Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“De belangrijkste eigenschap van een it manager? Voeling hebben met de business”, oppert Veerle Lozie van Melexis. Onze cio van het jaar weet beter dan wie ook waar ze over praat, want sinds ze gevraagd werd om ook het operationele te leiden bij de succesvolle chipbakker, is ze de vleesgeworden symbiose van business en it.

Ik kan er weer tegen vandaag”, glimlacht een goedgemutste Veerle Lozie vroeg op de ochtend. “Daarnet heb ik een nieuwe collega er op gewezen dat hij aan het einde van zijn eerste werkdag moet trakteren met taart en gebak. De blik op zijn gezicht was goud waard! (brede glimlach)”

Dat onze cio van het jaar haar dag graag begint met een kwinkslag, typeert haar als manager. “Ik ben een vrolijk persoon, “knikt ze, “maar tegelijk ben ik ook direct en veeleisend. Als it manager probeer ik me in te leven in de gevoelens van mijn werknemers, maar soft wordt het nooit. Ik moet het beste uit mijn mensen halen, en dan moet je een zekere empathie aan de dag leggen, maar eigenlijk ligt dat niet in mijn aard (lacht).”

Hoe dan ook lijkt Veerle met glans te slagen in het enthousiasmeren van haar mensen, en, belangrijker nog, in het behalen van resultaten. Want sinds ze in 1997 aan de slag ging bij Melexis als ‘production logistics’-verantwoordelijke, is haar takenpakket er alleen maar groter op geworden.

Melexis test en ontwerpt microprocessoren voor de auto-industrie. Gemiddeld zitten er een zestal chips van het bedrijf in één wagen, van de dikste Mercedes tot de kleinste Fiat. Zowel onder de motorkap (om het remsysteem aan te sturen of om de motor zuiniger te laten draaien) als in de cockpit.

Hoe wordt iemand die talen studeerde cio van een hoogtechnologisch bedrijf? “Ik moet zelf geen chips ontwikkelen, dat laat ik over aan onze ingenieurs”, benadrukt Lozie. “Voor andere functies denk dat het diploma minder belangrijk is.”

“Als manager moet je een omgeving creëren waarbinnen je team zich kan ontwikkelen. We hebben mensen die sterker zijn dan ikzelf op infrastructuurvlak en wat softwareontwikkeling betreft. Maar net omdat ik een technische achtergrond ontbeer is mijn team verplicht om me in mensentaal uit te leggen waar het over gaat. Als ze me de waarde van een project kunnen tonen, dan is de kans groot dat we het goedgekeurd krijgen.”

Heeft u het ontbreken van technische bagage ooit als een gemis ervaren?

VEERLE LOZIE: “Ik heb talen gestudeerd omdat ik geen krak was in wiskunde. En omdat ik nooit aan ingenieursstudies gedacht heb. Vooral dat laatste vind ik jammer. Er zijn zoveel interessante jobs die voortvloeien uit technische richtingen… Te veel studenten kiezen zonder toekomstperspectief.”

“Zelf probeer ik af en toe eens naar een school te gaan, of naar een jobbeurs, omdat ik het belangrijk vind om samen met de jongeren te bekijken wat de mogelijkheden zijn.”

Wat boeit u in technologie?

LOZIE: “Wat me het meeste boeit aan Melexis is dat we voortdurend vooruit kijken. Ik heb net een rondreis gemaakt in Azië, en het is bijna choquerend om te zien hoe alles daar bruist, en hoe positief de mensen er in het leven staan. Vergelijk dat eens met wat je hier hoort wanneer je de radio opzet?”

“Ook mijn glas is halfvol in plaats van halfleeg. Ik ben positief ingesteld, en zie in elke tegenslag een opportuniteit. Dat positieve toekomstbeeld en die blik vooruit vind ik terug in Azië, in de technologische vooruitgang en bij Melexis. Wat dat betreft ligt de onderneming in het verlengde van mijn persoonlijkheid.”

“Ik heb een iPhone en een iPad, maar een gadgetfreak ben ik niet. In Zuid- Korea zijn we bij Samsung op bezoek geweest, en daar hebben we met de laatste nieuwe smartwatch gespeeld. Dat is een cool accessoire, maar ik hoef niet zo nodig met de laatste snufjes rond te lopen. Laat de toys maar aan de boys (lacht).”

Wat zijn de kwaliteiten van een moderne cio?

LOZIE: “Het belangrijkste is dat je voeling hebt met de business, anders wordt je nooit als een volwaardige gesprekspartner gezien. Daarnaast moet je in staat zijn om een goed team te vormen, want je bent als afdeling maar zo goed als je zwakste schakel. En je moet de blik naar buiten richten. Je moet netwerken, en breder kijken dan je eigen business.”

“Jaren geleden heeft onze ceo Françoise Chombar me op het hart gedrukt om een netwerk uit te bouwen in it, omdat ze me zelf niet zou kunnen bijstaan op dat vlak. Ik heb dat ter harte genomen en heb alle events afgedweild. Uiteindelijk ben ik bij het CIO Forum terecht gekomen, waar ik nu ondervoorzitter ben.”

“Als je enkel vluchtige contacten onderhoudt leer je weinig bij. Het is beter om anderen in de diepte te leren kennen. Dat doe je niet door elkaar eens tegen te komen en een linkje te leggen op LinkedIn.”

“Wanneer wij nieuwe tools uitrollen is mijn eerste reflex een mailtje sturen naar de leden van CIO Forum die ik goed ken. Binnen de dag rollen er dan reacties binnen waar ik iets mee ben. Die uitwisseling is enorm belangrijk.”

Kan u de factor Lozie eens omschrijven in het succes van Melexis?

LOZIE: “Ik sta waar ik sta dankzij Melexis, niet andersom. Een bedrijf draait dankzij zijn mensen, een individuele contributie mag je niet overschatten. Wat je wel kan zeggen is dat ik niet bang ben van een uitdaging meer of minder.”

“Toen het management me vroeg om ook operations te gaan leiden, en om naast support ook verantwoordelijk te worden voor één van de kernactiviteiten binnen Melexis, ben ik daar op ingegaan. Dan ga je van een team van 35 naar een team van 300 mensen, en dat creëert toch wel een andere dynamiek.”

Wordt u onder druk gezet door het marketingdepartement?

LOZIE: “Niet echt, we zijn een B2B-bedrijf en hebben geen groot marketingdepartement. Vroeger werd er al wel eens software gekocht buiten ons medeweten om – misschien was de afstand tussen it en de rest van het bedrijf wel groter dan vandaag – maar intussen hebben we duidelijk gemaakt dat wij geen tools opdringen of tegenhouden, maar dat we ze wel moeten kunnen ondersteunen.”

“De collega’s hebben begrepen dat ze ons best als partner zien, en dat we bereid zijn om hen te helpen wanneer dat nodig is.”

“Overigens gebruiken we bij Melexis sowieso de diensten van Google voor mail en voor collaboration. En voor onze prospecten op lange termijn hebben we een Salesforce.com-abonnement. Ik heb heus geen marketeers nodig om me de voordelen van de cloud te doen inzien.”

Wat is er eigen aan de it-infrastructuur bij Melexis?

LOZIE: “Het feit dat we een internationaal bedrijf zijn is bepalender dan het gegeven dat we chips produceren. In totaal hebben we 13 vestigingen, en onze ontwikkelaars moeten vlot met elkaar kunnen samenwerken, over de grenzen heen. Onze infrastructuur is met andere woorden overal gestandaardiseerd én schaalbaar.”

“Ons it-team bestaat momenteel uit een 35-tal mensen die verspreid zitten over de sites. Voorts werken nog een vijftal externen voor het bedrijf, die vooral aan softwareontwikkeling doen. Alle data wordt gearchiveerd en gebackupet in een datacenter in Diegem.”

“Melexis is een lean mean machine geworden in it. Vanaf 2008 zijn we alles op zo’n manier gaan opzetten dat we kunnen groeien zonder voortdurend extra it’ers te moeten aanwerven. En wanneer we een nieuwe toepassing nodig hebben, kijken we eerst of we iets kunnen hergebruiken, daarna of we het kunnen kopen, en pas in laatste instantie bouwen we het zelf.”

“Al onze chips worden getest voor ze naar de klant gaan. Vroeger werd elke slechte chip gemarkeerd met een inktbolletje, maar intussen hebben we een systeem met elektronische wafermaps ontwikkeld dat die taak geautomatiseerd heeft. Dergelijke dingen vind je niet op de markt, en moet je dus in huis bouwen.”

Wat zijn de belangrijkste mijlpalen geweest op it-vlak?

LOZIE: “2002 is een belangrijke datum, omdat we toen onze erp-software van Oracle geïnstalleerd hebben, voordien gebeurde alles nog in Word en in Excel!”

“In 2008 zijn we it anders gaan organiseren. Tot dan deed iedereen zowat alles, maar omdat helden die alles kunnen oplossen het schip ook snel kunnen doen zinken, hebben we beslist om een duidelijke functiescheiding in te voeren.”

“Dat jaar zijn we ook gaan nadenken over de rol van it binnen Melexis. Wil het bedrijf een exclusieve taxiservice waarbij iedereen bij manier van spreken een helpdeskmedewerker op de schoot heeft, of willen we een degelijke busdienst? Uiteindelijk zijn we voor de busdienst gegaan. Met als gevolg dat het soms dat tikje langer duurt eer je bediend wordt.”

“Sinds dit jaar zijn we een integrated planning tool aan het uitrollen, onder de naam MIPS (‘Melexis Integrated Planning System’). Waarom een geautomatiseerde planning cruciaal is? Omdat we merken dat alles zo snel begint te gaan dat mensen alleen het niet meer kunnen bolwerken.”

“Voor sommige processen wordt de mens een remmende factor, dat mogen we niet tolereren. Melexis moet blijven groeien, dus moeten we er voor zorgen dat we een infrastructuur hebben die de groei kan ondersteunen. Het takenpakket van heel wat collega’s zal verschuiven. Ze zullen de cijfers moeten interpreteren, terwijl ze nu nog veel te veel tijd steken in het verzamelen er van.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content