Microsoft biedt 44,6 miljard dollar voor Yahoo in cash en aandelen. Na eerdere pogingen in 2006 en 2007 is deze overnamepoging – die nog steeds als vijandig bestempeld wordt – duidelijk het resultaat van de nood aan meer slagkracht tegen de gemeenschappelijke vijand Google.
In de voorbije jaren heeft Google zijn erg populaire zoekmotor omkleed met een hele rits bijkomende diensten op het vlak van inhoud, toepassingen en advertenties. Het succes daarvan ondergroef de plannen van Microsoft en de marktpositie van Yahoo op die gebieden. Het overnamebod van eind vorige week moet dan ook resulteren in een bedrijf dat in één klap zowel qua dienstenspectrum als marktaandeel een serieus tegengewicht moet kunnen vormen voor Goo-gle. Microsoft kan hierbij zijn groeiende ‘Live’-diensten inbrengen en de diensten voor internetreklame die het recent verwierf (door de overname van Aquantive). Yahoo en Microsoft kunnen voorts hun gebruikersbestand in het internet samenbrengen. Hoewel de vorige pogingen faalden, stelde Yahoo toch dat het aanbod zal worden overwogen met het oog op de belangen van de aandeelhouders. Die zullen dit overnamebod misschien niet als een laatste kans zien, maar veeleer als een middel om de slabakkende resultaten op te krikken. Dat Terry Semel, die vorig jaar aftrad als ceo, vorige week ook de raad van bestuur verliet, is wellicht een veeg teken.
Duopolie in de maak
Amerikaanse politici maken zich inmiddels zorgen om de concurrentie op internet als Microsoft Yahoo zou opslokken. Een commissie in het Amerikaanse Congres houdt volgende week een hoorzitting over de gevolgen van een mogelijke overname van Yahoo door Microsoft. Parlementariërs gaan hierover meerdere experts uit de internetsector ondervragen. Googletopman Eric Schmidt heeft Yahoo zelfs zijn hulp aangeboden, en er zouden al eerder gesprekken tussen beide bedrijven zijn geweest. Analisten speculeren dat de overname van Microsoft mogelijk wordt verboden door Amerikaanse en Europese toezichthouders op het gebied van mededinging. Telecomtoezichthouder FTC en de Europese Commissie onthielden zich nog van officieel commentaar. De FTC keurde in december wel de overname van online advertentiebedrijf DoubleClick door Google goed.
Meer gegadigden
Intussen dook het gerucht op dat ook News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch voorbereidingen zou treffen voor een overnamebod op Yahoo. De site Techcrunch meldde dat News Corp daarvoor had gebeld met diverse grote beleggingsfondsen, die ook afzonderlijk een bod zouden overwegen. News Corp is onder meer eigenaar van Myspace, een van de meest bezochte sites ter wereld.
In samenwerking met Computable.
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier