Er is een enorm gat tussen de it-aanpak van de financiële sector en de andere bedrijfsegmenten. Banken schuwen bovendien elk risico. “Hebben we dan niets geleerd uit de crisis?”, vroeg men zich hardop af op het jongste debat van itOne in Luxemburg.
Tot de financiële crisis beleefden de banken luxejaren. “We hebben dan ook een enorme inefficiëntie aan de dag gelegd. Banken gingen voor grote it-projecten met hordes it-medewerkers, terwijl de andere bedrijven voor kortere, snellere en gefocuste projecten kozen,” vertelde moderator Alain de Frenne, tot voor kort de ceo van Dexia Technology Services. “Het zou goed zijn mochten er wat it’ers uit de industrie naar de banken overstappen. Er is immers een enorm gat in efficiëntie tussen beide segmenten.” Volgens Alain de Frenne maakt de it-aanpak bij andere bedrijven deel uit van het volledige proces en zit het zelfs in het dna van de ondernemingen, terwijl er in de banksector zelden gefocust wordt op het hele ‘end-to-end’ gebeuren. “Bovendien hebben banken helemaal niet de cultuur om ‘meer met minder’ te doen. De it-kost per werknemer bij banken is dan ook 34% hoger dan in andere sectoren.”
Maturiteit van het management
Jean Hilger, hoofd van de it-afdeling van de Banque et Caisse d’Epargne de l’Etat (BCEE) bevestigde de ‘efficiency gap’, maar wees er wel op “dat heel wat nieuwe bankproducten erg veel it-ondersteuning nodig hebben, wat heel wat kosten met zich meebrengt.” Hilger had het echter ook over een gebrek aan ‘maturiteit bij het management’. “Een bank heeft de it-werknemers die het verdient,” meende ook Hervé Gouëzel, bij BNP Paribas verantwoordelijk voor het hele integratieverhaal. De reactie van Yves Baguet, de managing director van Clearstream Services, sprak boekdelen. Baguet solliciteerde openlijk bij Graeme Hackland, de it-directeur van het Renault Formule 1 team. Hackland, die een team van 35 it-medewerkers leidt, vertelde echter dat hij iemand zocht die niet noodzakelijk ict-kennis in huis had, maar vooral om kon met de stress tijdens een F1-race. Telkens moet er bij elk circuit immers gedurende twee dagen een hele it-afdeling uit de grond gestampt worden, met drie racks it-apparatuur waaronder meer dan 30 HP-servers en twee keer 4 terabyte Netapp storagecapaciteit. Het zootje wordt op een halve dag opnieuw afgebroken om dan weer te vertrekken naar het volgende circuit. “De omstandigheden zijn vaak niet ideaal, denk maar aan de nachtelijke F1 race in Singapore.”
Motor vervangen in volle vlucht
“Hoe kan je nu een F1-team met 35 it’ers vergelijken met een bank met 10.000 it’ers? Een moeilijke zaak”, gaf ook Alain de Frenne toe. Snelheid zal in elk geval een verschilfactor zijn. Zo staat de volledige integratie van BNP Paribas Fortis en BGL voor 1.200 it-projecten, 700.000 mandagen en een budget van liefst 1,3 miljard euro. Een en ander moet tegen eind volgend jaar rond zijn. Gewezen cio Lieve Mostrey (nu Euroclear) vergeleek in Trends de operatie met ‘het vervangen van een motor van een vliegtuig in volle vlucht’. Waarmee de bank dan toch dichter bij het Formule 1 circuit zit dan gedacht. Alleen trekt BNP Paribas er enkele jaren voor uit. Hervé Gouëzel is naar eigen zeggen de ‘chef d’orchestre’: “Ik lever het project af binnen tijd en binnen budget. Dat moeten banken nog leren. Vroeger bleken it-projecten altijd drie keer duurder dan aanvankelijk begroot.”
Luc Blyaert
De snelheid van een F1 it-team van 35 werknemers kan niet vergelijken worden met een team van 10.000 it-medewerkers van BNP Paribas Fortis.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier