Komatsu investeert in de uitbouw van een portaal waar de eindklant wisselstukken kan bestellen. Op die manier stroomlijnt het bedrijf de verkoop van onderdelen en zorgt het tegelijk voor extra dienstverlening aan de eindklant. Samen met het bestelproces, versnelt ook het onderhoud of de herstelling van een voertuig.
Komatsu is een Japanse producent van off-road machines en voertuigen. Het bedrijf fabriceert onder meer graafmachines, bulldozers en dumptrucks voor de bouwsector, de wegen- en mijnbouw. Het aantal opties op die machines is veel groter dan in de klassieke automobielsector. Daarom is zowat negentig procent van de productie built-to-order. In Europa beschikt Komatsu daarvoor over grote assemblagesites in onder meer Italië, Groot-Brittannië en Duitsland. Het onderdelencentrum van waaruit Komatsu zijn distributeurs in Europa, het Midden-Oosten en Afrika bevoorraadt, is sinds het einde van de jaren zestig in Vilvoorde gevestigd, bij het Europese hoofdkwartier van het bedrijf. “We verdelen onze machines via een netwerk van distributeurs en dealers”, zegt Chris Borremans, general manager European it bij Komatsu Europe International in Vilvoorde. “Wanneer een eindgebruiker een specifiek onderdeel nodig heeft, dan klopt die daarvoor aan bij zijn dealer, die het stuk vervolgens bij ons bestelt.”
INTEGRATIE
Komatsu bood in dat verband eerder al een elektronisch systeem aan, waarin distributeurs en dealers de beschikbaarheid van onderdelen konden bekijken en bestellingen konden plaatsen. Tegelijk hadden diverse dealers ook zelf initiatief genomen en een webshop gebouwd voor hun eindklanten. “Integratie is in dit verhaal de sleutel tot succes”, zegt Borremans. “Maar het leek ons wel erg omslachtig om de diverse systemen van de distributeurs en dealers stuk voor stuk te interfacen met onze omgeving.” Komatsu besliste daarop zelf het voortouw te nemen en een portaalsite te ontwikkelen. Ordina kreeg het contract toegewezen. Met het systeem voor digital asset management van ADAM Software als basis bouwde Ordina een online catalogus voor de twee miljoen onderdelen die Komatsu aanbiedt. Het systeem bevat ook productinformatie en beeldmateriaal. Integratie blijft de grootste uitdaging, met het erp-systeem Baan IV van Komatsu enerzijds, en de diverse erp-oplossingen van de distributeurs en dealers anderzijds.
Op dit moment zijn drie dealers op het portaal aangesloten. Potentieel gaat het om 34 bedrijven. Dat zet het portaal mogelijk open voor duizenden eindklanten, die er de beschikbaarheid en prijzen van wisselstukken kunnen inkijken. Omdat verschillende dealers soms verschillende prijzen hanteren voor dezelfde wisselstukken, blijven de data strikt beveiligd. Dealers kunnen elkaars info uiteraard niet inkijken. Met de investering in het portaal levert Komatsu de eindklant extra service, zeker wanneer er straks ook een mobiele versie van de toepassing verschijnt. Chris Borremans: “Dan kan de bestuurder van het voertuig meteen – bijvoorbeeld van op de werf – meteen een bestelling plaatsen.”
BEDRIJFSCONTINUÏTEIT
Tegelijk zorgt de aanpak voor meer bestellingen bij Komatsu – en de vlottere verwerking ervan. “Het verschil met vroeger is groot. Toen belde de eindklant naar de dealer, die ons de bestelling vervolgens telefonisch, via fax of e-mail doorgaf. Nu gaat het veel sneller. De eindklant kan tot één minuut voor sluitingstijd een bestelling doorgeven, die we de volgende dag leveren. Zo lopen we minder orders mis, terwijl dankzij de integratie ook het risico op manuele fouten is uitgesloten.” Het portaal voorziet verder ook in functionaliteit die de eindgebruiker nog beter moet ondersteunen. “Wie zijn machine of voertuig registreert, ontvangt via het systeem automatisch een berichtje wanneer er onderhoud nodig is of er een bepaald wisselstuk aan vervanging toe is. Op die manier helpen we de eindklant om zijn voertuig of machine in optimale vorm te houden.” Zo draagt Komatsu ook bij aan de bedrijfscontinuïteit van de eindklant, door onverwachte pannes te helpen vermijden.
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier