Disruption. Digital Transformation. De tijd dat we nog ‘gewoon’ over it spraken, lijkt wel verdwenen. Toegegeven, de termen worden weleens misbruikt, maar de tendens is duidelijk. De traditionele business modellen liggen wel degelijk onder vuur en dat is in zowat alle sectoren merkbaar. De automatisering en digitalisering dringt zich verder op en dat durft hier en daar al eens wringen en botsen – om het eufemistisch uit te drukken.
Kleine start-ups hebben bovendien het potentieel om een hele industrie te ontwrichten. Overtrokken ? Ik denk het niet. Als de recente it-geschiedenis al iets bewezen heeft, dan is het wel dat start-ups ontzettend snel kunnen groeien, schalen, en de traditionele business modellen compleet overhoop kunnen gooien of zelfs torpederen. Het verhaal van de grote, zware en moeizaam te keren tanker versus de kleine, wendbare speedboot, weet u wel.
De voorbeelden van Uber en Airbnb kennen we allemaal al. In die nog steeds erg lucratieve reis- en hotelsector komen de aanvallen trouwens vanuit zowat alle mogelijke hoeken (b2c én b2b) én vanuit alle uithoeken van de wereld – zo gaat dat in een globale markt.
In die reissector is een eerste disruptieve golf ook al achter de rug. Niet vergeten dat het nog niet eens zó heel lang geleden is, dat u voor het boeken van een reis of hotel nog naar een kantoor ging. Sites à la Booking.com hebben die markt helemaal naar een online platform getrokken. Booking.com is ondertussen trouwens eigendom van het relatief onbekende The Priceline Group : een holding die zes verschillende reismerken overkoepelt, en met 9.000 werknemers een miljardenomzet neerzet. Dat klinkt al als een stevige tanker.
Die ‘jonge’ tankers worden nu op hun beurt uitgedaagd door een nieuwe vloot starters die aan de hand van big data en voorspellende algoritmes betere oplossingen naar voor schuiven voor problemen of uitdagingen die er altijd geweest zijn. Eén voorbeeld – waarover u trouwens meer leest in ons dossier op pagina 42 : Flyr. Via de tool van deze Franse start-up kunnen reizigers de prijsschommelingen van vliegtuigtickets tot 120 dagen voor vertrek trachten te doorgronden én anticiperen op mogelijke prijsstijgingen. Het middel : big data en slimme algoritmes die historische data combineren met real-time gegevens. Het doel : het zo goedkoop mogelijke ticket voor die ene bepaalde vlucht te pakken krijgen.
Of hoe Johan Kestens, de cio van ING, het onlangs nog verwoordde op de overigens heel erg interessante Revolve Unconference van EMC : “The ideas aren’t new, the execution is now much better.”
Dan is het de vraag hoe je als oude of jonge tankers omgaat met die nieuwe speedboten. Moet je de bedreiging trachten te counteren of moet je de aanval net pareren door ze om te turnen in een opportuniteit ? Dát is het grote vraagstuk waar menig bedrijf momenteel mee worstelt. Het gaat om het transformeren van oude processen naar nieuwe business. Het gaat bij heel wat bedrijven en sectoren om niets meer of niets minder dan overleven. En dat is waarom we niet meer ‘gewoon’ over it spreken. It’s the new economy, stupid.
Dit is trouwens ons laatste papieren nummer voor de zomer. Ons volgende nummer krijgt u op 18 september toegestuurd. Maar uiteraard blijven we u in juli en augustus non-stop informeren op www.datanews.be en via onze dagelijkse nieuwsbrieven. De Data News redactie wenst u een deugddoende zomer(vakantie) toe.
KRISTOF VAN DER STADT
In de reissector is een eerste disruptieve golf al achter de rug
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier