De Belgische fintech-pionier Isabel viert zijn twintigjarig bestaan. Ook de komende jaren wil Isabel dé referentie voor multibancair betalingsverkeer blijven. De nieuwe Europese ‘Payment Service Directive’ speelt een cruciale rol in die ambitie.
In 1995 werd Isabel opgericht op initiatief van de grootbanken – die nog steeds de aandeelhouders zijn. Sindsdien is het uitgegroeid tot de in ons land belangrijkste aanbieder van multibancaire betalingsdiensten voor professionele gebruikers. Als Isabel bij de consument bekend is, dan is het allicht van de gratis dienst Zoomit waarmee facturen digitaal ontvangen en betaald kunnen worden.
HERPOSITIONERING
Isabel mag dan wel twintig jaar bestaan, ceo Luc Neysens heeft ook een verjaardag te vieren. Drie jaar staat hij nu aan het hoofd van het bedrijf dat pas omgedoopt is tot Isabel Group. “Die naamswijziging benadrukt onze herpositionering en vernieuwing die ik drie jaar geleden ingezet heb”, vertelt Neysens. “Makkelijk is dat zeker niet altijd geweest. Denk aan een schip dat al 17 jaar dezelfde koers vaart, maar waar ik een aantal zekerheden moest uithalen.”
Een van de aanleidingen voor de herpositionering is de nieuwe Europese ‘Payment Service Directive’ (PSD2). “We hebben daarom drie jaar geleden al beslist om nieuwe funderingen te leggen en het bedrijf om te vormen tot een ‘knowledge company’ die een agile werkwijze toelaat. Minder mensen op de payroll, maar wel met een uitgebouwd netwerk en partners die echte experten te zijn. Dat maakt dat we sneller kunnen samenwerken rond nieuwe platformen. Dat is ook nodig om bijvoorbeeld rond mobile korter op de bal te spelen”, zegt Neysens. Voor de ontwikkeling werkt Isabel Group bijvoorbeeld veel samen met ACA-IT uit Hasselt. De volledige transformatie van een traditionele methodologie naar een agile aanpak is samen met hen gebeurd. Nu wordt een tweede stap naar DevOps gezet : een geïntegreerde organisatie waar development en operations samen één grote cel vormen.
Voor hardware en datacentertechnologie doet Isabel Group dan weer veel beroep op IBM. Watson bijvoorbeeld geniet de aandacht als een mogelijk voorbeeld voor de eerstelijns helpdesk. Ook Tobania is een trouwe partner – al van toen we nog over Tobius spraken. “Alle mensen intern houden biedt echt te weinig flexibiliteit, en je mist sowieso specifieke skills. Met goeie partners los je dat op”, stelt Neysens.
ZOALS TELECOM
De Europese PSD2-verordening is tegen de tijd dat je dit leest allicht net goedgekeurd – tenzij er alsnog uitstel kwam. Vanaf dat moment geldt er een periode van twee jaar vooraleer de nieuwe regels in voege treden. Twee jaar studieperiode dus : het toont hoe groot de potentiële impact is. “Vergelijk het met de liberalisering van de telecommarkt. Iedere partij met de juiste papieren zal zich nu op de betalingsmarkt kunnen begeven. Alle bankkanalen gaan open om concurrentie en innovatie te bevorderen. Dat wil ook zeggen dat andere spelers dan de traditionele banken of zogeheten ‘payment service providers’- zeg maar de Ogone’s van deze wereld – zich op de markt kunnen begeven”, vertelt Neysens. “Dat is een heuse game changer en dus een uitdaging voor ons. We maken ons wel sterk dat we dankzij onze transformatie nu klaar staan om de uitdaging aan te gaan. Onze ambitie is om zeker dé referentie te blijven in multibancair betalingsverkeer in ons land”, besluit de ceo.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier