De Nederlandse operator KPN moet de komende maanden een strategische keuze maken: fiber to the home, een investering van 6 miljard euro, of toch maar mobiele breedband doordrukken? “Er is nog geen duidelijke roadmap voor glasvezel, maar als die er komt, willen we ook wel in België in fiber investeren,” vertelt ceo Ad Scheepbouwer van KPN in een exclusief gesprek met Data News.
Data News: Tegen september wil KPN dus een beslissing doordrukken?
Ad Scheepbouwer: Ja, maar eerst willen we duidelijkheid van de Nederlandse regelgever Opta. We willen niet meemaken dat er plots ingrepen komen en dat we lagere toegangsprijzen voor onze concurrenten moeten aanrekenen, zoals op onze oude netwerken gebeurd is. We kunnen moeilijk 6 miljard investeren en dan drie jaar later horen dat het ook kon voor 3 miljard euro en we dus op die basis onze tarieven moeten aanpassen. Dan krijgen we grote problemen met onze aandeelhouders en die willen daar van tevoren zekerheid over. Het uitgangspunt is uiteraard dat je een fatsoenlijk redement kan halen. Als die zekerheid er niet is, dan doen we het gewoon niet.
DN: Wat zijn de plannen van KPN in België na de overnames van vorig jaar? Die puzzels passen nog niet in elkaar.
AS: Nee, dat klopt. Om verschillende reden hebben we diverse investeringen in België. Base is hier sinds ’99 en Sympac is een mobiele service voor onze internationale klanten. En dan hebben we Getronics. Als we heel eerlijk zijn, dan hebben we Getronics vooral gekocht voor Nederland. Tele2/Versatel hebben we gekocht om ook te concurreren met Belgacom in vast en mobiel.
DN: Wil u dan een volwaardige operator worden in België met een volledig portfolio?
AS: “Wij hebben een probleem in België. We willen harder groeien. Waar het mogelijk is, willen we dus een breder dienstenpakket aanbieden. Dat betekent niet dat we in elke regio met Belgacom zullen concurreren voor vast en mobiel, maar in sommge delen kan het een belangrijke rol spelen. Tele2 heeft in Wallonië een sterke positie. We hopen via dat netwerk ook mobiele diensten te verkopen.
DN: U wil dus sterker groeien? Hoeveel moet er bij?
AS: In euro’s niet veel. Wij zijn enorm aangepakt door de lagere terminatietarieven. In het eerste kwartaal zijn we in omzet met 2,5 procent gekrompen in België. We willen dus een groter marktaandeel. In de zakelijke markt zijn we beperkt omdat er tarieven worden gehanteerd die wij niet kunnen bieden. Dat heet prize squeeze. Zodra we beter kunnen concurreren willen we graag in de kmo-markt penetreren.
DN: Getronics legt zich toe op de grotere ondernemingen. Wie moet dan de kmo-markt aanpakken?
AS: Dat zouden dan Base en Tele2 zijn hoewel dat straks iets anders zal heten. En wij hebben ook belangstelling voor de overname van WIN in Wallonië. Dat zou voor ons een interessant platform zijn om in de zakelijke markt verder te groeien. Belgacom doet er niets mee, omdat het ook niet in het belang van Belgacom is om er wat mee te doen. Voor ons zou het wel belangrijk kunnen zijn.
DN: En Getronics dan meer in het corporate segment?
AS: Getronics heeft, ook in Nederland, niet zo geweldig veel klanten. Dat zijn er geen duizenden, maar honderden, vooral grote bedrijven. WIN kan ons in de zakelijke markt versterken.
DN: Maar het blijft onvoldoende…
AS: Klopt, maar laat ons eerst die stap even zetten. Dan kunnen we weer vooruit en zien we wel hoe we verder moeten. Het is niet zo dat we al die bedrijven die we hier hebben, bij elkaar willen zetten en integreren. Dat is geen doel op zich. Base heeft met Getronics echt heel weinig te maken. Die ontwikkelen zich dus apart. We willen natuurlijk wel synergieën bereiken. Uiteindelijk zal er maar één baas zijn.
DN: Base blijft dus op de consumermarkt?
AS: Voorlopig wel, we willen wel op de zakelijke markt verdergaan maar daar zijn we nu niet concurrentieel.
DN: Zal Base zowel breedband als mobiel aanbieden?
AS: Die breedbandmarkt kan ook interessant zijn, maar dat hangt er ook van af hoe de regelgeving zich ontwikkelt. Op dit moment lukt het niemand om te rivaliseren met Belgacom.
DN: U zou met een disruptieve en agressieve tarievenpolitiek van start kunnen gaan. In Nederland bieden jullie voor 14,95 euro een volwaardig breedbandpakket. In België zou u daarmee snel marktaandeel kunnen inpikken.
AS: Weet ik, maar in Nederland hebben we een eigen netwerk, hier moeten we bij Belgacom aankloppen. Wij zijn niet van plan om met een agressieve tarievenstrategie uit te pakken, zolang we niet zeker zijn dat we er hier wat aan kunnen verdienen.
DN: Volgens het BIPT hebben we in België één van de laagste wholesaletarieven van Europa.
AS: Ik kan me best voorstellen dat Belgacom een truuk achter de hand houdt, anders had de concurrentie al lang veel sterker gestaan. En dat verwijt ik ze niet. Dat hebben wij in Nederland ook gedaan. Dat doet iedere incumbent. Maar als je de laagste tarieven hebt en niemand neemt ze af, dan is er toch wat aan de hand.
DN: U heeft KPN België in 2002 verkocht aan Scarlet. Heeft u daar achteraf spijt van?
AS: Nee, gedane zaken nemen geen keer. Op dat moment was het voor ons de beste oplossing. We hadden zoveel problemen die we niet aankonden. KPN België presteerde slecht, we hadden niet de juiste mensen en we hadden op dat moment slechte vooruitzichten. Dan moet je ermee ophouden. We hadden trouwens ook problemen met Docomo en met BellSouth. Op een gegeven moment moet je zeggen: hier gaan we mee door en daar willen we vanaf.
DN: Hebt u belangstelling voor Scarlet?
AS: Er is geen reden om er niet naar te kijken, maar we nemen wel een grote loep mee.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier