Nieuwe werknemers goed introduceren in de arbeidsmarkt doen wel meer bedrijven, maar RealDolmen heeft zijn aanpak letterlijk en figuurlijk in een nieuw pak gestopt, inclusief een nieuwe naam: acADDemICT.
En als daar een dubbele verwijzing in zit naar zowel ‘academie’ als ‘verslaafd aan ict’, dan is dat niet echt toevallig. RealDolmen wil immers jaarlijks de markt voorzien van een nieuwe lading jonge werknemers met een passie voor ict en een gedegen kennisbasis, klinkt de boodschap van RealDolmen-ceo Bruno Segers.
Op twee voeten dansen
Nieuw zijn de inspanningen die voordien Dolmen en vandaag RealDolmen leveren om nieuwkomers goed in te passen in het bedrijf niet. Al jaar en dag worden werknemers opgevangen en klaargestoomd, onder meer in het kader van ‘ibo’-projecten (individuele beroepsopleiding op de werkvloer). Maar met het acADDemICT project wordt de inhoud en verpakking van het instroomproces voor ict’ers onder handen genomen.
Zo wordt de jaarlijkse lichting van ca. 60 à 70 nieuwe ict’ers bij RealDolmen bij hun aantreden samengebracht voor een periode van intense, niet zozeer bijscholing, dan wel ‘inscholing’ voor hun introductie op de markt. “Op drie maanden tijd stemmen we hen af op de reële vraag in de markt,” stelt Segers, “Op de hogescholen en universiteiten krijgen ze immers een soli-de opleiding, maar er is daar wel een structureel tekort aan kennis over [concrete] producten.” Immers, kennen ze Citrix? VMware? Bruno Segers stelt de vragen retorisch voor de nieuwkomers rond infrastructuurprojecten. Ook ontwikkelaars moeten praktijkervaring opdoen in Java, .Net en dies meer. “Er zijn weinig bedrijven, die zoals het onze, maanden investeren in nieuwe werknemers zonder inkomsten uit hen.” Deze opleiding kan dan ook haast als een soort ‘vierde academie’-jaar voor bachelors worden omschreven, klinkt het, zij het dat alle ict-nieuwkomers – ook ‘masters’ – doorheen acADDemICT gaan.
Bovendien mag het geen kwestie zijn van snel snel wat wegwerpexperten rond product x of y op te leiden. acADDemICT mikt dan ook op afgestudeerden uit ict-richtingen of nauwverwante richtingen, niet op het bijscholen van non-ict’ers. Het programma moet hen op weg zetten van een gepland bijscholingstraject, want het “zal zeker geen generatie zijn zoals de voorgangers die ooit op hun 25 jaar allicht dachten met Cobol op pensioen te kunnen gaan.” Integendeel, “informatici moeten leren op twee voeten te dansen,” omschrijft Segers het bondig. Eén pet volstaat niet meer, met een nood aan ict’ers die zowel kunnen ontwikkelen als analyse doen, of in meer dan één programmeertaal/omgeving aan de slag kunnen (zo’n ‘meertaligheid’ is sowieso een groeiende noodzaak), of zowel ontwikkelingswerk als projectmanagement voor hun rekening kunnen nemen.
‘Esprit de corps’
Of ‘esprit de coeur’, zoals Bruno Segers het graag preciseert. Immers, een bijkomende doelstelling van acADDemICT is meer het creëren van een ‘lichting van’-spirit. Vandaag groeit de spanning op de ict-arbeidsmarkt weer, met een stijgend verloop – “van 5% een paar jaar geleden tot al weer meer dan 10%” – en natuurlijk het risico dat concurrenten de nieuw opgeleide werknemers komen wegkopen. “We willen duidelijk maken dat RealDolmen een goed bedrijf is om te werken, met goede opleidingen en leuke projecten,” stelt Bruno Segers, “maar het is natuurlijk een uitdaging ze in dienst te houden.” Met acADDemICT brengt RealDolmen een groep schoolverlaters samen – “we zijn hun eerste werkgever!” – en “we maken hen tot RealDolmeners.” Kortom, acADDemICT moet hen leren wat voor een bedrijf RealDolmen is, wat het verwacht van hen en wat het voor hen kan doen.
acADDemICT moet overigens het begin vormen van een ‘community’, waar de alumni van dat proces elkaar kunnen blijven ontmoeten en hun expertise uitwisselen. “Daar moeten we toe komen,” meent Segers uitdrukkelijk, maar “het gebeurt nog te weinig.” Segers rekent hiervoor ook op een groter inzetten van sociale media, nu voor het eerst met de lichting 2011.
Belangrijk is de ‘reality check’ die acADDemICT inhoudt. “Ik doe zelf de inleiding en kan zo meteen de hele groep duidelijk maken dat ‘uw salaris wordt betaald door de klant, niet RealDolmen’.” Het hele acADDemICT programma wordt overigens gegeven door personen uit de praktijk, zowel van RealDolmen als van leveranciers. Nadien worden de nieuwkomers ook niet meteen in de markt gegooid voor een ‘zwemmen of verzuipen’ bij klanten, maar kunnen ze als leden van een team zich in- en opwerken, om ‘factureerbaar’ te worden.
Nieuwe verpakking
Met een nieuwe naam als acADDemICT beoogt RealDolmen nog wat meer. Door een samenwerking met Audi krijgen de nieuwkomers ook elk een Audi A1 toegewezen – met een markante ‘acADDemICT’ beschildering – met het oog op een bijkomend bindelement. Meteen ook een knipoog hoe ook in België nog ‘sexy’ producten worden geproduceerd, terwijl het natuurlijk ook niet schaadt dat RealDolmen inzake bedrijfswagens wel een van Audi’s grotere klanten is in België. Het is de bedoeling dat de acADDemICT’ers na een jaar hun A1 overlaten aan de volgende lichting.
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier