Nog voor hij de schoolbanken goed en wel verlaten had, was Ivo Minjauw al bezig met het uitwerken van een idee dat volgens hem een gigantisch marktpotentieel heeft: het opvolgen van discussies op sociale media.
Ondertussen gooit SocialExpress al hoge ogen bij bedrijven. “Een uitloper van mijn afsluitende stage aan de Howest in Kortrijk”, vertelt de jonge ondernemer. “Tijdens mijn stage deed ik als social media consultant marktonderzoek bij grote bedrijven als Decathlon, Philips en Mediamarkt. Wat ik telkens hoorde is dat er wel al heel wat tools bestaan, maar dat ze niet of onvoldoende doen wat die bedrijven ook echt verlangen”, zegt Minjauw die prompt een prototype ontwikkelde.
“Samen met mijn medevennoot Kristof Leroux die ik tegen het lijf liep op een event van IBBT in Brussel. Hij is sterk in programmeren en heeft al it-ervaring, ik ben meer een designer”, aldus Minjauw.
Het op sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn monitoren van reacties en discussies rond of over een bepaald merk: de idee doet meteen ook denken aan dat van andere Belgische bedrijven als Engagor of Twitspark.
“Klopt, maar wij willen ons onderscheiden door onze eenvoud, een intuïtieve interface en het slim gebruik maken van filters en trefwoorden. We willen echt zorgen dat de informatie doorstroomt naar de juiste personen binnen de bedrijven. Ik ben er van overtuigd dat bedrijven willen betalen voor die eenvoud”, aldus de ondernemer. Wat dat business model betreft, wil SocialExpress bedrijven overtuigen om een maandelijkse licentie af te nemen: een abonnement waarbij de kostprijs afhankelijk is van onder meer de trafiek, de grootte van het bedrijf en het aantal conversaties.
Startupbootcamp in Amsterdam
SocialExpress werd uit 500 inschrijvingen aan het Nederlandse ‘Startupbootcamp’ weerhouden bij de laatste tien in dit ‘start-up accelerator’ programma. Dat leverde het bedrijf meteen een totaalpakket aan ondersteuning op, inclusief mentors, juridisch advies en zelfs kantoorruimte bij Vodafone in Amsterdam. Maar niet onbelangrijk: ook 17.000 euro.
“Dat initieel zaaikapitaal gebruiken we om de eerste drie maand te overbruggen en om ons product te finaliseren”, zegt Minjauw. “Zeker voor de zomer willen we ons product klaar hebben. Tegen dan moeten we ook extra kapitaal ophalen: minstens 400.000 euro. Dat is nodig voor een team samen te stellen met de nodige ontwikkelaars en sales”, aldus de jongeman die zijn ambitie niet onder stoelen of banken steekt:
“Ja, ik wil SocialExpress graag verder gaan uitbouwen in Silicon Valley en mijn bedrijf vestigen in San Francisco.” Misschien dat hij op die manier wel in de voetsporen kan treden van Belgische collega-entrepreneurs als Xavier Damman of Davy Kestens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier