Alleen via innovatie kunnen dienstverleners de concurrentie uit offshorelanden te slim af zijn. Meestappen in een prijzenslag heeft geen zin. 2BridgZ legt daarom de nadruk op het toekomstige potentieel van een medewerker, niet op een cv met succesverhalen uit het verleden.
2BridgZ is het nieuwe bedrijf van Henk De Metsenaere en Christophe Longueville. De oprichters van 2BridgZ maakten allebei carrière bij SAP. Eind 2011 sloegen ze de handen in elkaar voor een nieuw avontuur. Intussen volgt SAP-consultant Keneos de ontwikkeling van het bedrijf. Keneos nam een participatie van ongeveer dertig procent. “In mijn jaren bij SAP kwam ik vaak in contact met dienstverleners”, zegt Henk De Metsenaere. “Die werken allemaal volgens een model dat zichzelf uit de markt prijst.” Een traditionele dienstverlener werft een medewerker aan op basis van het cv dat hij of zij voorlegt: een opsomming van activiteiten uit het verleden. De dienstverlener neemt de persoon in dienst en verkoopt die ervaring vervolgens aan eindklanten.
Henk De Metsenaere: “Eigenlijk verkoop je zo alleen het verleden. Het potentieel dat mogelijk in de persoon schuilt, speelt nergens een rol.” Dat is geen interessant model, omdat de sector op termijn zichzelf de das omdoet. “We zien het zo vaak gebeuren. Een headhunter kaapt een expert weg. De expert verkast van de ene dienstverlener naar de andere, maar blijft wel voor dezelfde eindklant werken.”
De nieuwe werkgever heeft het contract binnengehaald door de eindklant een betere prijs te bieden – en de expert tegelijk een hoger loon te betalen. Zo nemen de marges almaar verder af. “Wat overblijft is een red ocean. De haaien hebben alle kleinere vissen opgegeten en gaan uiteindelijk elkaar te lijf.”
Wiskunde en ict
Met 2BridgZ willen De Metsenaere en Longueville het spel anders spelen. “We focussen ons op het potentieel van de medewerkers, niet alleen op hun verleden.” Concreet brengt 2BridgZ ict’ers en wiskundigen samen voor de ontwikkeling en implementatie van algoritmes en oplossingen voor voorspellende analyse. Het bedrijf richt zich daarmee expliciet op de wereld van de big data – een sector die in volle expansie is. Net daarom is het potentieel van medewerkers heel belangrijk, ook al omdat het in de context van big data niet altijd mogelijk is om al veel ervaring voor te leggen.
“De dataexplosie versnelt alleen maar. Het is een trend die veel bedrijven vandaag nog onderschatten. Er is onder meer een grote groei in data die afkomstig zijn van transacties tussen machines.”
Menselijk inzicht volstaat niet meer om uit big data bruikbare info te halen. De vraag is in welke mate business intelligence en andere analytische tools wel voor differentiatie kunnen zorgen. Wat als elke telecomoperator of elk nutsbedrijf zijn big data met dezelfde toepassingen analyseert? Net daarom is innovatie voor 2BrigdZ een tweede sleutelbegrip.
“We gaan op zoek naar nieuwe algoritmen, naar nieuwe oplossingen”, zegt De Metsenaere. “Met ict alleen red je het dan niet. Er komt ook een flink stuk hogere wiskunde bij kijken.” Bij 2BridgZ schuilt de innovatie voor een groot stuk net daar: in de combinatie van ict met wiskunde. De ict-expertise van 2BrigdZ situeert zich in Vlaanderen. Voor het wiskundige luik heeft het bedrijf een vestiging in Bratislava.
De spiraal doorbreken
“Innovatie moet je actief nastreven”, stelt De Metsenaere nog. “We hanteren daarom het zogenaamde Google-model.” Eén dag per week maken de medewerkers van 2BridgZ tijd voor overleg over nieuwe ideeën. “We verkopen dat ook zo aan de klant. Die ene dag van de week verwerven we de kennis die nodig is om – ook voor die klant – door te stoten naar the next level.”
2BridgZ zet die aanpak neer als een meerwaarde, niet als een beperking. Het bedrijf kant zich zo ook tegen het traditionele model van de dienstverlener die zijn consultants bovenal on the job – lees: tijdens gefactureerde uren – ervaring laat opdoen. “Bovendien werkt ons model in twee richtingen. Dat we tijd investeren in innovatie, komt uiteindelijk de klant ten goede. Maar even goed is het een manier om de medewerkers te motiveren.”
Tegelijk houdt 2BridgZ zo ook de prijsdruk op afstand. “In het Westen zijn we gebonden aan dure resources. Een puur servicebedrijf heeft het daarom niet makkelijk om de concurrentie aan te gaan met pakweg India. In die strijd hebben we geen zin.” De Metsenaere kent de prijsdruk die vandaag in de sector speelt. “Eigenlijk doen de dienstverleners dat zichzelf aan”, vindt hij.
“Door te kiezen voor innovatie kun je die spiraal doorbreken. En dan blijkt er voor bedrijven in het Westen plots nog heel veel ruimte.” Vandaar ook de samenwerking van 2BridgZ met Cyberport in Hong Kong. Dat bedrijf laat Europese technologie rijpen in een incubatiecentrum, om ze daarna op Aziatische schaal in te zetten. “Het is een model dat een Belgische onderneming op een heel andere manier naar de dingen laat kijken”, besluit De Metsenaere.
Dries Van Damme
“Innovatie moet je actief nastreven. Het potentieel van een medewerker is belangrijker dan zijn of haar verleden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier