‘IT heeft een strategische waarde voor Attentia’
Attentia’s nieuwe CIO omschrijft zichzelf als een ‘technology optimist’. Hij spreekt niet graag van ‘digitale transformatie’, vanuit de gedachte dat alles digitaal is. In plaats daarvan moet het digitale in dienst staan van de transformatie van de organisatie.
Waarom bent u iets meer dan een jaar geleden naar het IT-departement van Attentia gekomen?
KRISTOF DUJARDIN: Ik heb tien jaar bij Delhaize gewerkt, dat een klant was van Attentia, en zo was ik nauw betrokken bij verschillende projecten. Hierdoor kon ik de groei van Attentia van dichtbij meemaken en vaststellen dat de medewerkers bijzonder trots waren om voor dit bedrijf te werken. Voor hen was klantgerichtheid een passie en ze gaven blijk van ambitie voor de toekomst. Bovendien kende ik de voormalige CIO goed en ik was onder de indruk van de resultaten die hij behaalde. Het was een geweldige kans om dit verhaal te kunnen verderzetten.
Overigens blijkt uit verschillende studies dat een CIO gemiddeld vier jaar in een onderneming blijft. Voor een bedrijf is het goed om regelmatig het IT-beleid bij te sturen. In het begin wil de nieuwe CIO immers een nieuwe visie doorvoeren, maar na verloop van tijd stelt hij zich niet meer de juiste vragen. Daarom is het goed om regelmatig een frisse kijk op de zaken te hebben, door verandering van stoel, of door herbronning.
Welke projecten werden er sedert uw komst uitgevoerd?
KRISTOF DUJARDIN: Het afgelopen jaar werden tal van projecten gelanceerd. Zo is de IT-infrastructuur solider gemaakt om de interne medewerkers een optimale gebruikerservaring te bieden. We hebben een vrij traditioneel IT-systeem met gehoste servers, een Oracle- en Microsoft SQL-platform. De prioriteit ligt bij de levenscyclus, de capaciteit, en gaat ook richting groei en redundantie. Intussen hebben we een datacenter dat op twee jaar tijd volledig is vernieuwd. We beheren ook een SaaS-oplossing (DOTS) die HR en ‘well-being’ van de klant combineert in één platform. Met meer dan 100.000 gebruikers is het een van de tien grootste proffesionele cloudplatformen in België.
Voor een bedrijf is het goed om regelmatig het IT-beleid bij te sturen
Wanneer al onze infrastructuur is afgeschreven, kunnen we overwegen om naar de cloud te migreren, maar we willen hoe dan ook onze klanten de beste oplossing bieden. Als we voor de cloud kiezen, is het niet omwille van de kosten, maar met het oog op het verder verbeteren van onze klantenservice. Op dit gebied werken we nauw samen met onze strategische partner Synergics.
Maar het grote project waar we momenteel aan werken is het interne programma Foundations, met als doel een lead-to-cash SaaS-platform op te zetten voor de automatisering van marketing, CRM, projectmanagement, professionele diensten en finance. Het gaat om een set van modules die in Salesforce geïntegreerd worden met Talent Peaks als consultingpartner.
De implementatie van die verschillende modules gebeurt in een zeer snel tempo: een paar maanden voor elke implementatie. Tegelijkertijd worden de interne processen herzien om de interne voetafdruk te verkleinen. We willen een uitgesproken schaalbare oplossing bieden en alle gegevens in één systeem verwerken, met veel interacties tussen de verschillende modules, zodat uiterst gedetailleerde analyses mogelijk worden. Op deze manier koppelen we de kracht van de cloud aan die van ons interne platform.
Het voordeel van Salesforce is dat maatwerk tot een minimum beperkt blijft, omdat het product wordt geconfigureerd op basis van onze producten. Bovendien wordt tijdens de implementatie meer dan 75% van de tijd besteed aan een betere dienstverlening aan onze klanten. Uiteraard investeren we ook veel in veiligheid, een gebied waar het belangrijk is om voorop te blijven lopen. Bovendien heeft de GDPR (de Europese privacyregulering) het bewustzijn rond veiligheid aangescherpt, wat een goede zaak is.
En op langere termijn?
KRISTOF DUJARDIN: Het spreekt vanzelf dat kunstmatige intelligentie en chatbots tot onze toekomstige en zelfs huidige prioriteiten behoren, net als de interactie met klanten in een digitale dialoog.
Data zijn trouwens voor elk bedrijf, en meer in het bijzonder voor Attentia, een nieuwe goudmijn die we te gelde moeten maken. In dat opzicht is Salesforce een belangrijke troef omdat de gegevens werkelijk gecentraliseerd zijn, wat zowel voor ons als voor onze klanten een voordeel is. Attentia verkoopt immers geen producten aan haar klanten, maar totaaloplossingen, gebouwd door een team onder leiding van een ‘product owner’. IT is voor ons een cruciaal onderdeel in dienst van onze businessteams. IT heeft uiteraard een strategische waarde voor het bedrijf, maar het is slechts een middel. Elk project moet gebaseerd zijn op een businesscase om de totale gebruikerservaring te verbeteren.
Staat innovatie op de agenda, en hoe zit het met kunstmatige intelligentie en machine learning?
KRISTOF DUJARDIN: Dat zijn technologieën die we nu al toepassen om onze klanten – en hun klanten – te helpen. We zetten met name al kunstmatige intelligentie, robotica, kennisbeheer en machine learning in. Het is niet altijd gemakkelijk om te weten in welke mate het gewoon om een trend gaat, maar het is onze ambitie om deze technologieën op een slimme manier in te zetten om onze innovatieve oplossingen te verbeteren dankzij data, uiteraard geanonimiseerd. Zo willen we op een meer voorspellende manier werken om onze klanten nog accuratere analyses te geven.
Tegenwoordig moet een CIO meer zijn dan alleen maar een technicus
We willen er klaar voor zijn als er zich een businesscase aandient en zo snel mogelijk kunnen inspelen op opportuniteiten. Het is wel zo dat de tijd tussen de verschillende technologische golven steeds korter wordt; de snelheid van verandering is dus een cruciale factor. Het is essentieel om de juiste keuzes te maken, zoals het geval was met Salesforce of met Office 365, waardoor we nieuwe ontwikkelingen snel kunnen integreren.
Hoe staat het met uw IT-budgetten?
KRISTOF DUJARDIN: Gezien de projecten die we lanceerden, nemen de budgetten natuurlijk toe. Bovendien is IT zo strategisch dat er geen sprake van is om het uit te besteden. Maar bij elk project leggen we de nadruk op toegevoegde waarde en rendement. Op IT-gebied werken we liever met partners dan met leveranciers. Een leverancier is immers vervangbaar, terwijl een partner een echte meerwaarde biedt. Dit geldt met name voor Synergics, dat in hetzelfde gebouw als Attentia is gevestigd.
Is het voor u belangrijk om lid te zijn van het directiecomité?
KRISTOF DUJARDIN: IT heeft duidelijk strategische waarde voor Attentia. Daarom is het belangrijk om mee aan besluitvorming te doen en niet alleen maar ‘commodities’ te leveren. Het is noodzakelijk om mee na te denken en te overleggen over de strategie van Attentia. Tegenwoordig moet een CIO meer zijn dan alleen maar een technicus, ook al beschouw ik mezelf als een ‘technology optimist’. IT maken omwille van de IT is niet meer van deze tijd; je moet oog hebben voor de behoeften van de business en erop anticiperen. We gaan altijd uit van de behoefte van de gebruiker, niet van de technologie.
We spreken trouwens niet meer van ‘digitale transformatie’; het digitale moet immers ten dienste staan van de transformatie van de organisatie. Attentia wil digitale oplossingen bieden die bedrijven in staat stellen hun interne talenten te ontplooien en te versterken, zodat teams efficiënter kunnen samenwerken en de focus op de kern van hun taken kunnen houden.
Laat me toevoegen dat ik een zeer competent en enthousiast team heb geërfd en dat ik bijzonder trots ben om voor Attentia te werken. We lanceren tal van innovatieve projecten, en dat is stimulerend voor talent.
Kristof Dujardin
2005 – 2006:
IT-consultant, Vlaamse Gemeenschap
Mei 2006 – mei 2008:
test consultant, ps_testware
Mei 2008 – maart 2018:
business support project leader IT HR & Payroll applications, team leader IT HR applications, IT HR demand manager/IT program manager SAP HCM Implementation, daarna IT service manager, Delhaize Belgium
Sinds april 2018:
CIO, Attentia
Attentia in het kort
Attentia biedt producten en diensten aan op vlak van HR, payroll, preventie & bescherming en well-being, via een geïntegreerde aanpak die tot bredere inzichten moet leiden. Het bedrijf werd daarvoor ok al enkele keren bekroond met de HR Excellence Award. Het bedrijf heeft meer dan 40 vestigingen over het hele land, en stelt in totaal 670 mensen tewerk.
Wist u dat…
“Als computerfreak blijf ik graag in contact met de werkvloer. Zo heb ik zelf de domotica van mijn huis geprogrammeerd. Daarnaast besteed ik een deel van mijn vrije tijd aan ‘micro-avonturen’, zoals een wandeling aan zee, een trekking in het weekend of kamperen met de fiets.” Nog een teken van zijn ‘technologisch optimisme’? Kristof Dujardin leerde zijn kinderen vanaf hun vierde jaar logisch redeneren en programmeren: “Dat zijn dingen die in de toekomst steeds belangrijker zullen worden. Dat belet niet dat ik me ook graag uit de digitale wereld terugtrek met een ‘low & slow’ BBQ, die tot 16 uur kan duren van bruto product tot eindresultaat!”
Kristof Dujardin, CIO van Attentia: “We lanceren tal van innovatieve projecten, en dat is stimulerend voor talent.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier