voor de nutsbedrijven die wij nu voor de ontwikkeling van smart grids kunnen aanwenden.”
Lange was ook de man die in Bonn het nieuwste type 3D-televisie mocht voorstellen dat zonder brilletje bekeken kan worden. Onderzoek heeft volgens hem uitgewezen dat het brilletje de reden is waarom consumenten die al over een 3D-tv beschikken, maandelijks amper 2,5 uur naar 3D-film kijken. In het nieuwe toestel van Toshiba produceert een zogenaamde cevo-engine via een ‘tapijt’ van 921.000 lenzen een beeld met 9 perspectieven wat volgens Toshiba kijkzones van 52 cm oplevert waarbinnen je 3D zonder neveneffecten moet kunnen waarnemen. Een geïntegreerde camera met face-tracking technologie volgt de bewegingen van de kijker en past de beelden voor linker- en rechteroog daaraan aan. De eerste serietoestellen komen nu met mondjesmaat op de markt, maar je zal wel diep in je geldbeugel moeten tasten, zo werd er gefluisterd.
Meer focus op kmo en b2b
Toshiba kondigde ook een nieuw kmo-programma aan met een uitdrukkelijke focus op b2b. Niet langer passief langs de zijlijn blijven toekijken maar actief zelf naar de klanten gaan en de mogelijkheden van de producten uitleggen, dat is het nieuwe motto volgens Dirk Thomaere, een jaar of zes geleden nog general manager van Toshiba Information Systems Benelux en nu general manager Computer Systems Central Europe. “Sedert de lente van vorig jaar zijn we volop bezig onze marketingploeg te versterken, maar we hebben wel duidelijke afspraken om de uiteindelijke afwikkeling van een potentieel contract altijd via partners te laten verlopen”, verduidelijkt hij. “Wij willen echt onze partners nog meer dan vroeger ondersteunen om nieuwe business-opportuniteiten aan te pakken omdat zij hier vaak zelf de tijd en de middelen niet voor hebben.”
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier