Supermarktketen Lidl organiseert een eigen WK: een online voetbaltoernooi. Via de Facebook-app worden 50 echte kickertafels aangestuurd én in beeld gebracht. Digital agency MRM/McCann tekende voor de implementatie.
In een poging om een graantje mee te pikken van de WK-hype, en de strategie rond sociale media kracht bij te zetten, organiseert supermarktketen Lidl dezer dagen een heus online tafelvoetbaltoernooi. De keten doet dat via een webapp op Facebook, waarlangs alle Lidl-fans – en dat zijn er wereldwijd ondertussen al 11 miljoen waarvan 230.000 in België – kunnen deelnemen. Het unieke is dat de applicatie ook een netwerk van 50 échte kickertafels aanstuurt, opgesteld in een hal in het Duitse Frankfurt am Main.
PHYSICAL-DIGITAL INTEGRATION
‘Physical-digital integration’ wordt dat weleens genoemd: het samenbrengen van een online, digitale wereld met offline functionaliteit in de échte wereld. Digital agency MRM/McCann tekende voor het concept en de ontwikkeling. “We zijn al enkele jaren actief met zulke integraties”, zegt Dominik Heinrich, creative innovation director bij MRM/McCann. In november werd gestart met de ontwikkeling, waarna in december de eigenlijke prototypes gebouwd werden. “Dat deden we aanvankelijk met een beperkt team van een 7-tal mensen. Van zodra het prototype volledig werkend was, hebben we het project uitgebreid. In totaal hebben er toch 54 mensen gewerkt aan de ontwikkeling, samen goed voor 5.000 manuren”, vertelt Heinrich.
ARDUINO
Uiteindelijk werden 50 kickertafels met 480 figuurtjes gebouwd waarbij 302 webcams alles thuis in beeld brengen. MRM/McCann deed zelf het automatiseringswerk, de it-kant, en de nodige routering, switching en bekabeling. “In onze groep hebben we daarvoor 180 it’ers in dienst die allemaal erg specifieke expertise hebben”, zegt Heinrich.
Om de webapp te linken aan de kickertafels en de automatisering te sturen, werd beroep gedaan op Arduino. Om het netwerk en de videostreaming in goede banen te leiden, wordt in elke tafel technologie van Zotac en Cisco gebruikt. De webcams zijn van de hand van Logitech. Voor het netwerk was er gezien de vele video’s die naar de spelers doorgestuurd worden, vooral nood aan een stevige uploadstream (200 Mbit/s).
Voor de hosting huurde MRM/McCann wel een nabijgelegen server farm in, waar de nodige glasvezelconnecties voorhanden waren. Voor het doorsturen van de data vanuit de 1.500 m2 grote spelershal naar die serverfarm wordt overigens beroep gedaan op microwave: een technologie om data draadloos van het ene naar het andere (relatief nabijgelegen) punt door te sturen. Operatoren bijvoorbeeld maken van microwave-technologie graag gebruik als backhaul-oplossing voor de mobiele data die zendmasten te verwerken krijgen.
“Eind deze maand lopen de voorrondes af. Nadien nemen de beste 16 landen het tegen elkaar op. Wie ons land nog naar de eerste plek wil duwen, kan dus zeker nog deelnemen”, voegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt daar nog aan toe. Op het moment van schrijven staat België op een bescheiden twaalfde plaats.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier