In een half jaar tijd heeft Devoteam België een doorgedreven, maar in ieder geval noodzakelijke integratie gerealiseerd. Tijd om aan de toekomst te denken.
Ruim een jaar geleden heerste er wrevel en frustratie bij Devoteam België en dat sijpelde door tot bij Data News. Het hoofdkwartier in Parijs hakte broodnodige knopen door. Dirk De Bosscher kreeg de leiding over het Belgische filiaal met een duidelijke taak: maak van Devoteam België één bedrijf en een volwaardig onderdeel van Devoteam op internationaal niveau. Letterlijk ‘één bedrijf’, want Devoteam België was toen louter de vlag die vier autonome bedrijven moest dekken. Er was de overgenomen r&d-afdeling van Nokia Siemens Networks in Herentals, de ecm-specialist Expanded Media in Leuven, de opleidingsspecialist Guidance en het oorspronkelijke Devoteam België, dat it-diensten leverde. Het kostte De Bosscher de eerste helft van 2009 om dat alles aan elkaar te lijmen, zowel ‘de facto’ als ‘de jure’: één Devoteam België. “Niet alleen om intern de neuzen in dezelfde richting te krijgen, maar ook om duidelijkheid naar de buitenwereld te creëren (klanten, prospects, partners, …), want het beeld was in het verleden erg diffuus.” Ook qua locatie is een en ander vereenvoudigd: voortaan is het hoofdkantoor in Brussel gevestigd, op de Heizel, en is er nog één bijkantoor, in Herentals.
Communicatie
“Toch wel een beetje een krachttoer”, noemt Dirk De Bosscher die hele oefening. “Het is moeilijk voor mensen die jaren volgens een bepaalde filosofie gewerkt hebben en nu plots een ander stramien moeten aanhouden.” En dan was er nog die verdomde crisis die er zat aan te komen. “Er heerste bij onze mensen ook angst: ‘ben ik hier nog volgende week?'” Het mantra voor De Bosscher was praten en de richting aangeven. En ook belangrijk: “We hebben de integratie kunnen doorvoeren zonder herstructurering. We wilden alle resources van Devoteam maximaal inzetten en de kennis gebruiken in de business. Het lijkt een cliché maar: If you lose the people, you lose the business.” Er werken vandaag 260 mensen bij Devoteam België, netto ongeveer evenveel als vorig jaar.
Maar die ‘business’ mocht Devoteam niet verliezen. “Nog in volle integratieperiode zijn we naar klanten getrokken met het verhaal: ‘Er zijn inderdaad problemen, maar dit is het plan’. Daardoor hebben het grootste deel van ons klantenbestand weten te behouden.” Geen evidentie, want de concurrentie had bloed geroken. “Het is crisis en je concurrenten zitten niet aan te hikken tegen zo’n integratieoefening. Ze proberen een deel van je markt in te pikken, gaan naar dezelfde klanten, …”
Convergentie
De Bosscher en het managementteam timmerden een masterplan voor de komende drie jaar in elkaar, gebaseerd op gesprekken met werknemers en klanten. “De vraag was: met welk soort activiteiten kunnen wij de crisis overleven en in de toekomst verder duurzame business genereren?” Dat leidde uiteindelijk tot een drieledige strategie. Ten eerste legt Devoteam de focus op de versterking van de commerciële organisatie: de resultaten en de slagkracht van de sales moeten omhoog. Ten tweede werd er een nieuwe structuur uitgewerkt die de hele organisatie moet stroomlijnen. En ten derde wordt de marketing aangezwengeld.
Interessant is vooral het tweede luik: die structuur, want die geeft aan op welke terreinen Devoteam België zal inzetten. Enerzijds ligt de focus op infrastructuurdiensten, met vooral de bankwereld als grote afnemer, en anderzijds op applicaties (enterprise content management, toepassingen rond digitale televisie en de integratie van applicaties). “Gezien de overnames uit het verleden staan we sterk om in dat domein een belangrijke rol te spelen.” De Bosscher wijst onder meer naar contentmanagement, waarmee ze bij de VRT en Eandis sterk staan. “Maar ook rond digitale televisie hebben we in ons land, en binnen de groep, een unieke positie.” De referentie daar is Belgacom, maar ook bij Telenet krijgt Devoteam stilaan voet aan de grond. “We hebben die domeinen bewust gekozen omdat we kunnen stoelen op expertise in de it- én de telecomwereld. Daarom zijn we goed geplaatst om op convergentie te spelen: daar waar die elementen naar elkaar toegroeien.” En ook de competenties van het vroegere Guidance, de opleidingen, worden voortaan sterk verbonden met die verschillende domeinen.
Groei
In 2008 bedroeg de omzet van Devoteam België ruim 40 miljoen euro (de hele groep is goed voor zo’n 460 miljoen euro omzet). Doel voor 2012? “Groei.” En het mag misschien verbazen, gezien het verleden, maar die groei hoeft niet alleen organisch te zijn. “In opdracht van de hoofdzetel hebben we een structuur gecreëerd die ook toelaat om overnames te doen en die bedrijven snel te integreren. We gaan dus parallel met de organische groei kijken naar overnames die binnen onze businesslijnen passen.”
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier