EuroSys bevestigt zijn reputatie als sterke groeier. Het bedrijf uit Houthalen rukt in de top twintig van Limburgse ict-bedrijven op van de tiende naar de zesde plaats.
Een paar maanden geleden was er voor EuroSys ook al goed nieuws. JCI-Limburg – de voormalige Jonge Economische Kamer – verkoos gedelegeerd bestuurder Mark Lens tot de Limburgse ‘Jonge Ondernemer van het Jaar’. Tegelijk is het bedrijf ook buiten Limburg niet onopgemerkt gebleven, met name door het groeiritme van twintig tot vijfentwintig procent dat EuroSys de voorbije vijf jaar wist aan te houden. Het bedrijf is actief in twee segmenten: de particuliere en de zakelijke markt. De particuliere klant benadert EuroSys via zeven winkelpunten, verspreid over de provincie. Het bedrijf telt er in totaal een veertigtal medewerkers. In de winkels richt EuroSys zich met een assortiment A-merken op de hardware- en softwarebehoefte van de particulier. “Belangrijk is dat we dat aanbod aanvullen met een sterke dienst na verkoop”, zegt Mark Lens. “Die aanpak loont. Zo zijn we de enige reseller in Limburg die zelf herstellingen mag uitvoeren aan de hardware van HP.”
De businessafdeling van EuroSys telt nog eens zestig medewerkers. Die richt zich voornamelijk op producten en diensten voor de ict-infrastructuur van kmo’s – van tien tot honderdvijftig gebruikers. “Ik geloof in dat verband in het principe van grote volumes tegen lage prijzen”, stelt Mark Lens. Hij geeft een voorbeeld. “Een kmo kan zich doorgaans geen oplossing voor de monitoring van zijn server- en pc-park veroorloven. Dat is iets voor grote bedrijven. Wij zien dat anders. Vandaag hebben we een datacenter waar we voor kmo’s de monitoring uitvoeren op 4.300 servers en pc’s, met updates, patch management, enzovoort.” Omdat EuroSys volumes samenneemt, kan het bedrijf een oplossing voor high availability met een 24/7-dienstverlening aanbieden tegen een prijs die ook voor een doorsnee Vlaamse kmo haalbaar is. “In Limburg en Brabant hebben intussen 350 kmo’s een langetermijncontract met ons afgesloten.” Naarmate er klanten bijkomen, verlaagt EuroSys de tarieven. “We geven de voorkeur aan een langetermijnrelatie met onze klanten. In die context is het beter met de klanten een partnerschap uit te bouwen.”
Opportuniteit
Of EuroSys de sterke groei van de voorbije jaren ook in 2009 zal kunnen aanhouden, blijft een open vraag. Mark Lens toont zich alvast optimistisch. EuroSys is één van de weinige spelers die in de kmo-markt langetermijncontracten afsluit met zijn klanten. Dat maakt EuroSys iets minder gevoelig voor de schommelingen in de conjunctuur. Daarnaast blijft het bedrijf zijn werkterrein ook uitbreiden, dit jaar onder meer met copiers en ip-telefonie. Verder is Lens ervan overtuigd dat de economische crisis voor EuroSys net een opportuniteit kan inhouden. “De voorbije maanden hebben we vijftien nieuwe medewerkers aangeworven, vooral bij de businessafdeling en de technische dienst. En wie weet volgen er uit de crisis nieuwe acquisities of samenwerkingsverbanden met andere bedrijven.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier