Neen, Dynamics is niet het meest sexy product van Microsoft, maar de ‘nuts & bolts’ van de erp/crm-software zorgen er wel voor dat het F1-team van Lotus sneller schakelt.
Lotus is niet het grote geschut op het Formule 1-circuit. Waar teams als Ferrari het met een jaarbudget van driehonderd miljoen dollar doen, draait Lotus op de helft. Dit in een omgeving waar de regels elk jaar veranderen en een audit nooit ver weg is. Dat Lotus zich kan handhaven in die omgeving is deels door de hulp van Microsoft Dynamics en dat wilde Microsoft graag zelf laten zien langs het circuit van Barcelona terwijl er af en toe vier gierende banden voorbij scheuren. “Lotus gebruikt Dynamics voor hun financiën, hr en procurement en gaat nu hetzelfde voor manufacturing doen: alle processen om een wagen te ontwikkelen,” legt Ricky Gangsted-Rasmussen, director product marketing voor Microsoft Dynamics uit. Met Dynamics 2012 R3 is er ook warehouse management en transportation management. “Dat opent nieuwe mogelijkheden om hen te ondersteunen.” Dynamics moet Lotus vooral efficiënter maken. “In het verleden draaide Lotus verschillende datastromen los van elkaar. Als je niet kijkt hoe die samenkomen, dan kan je ook niet aan de FIA (de Internationale Autofederatie die de raceteams controleert, nvdr) uitleggen waar je resources naartoe gaan.” Die formule van één datamodel is belangrijk volgens Gangsted-Rasmussen. “Veel concurrenten hebben overnames gedaan en dan alle onderdelen geïntegreerd met middleware.” Al moeten we daarbij wel opmerken dat Microsoft zijn mosterd voor transportation en warehouse management ook elders heeft gehaald, meer bepaald bij de overname van Blue Horseshoe eind 2013. Met Dynamics 2012 R3 zet Microsoft ook in op Azure. “Je moet niet meer wachten op hardware als je iets wil versnellen of wil testen. Je kan het gewoon in de cloud doen. Hier zie je aan de garages ook een aantal serverracks staan, maar we hopen dat Lotus die op termijn niet langer moet meebrengen”, vertelt Gangsted-Rasmussen. In een volgende versie, eind 2015, zal Dynamics zelf overigens as a service beschikbaar zijn. “Dat wordt voor een groot deel wat je nu al in R3 ziet, maar dan html5-gebaseerd zodat het ook op Android en iOS werkt.” De grote concurrent van Microsoft Dynamics is SAP, toch kiest Lotus bewust niet voor de Duitsers. “Negentig procent van ons materiaal is gebaseerd op Microsoft”, zegt François Puentes, verantwoordelijk voor partnerschappen bij het Lotus F1-team. “De hoofdreden is dat ze meer behendig zijn. SAP “just can’t get their stuff together.” Aldus Puentes die maar al te graag benadrukt dat Lotus niet zoals de andere teams is.
E-MAIL MET UITSTEL
Op it-vlak is Formule 1 overigens aan wel meer eigenaardigheden gebonden. Zo mogen F1-teams voor het testen kiezen tussen dertig uur in de windtunnel of dertig terabyte aan dataverkeer of een verhouding tussen die twee (bijvoorbeeld 15/15 of 10/20). Ook de communicatie ligt gevoelig. “Onze e-mails komen altijd aan met uitstel omdat ze eerst worden gecontroleerd door it. Mails afkomstig van andere teams moet je zelfs rapporteren en er is geen toegang tot Hotmail, Twitter of Instagram”, aldus Puentes. De reden van die beperking wordt al snel duidelijk wanneer we rond de garages mannen met enorme telelenzen zien rondlopen: bedrijfsspionage. Bij Formule 1 is dat volgens Puentes zo gevoelig dat het een verschil tussen winnen en verliezen kan uitmaken. Mede daarom mogen we enkel de voorkant van een wagen fotograferen wanneer die in de garage staat. “Als wij vandaag iets nieuws toevoegen aan onze wagen dat de prestaties verbetert, dan duurt het hooguit 3 à 4 races voor de rest het ook doet.”
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier