Toen Bas Burger een jaar geleden de Nederlandse operator KPN ruilde voor de Benelux topfunctie bij BT Global Services, kondigde Londen aan dat de resultaten van de globale dienstenleverancier ondermaats waren en dat er fors bespaard moet worden. Burger is ervan overtuigd dat hij het tij kan keren.
“BT Global Services doet het beter maar er nog is nog veel werk aan de winkel,” beklemtoonde ceo Ian Livingstone bij de voorstelling van de kwartaalcijfers eind juli. Klanten stellen hun aankoopbeslissingen uit en kiezen dan vaak voor goedkopere en kortere contracten. De omzet daalde met 4 procent en Global Services boekte in het kwartaal tot 30 juni een verlies van 145 miljoen euro. Er werd fors geknipt in de uitgaven die met bijna de helft teruggeschroefd werden dank zij strenge inkoopcriteria en investeringen die meteen rendement opleveren. “Elk jaar zullen we 10 tot 20 procent goedkoper moeten werken,” geeft Bas Burger toe. In de Benelux zijn 200 van de 2.000 banen geschrapt. “We waren te ver afgedreven van het netwerk. We focussen opnieuw op alles wat netwerkgerelateerd is. Andere applicaties gaan eruit. Erp-oplossingen of legaatsystemen zullen we niet meer ondersteunen.” Overigens is het beheer van het BTGS-netwerk buiten de Verenigde Staten volledig uitbesteed aan Alcatel-Lucent
BT Global Services telt wereldwijd ca. 400 grote klanten waaronder de Leuvense bierinternational Inbev. Zopas heeft de Fiatgroep zijn contract met vijf jaar vernieuwd, goed voor 380 miljoen euro. In november wijst Buitenlandse Zaken het contract toe voor de verbinding van alle Belgische ambassades. BT haalde dat netwerk vijf jaar geleden binnen dank zij de overname van Infonet. Bas Burger is ervan overtuigd dat het ook deze keer een goede beurt maakt. Het gaat om een bedrag van zo’n 40 miljoen euro. Ook hier geldt de regel dat 20 procent van de klanten voor 80 procent van de inkomsten zorgen. BT Global Services haalt in de Benelux een omzet van 750 miljoen euro, waarvan ruim 230 miljoen euro in België. Een omzettoename verwacht Burger dit jaar niet meer. Bedrijven betalen ook steeds later hun facturen. Zo heeft Inbev aangekondigd dat het 120 dagen wil voor de betaling. “Wij houden het op 30 dagen.”
Meer voor minder
De meeste klanten vragen inmiddels meer voor minder. Bel-gacom stuurde zijn leveranciers in het voorjaar een brief dat er 20 procent van de factuur af moest. “Andersom zijn wij een grote klant van Belgacom en hebben we via het Operatorenplatform gevraagd om ook een korting van 20 procent te krijgen. Daar hebben we niets over gehoord.” Ook financiële instellingen zoals ING hebben kortingen van 20 procent gevraagd. En de overheid wil op haar beurt fors snoeien onder druk van de begrotingsperikelen. “De meeste bedrijven willen naar een Opex-model (terugkerende kosten nvdr.). Ook wij zullen die strategie volgen met virtuele datacentertoepassingen, met sterke service level agreements.” De Benelux speelt daarin een voortrekkersrol. Voorlopig is er in ons land echter nog geen klant die op dit ‘cloud-model’ ingegaan is. Voor de meeste telecomoperatoren is dit ook een volledig nieuwe aanpak. “Sommigen zeggen dat het wide area netwerk maar helemaal afgeschaft moet worden. Dat alles wel via het internet zal gebeuren, maar dat is een brug te ver voor ons. Wie weet zal het op lange termijn wel het geval zijn, maar wat doe je met service level agreements en security?” Het datacenter van BT zit anderzijds behoorlijk vol. “Vroeger zette je producten en diensten in de markt die enkele decennia moesten meegaan. Vandaag moet het sneller ingezet kunnen worden en ook sneller er opnieuw uitgehaald. Tien jaar is een maximum geworden. De netwerkefficiëntie wordt dan ook van levensbelang.” BT werkt als één van de eerste telecomoperatoren aan een volledig ip-gebaseerd netwerk, het zogenaamde 21CN netwerk. Het is opvallend dat de gewezen baas van BT, Ben Verwaayen, nu als ceo van Alcatel-Lucent dat netwerk beheert.
Voor de vierde mobiele licentie in ons land heeft BT Global Services weinig animo. “Ik ben benieuwd wie daar belangstelling voor zal hebben. Telenet? Ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt om die investering rendabel te maken.” BT heeft wel zijn Mobile Express-dienst voor het beheer van onder andere het Blackberry-park bij grote klanten.
Luc Blyaert
“Sommigen zeggen dat het wide area netwerk maar helemaal afgeschaft moet worden. Dat alles wel via het internet zal gebeuren, maar dat is een brug te ver voor ons.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier