Dell World, de hoogmis van de Texaanse computerbouwer, kon op geen beter moment vallen. Het bedrijf trok net weg van de beurs en heeft in Austin maar één boodschap: klanten duidelijk maken dat het weer om hen en hen alleen gaat.
“Going private betekent dat we onze strategie kunnen versnellen en focussen op onze klanten”, zegt Michael Dell. Hij benadrukt dat het bedrijf ‘agressief’ aan zijn end-to-end portfolio heeft gewerkt en zich nu beter op langetermijnsprojecten kan toeleggen. “We zijn van eigenaar veranderd en worden nu minder afgeleid van de kwartaalritmes uit het verleden”, gaat cfo Brian Gladden verder. “We willen onze voetafdruk vergroten (vooral in opkomende markten, nvdr) en onze klantenbasis doen groeien.” Concreet wil Dell investeren in zijn solutions-aanbod, r&d, overnames, ventures en het vereenvoudigen en verbeteren van de klantervaring.
Met die ventures mikt de it-gigant op “investeringen die relevant zijn voor Dells strategische doelen en prioriteiten”, zegt Gladden. Het gaat om bedrijven in het vroege groeistadium die een injectie krijgen van 2 tot 15 miljoen dollar (gemiddeld 3 à 5 miljoen dollar). Dell deed dit al voor storagebedrijven waarvoor het zestig miljoen dollar had opzijgezet. Nu breidt het bedrijf die poot uit naar andere segmenten en wordt de grote zak met dollars aangedikt tot driehonderd miljoen dollar.
De boodschap die zowel Michael Dell als de andere topmensen van het bedrijf herhalen tijdens Dell World is unaniem: ‘Wat zijn we blij dat we van die beursjongens af zijn, nu kunnen we onze eigen zin doen.’ Al scheelde het in 2013 niet veel of de privatisering werd tegengehouden, onder meer door Carl Icahn. Dat valt ook te merken aan de vele aankondigingen die Dell doet. Er is het investeringsfonds, partnerschappen met Dropbox, Accenture, Microsoft en Red Hat. Allemaal dingen met een potentiële return on investment. Daarnaast wil Dell een brede speler zijn die meer aanwezig zal zijn in opkomende markten in combinatie met een breed gamma aan producten, gaande van klassieke desktops en laptops tot virtualisatie-infrastructuur, tablets en services om fenomenen als byod onder controle te houden.
Het enige wat Dell niet maakt in het hele ecosysteem van toestellen is een smartphone. Het woord valt regelmatig, maar nooit als maker, wel als toestel dat door Dells software en diensten kan worden beheerd. Waarom? Vermoedelijk omdat de huidige smartphonemarkt maar ruimte laat voor een handvol spelers. Een speelveld waarin je nu moet kiezen tussen de bikkelharde strijd die momenteel enkel Samsung en Apple aan het winnen zijn, ten koste van kleinere spelers als HTC of Sony en met de hete adem van opkomende Aziatische merken als Huawei, ZTE of Xiaomi. Of de rol van de nichespeler, waarbij je in het vaarwater van BlackBerry komt, maar de markt een pak kleiner is.
EEN MARKT VOOR DESKTOPS EN WEARABLES
Vlak voor Dell World zette IDC in zijn marktverwachting nogmaals de hakbijl in de pc. Nog zo’n driehonderd miljoen stuks per jaar zullen er op termijn verkocht worden. Maar Dell is wel degelijk van plan om actief te blijven in het segment. “De cijfers zijn vooral dalend omdat er een verschuiving komt naar andere form factors“, zegt Margaret Franco, executive director end user computing marketing voor Dell emea. “De terugval van de desktopmarkt verkleint en er is wel degelijk een markt voor stationair gebruik. Vroeger had je ook één soort auto, nu hebben we suv’s, trucks en vele andere modellen. De desktopbusiness is een krimpende markt, maar het is nog steeds een markt.”
Als we vragen waar die desktops dan zullen opduiken, dan gelooft Franco onder meer in de all-in-one toestellen. “Dat kan in hospitality, bankkantoren of remote offices. Maar evenzeer op plaatsen waar voorbijgangers één bepaalde toepassing kunnen gebruiken.” Wel beseft Franco dat de grote groei op mobiel vlak zit. “Alles gaat nu mobiel en dat drijft de tabletmarkt. Maar dat kan binnen vijf jaar weer anders zijn als er meer wearable technology opduikt. We kijken altijd naar de volgende generatie van technologie. We geloven dat wearable technology de markt gaat in komen, maar de vraag is wanneer het op grote schaal zal zijn. Of Dell zelf aan die toestellen werkt? “We bekijken alles wat op de markt verschijnt”, laat een woordvoerder ontwijkend weten.
MEER CHANNEL
Tijdens de hoogmis laat Dell ook duidelijk verstaan dat het bedrijf meer wil inzetten op het kanaal. Met nieuwe incentives voor wie producten en diensten van Dell verkoopt. “De laatste zes-zeven jaar hebben we onze channel business opgebouwd tot 30 à 35 procent van onze inkomsten”, zegt John Swainston, software president van Dell. “Met de stappen die we nu nemen, versnellen we dat en zullen we meer groei zien.” Volgens Dell is het een van de snelst groeiende segmenten met mogelijkheden. “We zagen een open ruimte voor accounts waar zowel wij als onze partners niet aan begonnen, dus nu kijken we hoe we dat optimaal kunnen doen.”
De Texaanse computerfabrikant heeft op Dell World luid uitgeschreeuwd dat het gaat groeien, versnellen, investeren en op lange termijn gaat denken. Tegelijk wil het bedrijf zijn eigen koers varen. Maar deze editie zat nog vol aankondigingen uit de ‘oude tijd’ die op zich wel boeiend en interessant zijn, maar het waren geen game changers of eyecatchers. Dell heeft zichzelf sterk op de borst geklopt dat het nu sneller en beter kan evolueren en toch op lange termijn kan denken. In 2014 komt het moelijkste deel: het allemaal waarmaken en plannen uit de doeken doen die tonen wat het bedrijf zoveel beter kan zonder de driemaandelijkse hete adem van Wall Street.
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier