De toegevoegde waarde van een boekhoudpakket schuilt in de combinatie van snelheid en accuratesse. Boekhoudkantoor Etugest rekent daarvoor op Sage BOB.
Etugest levert diensten rond boekhouding en fiscale optimalisatie, voornamelijk voor kmo’s en vennootschappen. Naar Belgische normen is het een groot kantoor, met 42 medewerkers en drie vestigingen in de regio Brussel. Etugest beheert een portefeuille van ongeveer duizend klanten, verspreid over het hele land en actief in uiteenlopende sectoren. Het bedrijf heeft doorheen de jaren de evolutie van de boekhoudsoftware van nabij meegemaakt. Etugest gebruikte CCS op Unix, later Cubic onder DOS.
“Cubic bleek voor ons niet voldoende stabiliteit te bieden”, zegt zaakvoerder Stefaan Vanroy. “We wilden ook weg van de DOS-omgeving.” In die periode had Etugest al heel wat klanten doorverwezen naar de BOB-pakketten van Sage. “Die oplossingen bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. De instapdrempel ligt vrij laag, ook voor kleine bedrijven. De geboden functionaliteit sluit mooi aan op de behoeften van de kmo die niet direct nood heeft aan een uitgebreid erp-pakket. Uiteindelijk zijn we zelf ook op Sage BOB overgestapt.”
Hoog rendement
Voor Etugest zijn snelheid en rendement erg belangrijk. Daarom draait Sage BOB lokaal in de drie vestigingen. “Vanop afstand over een datalijn werken zou ons te traag zijn”, stelt Stefaan Vanroy. De zaken moeten vooruitgaan, zo blijkt. “De klant betaalt per uur. In dat uur moeten we zo veel mogelijk presteren, om de klant waar voor zijn geld te bieden.” Integratie is daarbij een van de sleutelelementen. Bij de klant draaien vaak andere boekhoudpakketten, of gespecialiseerde oplossingen met informatie die voor de boekhouding bestemd is, zoals pakketten voor werfopvolging of crm.
“BOB leest die data automatisch in”, zegt Sandy Ronsmans, accountant bij Etugest. “Dat is uiteraard cruciaal. Zo moeten we die gegevens niet manueel invoeren.” Die aanpak zorgt meteen voor een belangrijke tijdwinst en een lage foutenlast. “Maar”, voegt de accountant toe, “daarna voeren we uiteraard nog een controle uit. Op het eind van de rit blijft correctheid belangrijker dan snelheid.” Ook aan outputzijde werkt Etugest bij voorkeur digitaal. “Balansen en andere documenten versturen we steeds vaker via e-mail”, zegt Stefaan Vanroy. “De facturatie verloopt tot dusver nog op papier. We zijn aan het bekijken hoe we ook daar elektronisch kunnen werken. De verwachting is dat de elektronische factuur vrij snel zal volgen.”
Dries Van Damme
“De klant betaalt per uur. In dat uur moeten we zo veel mogelijk presteren, om de klant waar voor zijn geld te bieden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier