Onlangs stond Kamagurka nog eens op de planken van de Gentse Vooruit. Op zich niet echt ongewoon. Of toch? Het evenement vormde de afsluiter van een opvallende rekruteringsactie van Elmos ICT Professionals.
De rekruteringsmarkt ziet er vandaag heel anders uit dan pakweg een jaar geleden. Toen waren er in de ict-sector hopen vacatures die maar moeizaam ingevuld raakten. De vraag naar ict’ers was duidelijk groter dan het aanbod. In die positieve conjunctuur toonden ict’ers zich bovendien vrij mobiel: veranderen van job was niet echt een probleem, keuze was er genoeg. Wie vandaag potentiële kandidaten uit hun kot wil lokken, moet buiten de geijkte paden treden. Outsourcingsbedrijf Elmos ICT Professionals uit Olen deed dat onlangs via een origineel evenement in de Vooruit in Gent.
Vandaag liggen de kaarten op de rekruteringsmarkt immers helemaal anders. De recessie dwingt bedrijven om projecten en investeringen in de koelkast te plaatsen. Het aantal vacatures is ook gedaald. Kortom: het aanbod aan ict’ers is groter dan de vraag. Bedrijven die aanwerven zijn daardoor extra kieskeurig. En dat is best lastig, want veel jobmobiliteit is er niet. Wie een job heeft, kiest vandaag voor zekerheid en blijft voorlopig liever waar hij of zij zit. Een nieuwe uitdaging is iets voor straks, wanneer het economisch weer wat beter gaat.
Voeling met maatschappij
Om binnen die context toch sterke nieuwe medewerkers te kunnen rekruteren, nam Elmos ICT Professionals Kunstencentrum Vooruit en Kamagurka in de arm. Kandidaten konden zich via de website van het bedrijf aanmelden voor een evenement in de Vooruit. Wie een eerste selectie overleefde, kreeg een uitnodiging voor een avondje speed business dating. De bedoeling daarvan is vrij duidelijk: speed business dating richt zich uitdrukkelijk op kandidaten die niet bang zijn van communicatie en een open werksfeer. Daarna volgde nog een diner, een rondleiding achter de schermen van Kunstencentrum Vooruit en een exclusief optreden van Kamagurka.
“Door de rekruteringscampagne te koppelen aan een cultureel icoon als Kamagurka en de kennismaking te laten plaatsvinden in Kunstencentrum Vooruit, richt Elmos zich op een specifiek type kandidaten”, stelt Wouter Vermeylen, ict-manager bij Kunstencentrum Vooruit. “Elmos is een voorbeeld van hoe ict-bedrijven vandaag samenwerking opzoeken met partners uit de onderzoekswereld en de creatieve sector. Zo willen ze meer voeling creëren met wat er in de maatschappij leeft.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier