Na zes jaar als CIO bij Alfacam neemt Kevin Couvreur vanaf januari de it-touwtjes bij de entertainmentgroep Music Hall in handen.
Alfacam is gespecialiseerd in het verlenen van facilitaire diensten voor de broadcastwereld (studio’s, camera’s, regiewagens, technici, enz.). De Alfacm Groep bestaat verder uit Eurocam Media Center (complex van opnamestudio’s), EuroLinX (draadloze high-definition captatie) en Euro1080 (HDTV-mediabedrijf dat de digitale zenders Exqi Intro, Exqi Culture en Exqi Sport aanbiedt.
Technologische keuzes
Toen hij 6 jaar geleden bij Alfacam kwam, was het bedrijf net begonnen aan een indrukwekkende groei. “Destijds hadden we slechts één server en een switch”, herinnert hij zich. Zijn ambitie in die tijd was “de informatica professionaliseren door de combinatie van meerdere technologieën die een goede basis zouden vormen om nadien de structuur, het beheer, de support, enz. verder uit te bouwen.”
Voor de netwerklayer werd gekozen voor ProCurve Networking, een HP-dochter gespecialiseerd in netwerken. De integratie is in handen van Dimension Data. Voor die project werden 4 core switches en 42 gewone switches geïnstalleerd met in totaal een 1000-tal poorten van elk 1Gb/s. HP ProCurve kreeg de voorkeur op onder meer Cisco omdat het volgens Couvreur een A-merk is met een prima technologie waar ook op verder gebouwd wordt. Ook de internationale presentie van het merk speelde mee.
In het zog daarvan voerde Alfacom voice-over-ip in op basis van producten van Avaya. Een groot aantal Alfacam-medewerkers zijn wereldwijd actief en dan is voip een voor de hand liggende optie. Kevin Couvreur voegt eraan toe dat de keuze voor Avaya er kwam na overleg met ProCurve om zeker te zijn van een vlotte integratie.
Er kwam ook een infrastructuur van servers (een 13-tal die een 120 gebruikers ondersteunen) en opslagsystemen (ongeveer 100 TB op diverse systemen), al zullen er binnenkort in het licht van veel strakkere prijs/prestatieverplichingen nieuwe keuzes moeten worden gemaakt. “Sommige keuzes lijken aanvankelijk duur, maar bieden de garantie dat ze later kunnen evolueren. Als technologisch bedrijf is Alfacam het aan zichzelf verplicht om ook technologisch altijd aan de spits te staan. Wat we wel moeten vermijden, is de ‘best of breed’ en een te groot aantal leveranciers.”
Strategie
Kevin Couvreur leidt een team van 4 informatici, bestaande uit twee ontwikkelaars, een it-manager en hijzelf. Hij is tegelijk cio die de grote strategische lijnen moet uitzetten en informaticus-voor-alle-werk. “Alfacam is een kmo met corporate klanten die soms heel specifieke eisen stellen”, zo merkt hij nog op. “De technologie van vandaag is misschien niet meer die van morgen, vandaar dat we absoluut zeker moeten zijn te kunnen evolueren.”
Wat de leveranciers betreft, verkiest Kevin Couvreur duurzame relaties die steunen op wederzijds vertrouwen. “Ik ben geen shopper”, benadrukt hij.
Hij beklemtoont ook de noodzaak aan flexibiliteit in een onderneming die zeer projectgericht is. “Bij Alfacam is it een vanzelfsprekend iets. Maar soms is het nodig om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Als cio zat ik altijd tussen twee vuren: de realiteit van elke dag en de eisen van de gebruikers.” Hij geeft toe dat de dagelijkse beslommeringen hem soms beletten genoeg tijd te besteden aan de strategie. “Het is belangrijk de it en de business op elkaar af te stemmen, vooral in een onderneming die zeer snel evolueert.”
Al die redenen hebben Kevin Couvreur ertoe aangezet Alfacam te verlaten voor de functie van cio bij Music Hall Group. Die legt zich toe op de exploitatie van theatergebouwen en muziektempels (o.a. Vorst Nationaal, de Stadsschouwburg in Antwerpen en Capitole in Gent) maar is vooral bekend van grote producties als The Sound of Music en Annie. Het bedrijf verwelkomt elk jaar 1,2 miljoen toeschouwers en draait een omzet van 30 miljoen euro.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier