Twee grote trends tekenen zich af in de wereld van het grootvolumeprinten. We zien enerzijds het gebruik van kleur in transactioneel printen en anderzijds de geleidelijke vervanging van offset door digitaal. Dat impliceert een toenemend belang van software (vooral voor ‘workflow’) en van diensten in het uitwerken van een gepersonaliseerde oplossing.
Xerox
Ere wie ere toekomt: op de grootvolumemarkt mag Xerox prat gaan op een marktaandeel van 80 tot 85 procent wat het page-to-page transactionele segment betreft, echte printing dus (van uittreksels, facturen, enz.) op machines die meestal verbonden zijn met grote datacenters. Concurrentie komt hoofdzakelijk van Océ en in geringere mate van Canon en Kodak. Het bedrijf beweert overigens ongeveer 50 procent van de markt voor continuprinten te beheersen. De andere namen die hier dan weer opduiken, zijn vooral Océ en Infoprint.
Xerox beklemtoont weliswaar dat technologie niet meer het doorslaggevende criterium is, maar blijft niettemin werk maken van de ontwikkeling van zijn ‘flash-fusing’-procédé met droge toner dat komaf maakt met problemen als warmte, contact of druk (daar waar de concurrentie op inkjet gokt). Xerox kan hiermee tot 950 pagina’s/minuut printen op de meest uiteenlopende houders (plastic kaart, carbonpapier van doktersvoorschriften of het document dat bij de eID hoort en de geheime codes bevat, of de dienstregelingen van De Lijn in de bushokjes). Dit procédé wordt met name al gebruikt in de nieuwe Nuvera met 288 kleuren voor 288 beelden/minuut in 2.400 dpi. Xerox wijst met klem op de wens van klanten om oplossingen aangeboden te krijgen. Dit verklaart meteen het groeiende belang van software zoals Freeflow Print Server voor beheer van de printflows (zoals voor de Vlaamse Gemeenschap) of EIP (Extensible Interface Platform, zie Data News nr. 35 van 9 november 2007).
Het Belgische filiaal lanceerde onlangs ook de website CreativeXpresso, een platform waar drukkers hun toepassingen in kleurendruk kunnen presenteren aan communicatiebureaus en marketingdirecteurs. Tegen de lente zal men in België via die site trouwens elke printjob kunnen aanbieden, waarna de partners automatisch hun offerte kunnen indienen. “De technologie bestaat, maar de klanten moeten kunnen zien hoe ver de mogelijkheden reiken. Vandaar het idee om nieuwe, uiteenlopende toepassingen aan hen voor te stellen” , stelt Christian Chavepeyer van Xerox Belux. “Xerox profileert zich voortaan meer als integrator, zoals we dat doen bij de FOD Financiën.”
Tot de grote trends rekent Chavepeyer ook de opkomst van kleur in continu ‘transpromo’ (transactioneel printen, gekoppeld aan publiciteit). “Drukwerk krijgt dankzij kleur een echte meerwaarde en oogst hierdoor betere resultaten. De klant moet echter worden overtuigd om de stap te zetten”, meent hij. Een duidelijke trend is ook dat digitale oplossingen de offset verdringen bij het uitbrengen van kleinere volumes (zoals herdruk of publicatie-op-verzoek van allerlei drukwerk). In Lissabon is er een boekhandel die bepaalde buitenlandse kranten waarvan slechts kleine hoeveelheden verkocht worden, op een Xerox-machine afdrukt. “Wat toepassingen betreft, zitten we eigenlijk nog in de steentijd”, aldus Christian Chavepeyer.
Xerox zou naar eigen zeggen ook 30 procent van de concurrentiëlere markt van ‘light volumes’-printing bezetten (dus tussen de klassieke kantoorprinters en de grootvolumes).
Océ
Met een omzet van 3,1 miljard euro behoort ook Océ tot de grote ‘high volume’ spelers. In december presenteerde het bedrijf zijn VarioStream 8000-gamma voor continu kleurenprinten dat dag in dag uit en de klok rond moet gebeuren. Er werden drie modellen geïntroduceerd, met simplex-, duplex- en triplexconfiguraties, en met een afdrukcapaciteit van maximaal 1.414 A4-pagina’s per minuut. Volgens Océ is deze serie bijzonder geschikt voor ‘transpromo’-printing, maar komt ze door haar modulariteit en kwaliteitsniveau ook in aanmerking voor de grafische markt. Vermeldenswaard is voorts de ‘Job Appropriate Color’-strategie die de klant bijstaat bij het kiezen van de meest geschikte kleur voor de af te leveren boodschap.
Andere nieuwigheid is de Océ ColorStream 1000. Deze digitale ‘full color’ continu-printer kan per minuut 168 A4-kleurenafbeeldingen en 800 zwartwitbeelden afdrukken (met mogelijkheid om tijdens eenzelfde printjob van kleur naar zwart-wit over te schakelen). Dit systeem mikt op de grafische markt, biedt een gereduceerd papiertraject en een afdruktechnologie van het ‘no-contact infrared fusing’-type.
Het JetStream 1100/2200-gamma met inkjettechnologie (DigiDot van ‘drop on demand’) richt zich dan weer tot het ‘direct mail’- en het transactionele segment, met hoeveelheden tot 2.052 pagina’s/minuut bij een resolutie van 600 x 600 dpi. Omgerekend betekent dit een snelheid van 150 meter/minuut!
De snelheid van de VarioStream 9000-reeks bij zwartwitprinting werd met 80 procent opgedreven en bedraagt nu 1.425 A4-pagina’s/minuut voor de high-end VarioStream 9710. Sommige modellen kunnen worden uitgerust met een CustomTone-module voor toevoeging van één of twee kleuren.
Tot slot blijft Océ zijn ‘workflow’-software Prima verrijken op het vlak van kleurenondersteuning, beschikbaarheid, integratie en interoperabiliteit. Daarnaast blijft Océ op de noodzaak van professionele dienstverlening hameren. “Aan kleur moet pas worden gedacht als men de toepassing ziet. Maar het is een feit dat het transactionele document zich steeds meer ontpopt tot een commerciële boodschap”, meent Sebastian Landersberger, ceo van Océ Printing Systems.
InfoPrint
Begin van het jaar raakte bekend dat IBM zijn activiteiten rond professionele printers verkocht aan Ricoh, en dat hierdoor een nieuwe entiteit ontstond: InfoPrint Solutions. Dit bedrijf met een omzet van ongeveer 1 miljard dollar heeft ongeveer 1.200 mensen aan de slag.
Het aanbod van InfoPrint Solutions dekt niet alleen hardware maar ook software en diensten. Het gamma omvat zwartwit- en kleurenlaserprinters, dito lasermultifunctionals, industriële printers, productieprinters en page-to-pageprinters. De snelheden variëren van 33 pagina’s per minuut voor de InfoPrint 1612 tot 1.354 A4-pagina’s/minuut voor de InfoPrint 4100. In februari lanceerde het bedrijf dan de InfoPrint 5000 met piëzo-elektrische inkjettechnologie, een printvermogen tot 862 ‘full color’ A4-pagina’s in tandem, recto-verso. InfoPrint wijst echter ook naar zijn softwareaanbod, vooral voor ‘output management’ en ‘workflow’, en naar de professionele diensten waarmee het een ‘totaal’-aanbod wordt. “Wij buigen ons niet echt over ‘box-selling’, wél over end-to-endoplossingen met toegevoegde waarde voor bedrijven, ‘datacenters’, drukkerijen en direct-marketingbedrijven”, stelt Dermot O’Loughlin, vice-president en algemeen directeur Emea voor InfoPrint Solutions. O’Loughlin is in zijn nopjes met de toetreding tot een groep als Ricoh (die op 18 miljard dollar geschat wordt) die de investeringen in R&D, marketing en commerciële aanwezigheid kan optimaliseren. Hij wijst ook op de grote markttrends: toevoeging van kleur in transactioneel printen (wat hij voortaan ‘transpromo’ noemt, voor ‘transactional’ en ‘promotional’), vervanging van offset door digitaal in zwartwit dankzij de verbeterde printkwaliteit en -snelheid, de lagere kostprijs voor kleur bij de printers in het hoogste en het middensegment, en het drukken van boeken in kleine oplagen.
In de Benelux is InfoPrint Solutions operationeel sinds begin december: Jacques Borremans leidt een team van 35 mensen.
Andere spelers
De markt kan niet om het hoger beschreven trio heen, maar ook andere spelers menen hun plaats te hebben. HP haalt met zijn Indigo 5500 (met 7 kleuren) volumes tot 2.000 A3-pagina’s/uur in quadri, en 8.000 A3-pagina’s in mono. Kodak van zijn kant vertrouwt (in partnership met Heidelberg) op zijn NexPress 2500 die per uur 5.000 kleurenpagina’s in briefformaat aflevert. Tot slot zijn er nog Canon met zijn imagePress C1 (goed voor 14 pagina’s/minuut, met 1.200 dpi en 256 kleurniveaus) en Xeikon met een model dat 160 pagina’s/minuut aflevert.
Het onderzoeksbureau Interquest – gespecialiseerd in onderzoek en consultancy voor de digitale printmarkt – verwacht dat de markt voor digitale ‘full color’ printing zal groeien van 8,9 miljard pagina’s in 2005 naar meer dan 39,7 miljard pagina’s in 2010. Dat is een gecumuleerde jaarlijkse groei met 35 procent.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier