Het Landbouwkrediet ondersteunt zijn groei door medewerkers productiever en efficiënter te laten samenwerken. In een eerste stap koos de bank daarbij voor ip-telefonie op basis van Belgacom Explore.
Het Landbouwkrediet is een coöperatieve bank. Al wie intekent op maatschappelijke aandelen van de bank, verwerft automatisch het statuut van coöperator. Naast de bank behoren ook Landbouwkrediet Verzekeringen, Europabank en Keytrade Bank tot de groep. Alles samen gaat het om een kleine 1.800 medewerkers en 288 agentschappen. De hoofdzetel van het Landbouwkrediet bevindt zich in Anderlecht. Tegelijk met de grondige renovatie van het hoofdkantoor besliste het Landbouwkrediet om op ip-telefonie over te stappen. “Onze activiteiten zijn vorig jaar sterk gegroeid”, vertelt Yves Danneels, cio van het Landbouwkrediet. Het marktaandeel verdubbelde tot 3,1 procent. Het aantal zichtrekeningen voor particulieren steeg met 17 procent. “Die groei heeft uiteraard een impact op onze medewerkers. Om met het bestaande team het grotere werkvolume aan te kunnen, maken we werk van een strategie rond unified collaboration.” De overstap naar ip-telefonie vormt daarbij een eerste aanzet om de vlottere samenwerking tussen collega’s – en dus meer productiviteit en efficiëntie – mogelijk te maken. Concreet wil het Landbouwkrediet een meer flexibele werkomgeving creëren, zonder een vaste bureauindeling in de hoofdzetel, en met meer mogelijkheden rond telewerken en satellietwerken. “Ip-telefonie vormt daarbij een eerste stap”, legt Yves Danneels uit. “De moeilijkheid bij de implementatie bestond erin dat we ip-telefonie maar konden introduceren naarmate de renovatie van het gebouw vorderde, verdieping na verdieping.” Dat zorgde voor een vrij complex project, met een graduele overschakeling van analoge naar ip-telefonie. Ruimte voor fouten was er niet. “Wanneer medewerkers hun intrek namen in een vernieuwde verdieping, dan moest de telefoon werken. De medewerkers mochten geen hinder ondervinden.” Het Landbouwkrediet koos daarbij voor ip-telefoons van Avaya. Telindus voerde de implementatie uit. “We genieten meteen al van de extra functionaliteit die de ip-telefoons bieden”, aldus Danneels. “De belangrijkste resultaten volgen in de tweede fase, wanneer we met de toepassingen voor unified collaboration aan de slag gaan.” Het Belgacom Explore-netwerk zal daarbij de basis bieden voor onder meer het delen van documenten en webconferencing.
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier