Nadat Joost de Pus in september 2009 aan de slag ging bij Lidl Belux, werd hij in oktober 2010 benoemd tot cio. Digitale transformatie is het belangrijkste project van de afgelopen jaren, met onder meer de introductie van de iPad voor de winkelmanagers.
Hoe is IT binnen Lidl Belux de voorbije jaren geëvolueerd ?
JOOST DE PUS : Amper enkele jaren geleden werkten we bij Lidl Belux nog erg veel met papier. Een heleboel processen waren gebaseerd op documenten. Daar is echter een duidelijke kentering merkbaar : It wordt steeds belangrijker, vooral met de opkomst van mobiele apparaten. Die hebben een duidelijke impact op de winkelvloer.
Zo begonnen we een jaar geleden met het project Lidl Mobile Office, kortweg LiMO, dat de winkelmanagers voorzag van een iPad. Die tablet is uitgerust met verschillende apps, die hun werk efficiënter maakt. Zo heeft in de praktijk elke manager op zijn iPad bijvoorbeeld een app waarin alle relevante gegevens over hun winkels staan. Denk aan verkoopscijfers of de lopende promoties in de winkel. Vroeger moest de manager die informatie raadplegen op papier. Dat was weinig efficiënt of professioneel, zeker omdat een manager verantwoordelijk is voor meerdere winkels. Het werd een hele kluwen om het papierwerk bij te houden.
We voorzien geen iPads om te kunnen roepen dat we iPads hebben, maar ze bieden een echte meerwaarde on-the-field. Beslissingen worden vandaag sneller en beter genomen – en dat is van goudwaarde voor een onderneming in een snelle sector als de supermarktenbranche. Momenteel zijn er zo’n 150 iPads intensief in gebruik.
Diezelfde filosofie vormde ook de inspiratiebron voor het project om ons rekruteringsproces te digitaliseren. Lidl krijgt elk jaar ruim 40.000 cv’s binnen. In de praktijk wordt er een eerste beoordeling gemaakt door de hr-afdeling, voordat de profielen worden voorgelegd aan de betrokken managers. Zij kunnen – al dan niet na een gesprek – hun keuze maken. Dankzij de app e-Recruiting die we hebben ontwikkeld, worden de cv’s nu gedigitaliseerd en via een beveiligde interface in de app naar iPad van de manager gestuurd. Hij of zij kan die vervolgens bekijken en een beslissing nemen. Die online oplossing is niet alleen efficiënt en snel, ze is bovendien veilig en gebruiksvriendelijk. Daarnaast bezorgt ze Lidl een positief imago als werkgever, omdat kandidaten snel en deels automatisch feedback krijgen gedurende de verschillende stappen in de procedure.
In beide projecten zijn we bij it altijd vertrokken vanuit de behoeften van de eindgebruiker. In de eerste plaats willen we een oplossing bieden die het werk makkelijker en efficiënter maakt. Bij ons is it echt een service partner. We experimenteren nu al volop met drie andere pilootprojecten om de processen te digitaliseren. In andere bedrijfstakken, zoals de logistiek. Ook hier vertrekken we vanuit dezelfde filosofie : hoe maken we de bestaande taken efficiënter voor de man of vrouw die er dagdagelijks in staat.
Zijn er nog andere IT-projecten in uitvoering of gepland ?
JOOST DE PUS : Wij zijn onze werkstations volop aan het migreren naar Windows 8. Dat project is goed voor zo’n 600 desktops en laptops. Tegelijkertijd zijn we self-servicing aan het invoeren. Onze medewerkers krijgen geen kant-en-klare computer meer met alle software ready-for-use, maar staan zelf in om uit een uitgebreide portefeuille de nodige software toe te voegen. Dat geeft onze it-afdeling meer ruimte om andere taken op te nemen.
Ons distributienetwerk blijft zich trouwens uitbreiden en daar komt heel wat it bij kijken. Daarnaast zijn we een nieuw depot aan het bouwen in Marche-en-Famenne en we werken voortdurend aan de verbetering van onze communicatie-infrastructuur. Wij investeren voortdurend in onze netwerken, niet alleen intern, maar ook naar onze partners toe.
Op langere termijn volgen we de trend om ‘anders te werken’. We veranderen de desktops geleidelijk aan door laptops en tablets, waarop elke gebruiker de applicaties kan installeren die hij zelf kiest.
Zonder al te veel in detail te treden, kan ik zeggen dat er momenteel nog andere initiatieven worden onderzocht, zoals beacons, omnichannel en e-commerce. Maar deze projecten vormen nooit een doel op zich. We gaan stap voor stap te werk en analyseren grondig alvorens een bepaalde beslissing te nemen.
Green it is ook een punt van zorg. Als bewijs hiervan hebben we onlangs een nieuwe corporate & social responsibility-afdeling opgericht. Recent hebben we al een aantal initiatieven genomen op dat vlak, zoals een neutrale winkel wat de CO2-uitstoot betreft en het exclusief gebruik van LED-verlichting in de winkels.
En op het vlak van infrastructuur ?
JOOST DE PUS : We werken met datacenters van Lidl in Duitsland. Zij bieden een stabiele infrastructuur met centrale systemen. Voor mij maakt het niet uit waar de gegevens zich bevinden, zolang ik er maar veilig en snel toegang toe heb.
Hoe ziet de samenstelling van uw IT-teams eruit ?
JOOST DE PUS : Het it-team bestaat uit een twintigtal medewerkers, zowel rasechte it’ers als allrounders. Zij staan in voor zowel de infrastructuur, de ondersteuning en de service, als voor het projectmatige. En we hebben heus wel wat projecten lopen op de afdeling. Wij zijn een bedrijf dat fors investeert in mensen en opleidingen. We zijn vooral op zoek naar mensen met een positieve en open geest, die initiatief willen en durven nemen. Veel meer nog dan mensen met gespecialiseerde kennis. Want die knowhow kunnen wij hen gerust aanleren. Het is belangrijk dat onze it’ers mee nadenken met de eindgebruiker, steeds met onze klanten in de winkels in het achterhoofd. Samen met de eindgebruiker wil ik dat alle mensen in mijn team komen met de best mogelijke oplossingen.
We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers voor de it-afdeling. We zijn een aantrekkelijke werkgever, omdat we jonge medewerkers veel vrijheid geven en initiatieven laten nemen in een dynamische omgeving.
Hoe evolueren uw IT-budgetten ?
JOOST DE PUS : We zijn uitgegroeid tot een vrij groot bedrijf en zijn nog volop verder aan het groeien. We zijn ook zeer stabiel. Dat betekent dat er heel wat werkzekerheid is. Sterker nog, ons personeelsbestand breidt uit, omdat we als it steeds meer diensten leveren. Daarom volgen de it-budgetten dezelfde trend. De digitalisering neemt de laatste jaren bovendien een steeds belangrijker plaats in binnen de retail, en dat vraagt almaar grotere investeringen.
Hoe ziet u uw rol als CIO ?
JOOST DE PUS : It is bij ons een volwaardige partner. Daarvoor hebben we ook de ideale positie in de onderneming. Door de toenemende digitalisering van de processen, gaande van de bestelling tot de verkoop van de producten, is de it-component niet meer weg te denken bij Lidl. Wij kennen en beheersen dan ook perfect de processen en we proberen een meerwaarde te bieden dankzij de technologie. Lidl wordt in feite steeds meer een digital company. Alles draait niet meer om devices, maar om processen. Afdelingen komen bij ons aankloppen met een probleem of een idee. Samen werken we een traject uit om tot de beste en efficiëntste oplossing te komen. En uiteraard staan we ook de nationale directie bij met advies over te nemen beslissingen. De neuzen staan steeds in dezelfde richting : we willen namelijk allemaal dat onze klanten na het afrekenen met een tevreden gevoel hun gekochte producten in de wagen inladen.
Marc Husquinet
“De iPad maakt het werk van onze winkelmanagers efficiënter.”
“We zijn onze werkstations volop aan het migreren naar Windows 8.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier